Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Enfeksiyon Hastalıkları

Dersin Kodu : MED501

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 5

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (52 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. H.SALİH ZEKİ AKSU
Prof.Dr. YEŞİM TAŞOVA
Doç.Dr. BEHİCE KURTARAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYŞE SEZA İNAL
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ASLIHAN CANDEVİR
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ASLIHAN CANDEVİR

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Sık görülen enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar
2. Antimikrobiyallerin uygun kullanımını bilir (doz, etki spektrumu, etki reaksiyonu yan etki ve ilaç etkileşimleri ), özel durumlarda konak faktörlerini dikkate alarak düzenleme yapar
3. Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma ve korunma yollarını bilir, immünoprofilaksi yöntemlerini sıralar
4. Tanısal amaçlı tetkikleri seçer, istem yapar
5. Birinci basamakta tedavi edebileceği ya da sevk edeceği hastaların ayırımı yapar, acil müdahale gerektiren enfeksiyon hastalıklarına uygun ampirik antibiyotik tedavisini başlar
6. Yüksek ateş ve enfeksiyon belirtileri ile başvuran hastanın öyküsünü etkin bir şekilde alır, hastayı tanı koymak amacıyla değerlendirir, enfeksiyon bulgularını saptayacak şekilde hastanın muayenesini yapar
8. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır, epikriz hazırlar
9. Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim kurar, bilgilendirme becerisi kazanır, çalışma arkadaşlarıyla uyum içerisinde çalışır
10. Yaşam boyu öğrenme becerilerini kazanır
11. Kayıtları doğru ve güvenilir şekilde tutar, verileri analiz eder, yorumlar ve hasta sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır
12. Kendisinin ve ekibinin sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konusunda sorumluluğunun neler olduğu bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma ve korunma yolları, hastalık belirtileri, temel klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulgularını değerlendirme, antimikrobik ilaçların doğru ve uygun kullanımı hakkında bilgi, beceri ve yetkinlik kazanamaktır

Dersin İçeriği : Ateş ve ateşli hastaya yaklaşım, Antibiyotik kullanım temel ilkeleri ve amaçları, Erişkin akut ve kronik menenjit etkenleri, kliniği, tanısı ve sağaltımı, Viral ve bakteriyel solunum yolu enfeksiyonlarının tipleri ve sağaltımı, Üriner sistem enfeksiyonlarının tanısı ve sağaltımı, Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlarda tanı ve sağaltım, Retiküloendotelial sistemi tutan enfeksiyonların tanı ve tedavisi; sıtma, bruselloz, EBV-CMV, toksoplazmoz, tifo, Enfeksiyon hastalıklarından korunmada genel önlemler ve antimikrobiyal kemoprofilaksi (pasif ve aktif bağışıklama), Tetanus ve kuduzda klinik, tedavi ve korunma

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar, klinik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Stajın tanıtımı Serbest çalışma Hasta başı interaktif tartışma Antibiyotik kullanımının temel ilkeleri Beta laktam grubu antibiyotikler Makale/Seminer saati Deri yumuşak doku enfeksiyonları Enfeksiyon hastalıklarının tanısında rutin laboratuvar incelemeleri, özgül tanı yöntemleri ve yorumları Ampirik antibiyotik tedavisi Enfeksiyon hastalıklarının tanısında rutin laboratuvar incelemeleri, özgül tanı yöntemleri ve yorumları Etkene ve hastaya yönelik antibiyotik tedavisi Antiviraller Enfeksiyon Hastalıklarında öykü, fizik muayene, günlük izlem Hasta başı interaktif tartışma Beta laktam dışı antibiyotikler Gastroenteritli hastaya reçete yazma Personel Sağlığı Enfeksiyon Hastalıklarında öykü, fizik muayene, günlük izlem Hasta başı interaktif tartışma Gastroenteritli hastaya reçete yazma Personel Sağlığı Yok Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim
2 Üriner sistem enfeksiyonlarında reçete yazımı Kültür antibiyogramların değerlendirilmesi Hasta başı interaktif tartışma Hasta başı interaktif tartışma Leptospiroz Üriner sistem enfeksiyonlarında reçete yazımı BOS incelemesi Kemik-eklem enfeksiyonları Makale/Seminer saati Gebelerde enfeksiyonlar ve yönetimi Makale/Seminer saati Nozokomiyal enfeksiyonlar ve kontrolü Kemik-eklem enfeksiyonları Serbest çalışma Gebelerde enfeksiyonlar ve yönetimi Sepsis Nozokomiyal enfeksiyonlar ve kontrolü Viral hepatitler (Laboratuvar sonuçlarını değerlendirme) Enfektif endokardit Laboratuar uygulamaları Sepsis İzolasyon Viral hepatitler (Laboratuvar sonuçlarını değerlendirme) Enfektif endokardit Laboratuar uygulamaları Yok Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim
3 Hasta başı interaktif tartışma Erişkinde bağışıklama Hasta başı interaktif tartışma Makale/Seminer saati HİV/AİDS Erişkinde bağışıklama Paraziter hastalıklar Antifungaller HİV/AİDS Makale/Seminer saati Paraziter hastalıklar Antifungaller Cinsel yol ile bulaşan hastalıklar Üst solunum yolu enfeksiyonlarında reçete yazma Antiparaziter ilaçlar Toplum kaynaklı enfeksiyonlarda reçete yazma (Genel Tekrar) Cinsel yol ile bulaşan hastalıklar Üst solunum yolu enfeksiyonlarında reçete yazma Antiparaziter ilaçlar Serbest öğrenme Yok Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim Objektif yapılandırılmış klinik sınav Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  • İnfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyoloji Eds: A. Wilke Topçu, G. Söyletir, M. Doğanay • Antibiyotikler Eds:H.Leblebicioğlu, G.Usluer, S.Ulusoy • Principles and Practice of Infectious Diseases Eds: Mandell, Douglas, Bennett. • İnfeksiyon Hastalıklarında Klinik Problemler El Kitabı Çeviri Eds: S Ünal, H Leblebicioğlu
 2. Başlıca Bakteriyel, paraziter ve mikotik enfeksiyon hastalıkları, Serter D, Ertem E, Gökengin D. Editörler, Nobel Tıp Kitabevleri (2000) 3- Enfeksiyon Hastalıklarının hasta örnekleri ile tanımı Büke M. Editör, İzmir Güven Kitabevi, (2006). 4- Willke Topçu A., Söyletir G., Doğanay M., “İnfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi”, Nobel Tıp Kitabevleri, (2008)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
2 Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. 5
3 Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
4 Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. 5
5 Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
6 Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 4
7 Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
8 Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
9 Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
10 Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 4
11 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
12 Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 5
13 Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. 4
14 Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 5
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
16 Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. 4
17 Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 5
18 Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
19 Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 4
20 Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 3 30 90
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 2 6
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 106
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.24
Dersin AKTS Kredisi: 4