|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Enfeksiyon Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
MED501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
5 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. H.SALİH ZEKİ AKSU Prof.Dr. YEŞİM TAŞOVA Doç.Dr. BEHİCE KURTARAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYŞE SEZA İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ASLIHAN CANDEVİR Dr.Öğr. ÜyesiDr. ASLIHAN CANDEVİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Sık görülen enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar 2. Antimikrobiyallerin uygun kullanımını bilir (doz, etki spektrumu, etki reaksiyonu yan etki ve ilaç etkileşimleri ), özel durumlarda konak faktörlerini dikkate alarak düzenleme yapar 3. Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma ve korunma yollarını bilir, immünoprofilaksi yöntemlerini sıralar 4. Tanısal amaçlı tetkikleri seçer, istem yapar 5. Birinci basamakta tedavi edebileceği ya da sevk edeceği hastaların ayırımı yapar, acil müdahale gerektiren enfeksiyon hastalıklarına uygun ampirik antibiyotik tedavisini başlar 6. Yüksek ateş ve enfeksiyon belirtileri ile başvuran hastanın öyküsünü etkin bir şekilde alır, hastayı tanı koymak amacıyla değerlendirir, enfeksiyon bulgularını saptayacak şekilde hastanın muayenesini yapar 8. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır, epikriz hazırlar 9. Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim kurar, bilgilendirme becerisi kazanır, çalışma arkadaşlarıyla uyum içerisinde çalışır 10. Yaşam boyu öğrenme becerilerini kazanır 11. Kayıtları doğru ve güvenilir şekilde tutar, verileri analiz eder, yorumlar ve hasta sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır 12. Kendisinin ve ekibinin sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konusunda sorumluluğunun neler olduğu bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma ve korunma yolları, hastalık belirtileri, temel klinik, laboratuvar ve histopatolojik bulgularını değerlendirme, antimikrobik ilaçların doğru ve uygun kullanımı hakkında bilgi, beceri ve yetkinlik kazanamaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ateş ve ateşli hastaya yaklaşım, Antibiyotik kullanım temel ilkeleri ve amaçları, Erişkin akut ve kronik menenjit etkenleri, kliniği, tanısı ve sağaltımı, Viral ve bakteriyel solunum yolu enfeksiyonlarının tipleri ve sağaltımı, Üriner sistem enfeksiyonlarının tanısı ve sağaltımı, Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlarda tanı ve sağaltım, Retiküloendotelial sistemi tutan enfeksiyonların tanı ve tedavisi; sıtma, bruselloz, EBV-CMV, toksoplazmoz, tifo, Enfeksiyon hastalıklarından korunmada genel önlemler ve antimikrobiyal kemoprofilaksi (pasif ve aktif bağışıklama), Tetanus ve kuduzda klinik, tedavi ve korunma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar, klinik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Stajın tanıtımı
Serbest çalışma
Hasta başı interaktif tartışma
Antibiyotik kullanımının temel ilkeleri
Beta laktam grubu antibiyotikler
Makale/Seminer saati
Deri yumuşak doku enfeksiyonları
Enfeksiyon hastalıklarının tanısında rutin laboratuvar incelemeleri, özgül tanı yöntemleri ve yorumları
Ampirik antibiyotik tedavisi
Enfeksiyon hastalıklarının tanısında rutin laboratuvar incelemeleri, özgül tanı yöntemleri ve yorumları
Etkene ve hastaya yönelik antibiyotik tedavisi Antiviraller
Enfeksiyon Hastalıklarında öykü, fizik muayene, günlük izlem
Hasta başı interaktif tartışma
Beta laktam dışı antibiyotikler
Gastroenteritli hastaya reçete yazma
Personel Sağlığı
Enfeksiyon Hastalıklarında öykü, fizik muayene, günlük izlem
Hasta başı interaktif tartışma
Gastroenteritli hastaya reçete yazma
Personel Sağlığı |
Yok |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
2 |
Üriner sistem enfeksiyonlarında reçete yazımı
Kültür antibiyogramların değerlendirilmesi
Hasta başı interaktif tartışma
Hasta başı interaktif tartışma
Leptospiroz
Üriner sistem enfeksiyonlarında reçete yazımı
BOS incelemesi
Kemik-eklem enfeksiyonları
Makale/Seminer saati
Gebelerde enfeksiyonlar ve yönetimi
Makale/Seminer saati
Nozokomiyal enfeksiyonlar ve kontrolü
Kemik-eklem enfeksiyonları
Serbest çalışma
Gebelerde enfeksiyonlar ve yönetimi
Sepsis
Nozokomiyal enfeksiyonlar ve kontrolü
Viral hepatitler (Laboratuvar sonuçlarını değerlendirme)
Enfektif endokardit
Laboratuar uygulamaları
Sepsis
İzolasyon
Viral hepatitler (Laboratuvar sonuçlarını değerlendirme)
Enfektif endokardit
Laboratuar uygulamaları |
Yok |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
3 |
Hasta başı interaktif tartışma
Erişkinde bağışıklama
Hasta başı interaktif tartışma
Makale/Seminer saati
HİV/AİDS
Erişkinde bağışıklama
Paraziter hastalıklar
Antifungaller
HİV/AİDS
Makale/Seminer saati
Paraziter hastalıklar
Antifungaller
Cinsel yol ile bulaşan hastalıklar
Üst solunum yolu enfeksiyonlarında reçete yazma Antiparaziter ilaçlar
Toplum kaynaklı enfeksiyonlarda reçete yazma (Genel Tekrar)
Cinsel yol ile bulaşan hastalıklar
Üst solunum yolu enfeksiyonlarında reçete yazma
Antiparaziter ilaçlar
Serbest öğrenme
|
Yok |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim
Objektif yapılandırılmış klinik sınav
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• İnfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyoloji Eds: A. Wilke Topçu, G. Söyletir, M. Doğanay
• Antibiyotikler Eds:H.Leblebicioğlu, G.Usluer, S.Ulusoy
• Principles and Practice of Infectious Diseases Eds: Mandell, Douglas, Bennett.
• İnfeksiyon Hastalıklarında Klinik Problemler El Kitabı Çeviri Eds: S Ünal, H Leblebicioğlu
2. Başlıca Bakteriyel, paraziter ve mikotik enfeksiyon hastalıkları, Serter D, Ertem E, Gökengin D. Editörler, Nobel Tıp Kitabevleri (2000) 3- Enfeksiyon Hastalıklarının hasta örnekleri ile tanımı Büke M. Editör, İzmir Güven Kitabevi, (2006). 4- Willke Topçu A., Söyletir G., Doğanay M., “İnfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi”, Nobel Tıp Kitabevleri, (2008)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
4 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
4 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
4 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
4 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
5 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
3 |
30 |
90 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
3 |
2 |
6 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|