Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Nöroloji

Dersin Kodu : MED503

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MELTEM DEMİRKIRAN
Prof.Dr. HACER BOZDEMİR
Prof.Dr. YAKUP SARICA
Prof.Dr. ŞABAN FATİN REEL
Prof.Dr. AYŞE FİLİZ KOÇ
Doç.Dr. ŞEBNEM BIÇAKCI

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Temel nörolojik muayene yapar.
2. Toplumda sık görülen nörolojik hastalıkların tanı, ayırıcı tanı ve tedavi yaklaşımını bilir, öncelik ve önemlilikleri sıralar, koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olur. Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilir, gerektiğinde hastayı bir üst basamağa yönlendirir.
3. Hastadan probleme yönelik ayrıntılı öykü alır
4. Periferik ve kranial nöropatiler, kas-sinir kavşağı, kas ve omurilik hastalıklarını tanır ve hastayı bir üst merkeze yönlendirir.
5. Epilepsinin klinilk özelliklerini bilir ve epileptik olmayan hastalıkları epilepsiden ayırt eder. Birinci basamakta erişkin yaştaki epilepsi hastasını tanır ve yönlendirir.
6. Yüksek kortikal işlevleri değerlendirmeyi bilir ve Demansiyel sendromları tanır.
7. İskemik ve hemorajik serebrovasküler hastalıklara acil yaklaşımı bilir ve hastayı yönlendirir.
8. Baş ağrıları, uyku ve uyku bozukluklarının tanı ve ayırıcı tanısını bilir, yönetir ve yönlendirir.
9. Multiple Skleroz ve diğer santral sinir sisteminin demiyelinizan hastalıklarını, ekstrapiramidal sistem hastalıkları, hareket bozukluklarını tanır ve yönlendirebilir
10. Koma gibi acil nörolojik hastalıkları bilir ve hastayı yönetir.
11. Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ekonomik yükünü değerlendirir. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır ve epikriz yazar.
12. Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurar, hastayı ve aileyi bilgilendirme becerisini kazanır, çocuk ve aileye bütünsel, duyarlı ve saygılı yaklaşır, çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı, sistemler temelinde patolojik süreçlerin klinik anlam ve bağıntılarını vurgulayarak aktarmak, klinik öncesi dönemde anormal yapı ve fonksiyonları tanımlayarak toplumun öncelikli sağlık sorunları hakkında bilgi ve beceri geliştirmektir.

Dersin İçeriği : Sistemler temelinde patolojik süreçlerin klinik bağlantılarının vurgulandığı, temel yaşam desteği, mesleki beceri laboratuvarı, aile hekimliği uygulamaları ile yatay ve dikey entegrasyonun sağlandığı sekiz ders kurulundan oluşmuştur. Bu kurullar; enfeksiyon hastalıkları, hemopoetik sistem hastalıkları, dolaşım-solunum sistemi hastalıkları, sindirim sistemi hastalıkları, endokrin-üreme sistemi hastalıkları, boşaltım sistemi hastalıkları, nöroloji ve psikiyatri hastalıkları, kas-iskelet sistemi hastalıklarıdır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : III. sınıf amfisi Laboratuvarlar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Nörolojik muayene Kranial nöropatiler Komalı hastaya yaklaşım Uyku bozuklukları Baş ağrıları Serebrovasküler hastalıklar Sistemik hastalıkların nörolojik komplikasyonları Epilepsi ve tedavisi Pratik uygulama ve hasta başı uygulama Kas-sinir kavşak hast Ekstrapiramidal sistem hastalıkları Kas hastalıkları Demiyelinizan hastalıklar Komalı hasta yaklaşımı İntraserebral hemorajiler P eriferik Sinir Sistemi Hastalıkları Demans Medulla Spinalis Hastalıkları Acil nörolojik hastalıklar Derse ön hazırlık için çalışma Pratik uygulama ve hasta başı uygulama
2 Olgu tartışma Nörolojik muayene becerisi Lomber ponkisyon yapma becerisi Oftalmoskop kullanma becerisi Derse ön hazırlık için çalışma Pratik uygulama ve hasta başı uygulama
3 Olgu tartışma Nörolojik muayene becerisi Lomber ponkisyon yapma becerisi Oftalmoskop kullanma becerisi Derse ön hazırlık için çalışma Pratik uygulama ve hasta başı uygulama Objektif yapılandırılmış klinik sınav Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1.Nöroloji e ders kitabı (eds: Prof. Dr. A. Emre Öge, Betül Baykan) 2. Çukurova Ünv. Tıp Fak. Nöroloji stajı ders notları 3. Adams & Victor´s Principles of Neurology
Diğer Kaynaklar   http://www.itfnoroloji.org/ekitap.htm


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 5
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 5
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 5
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 4
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 4
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 4
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 4
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 3
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 4
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 3
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 3 30 90
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 5 15
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 115
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.6
Dersin AKTS Kredisi: 5