|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları |
|
Dersin Kodu |
: |
MED402 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (52 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
11 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ATİLA TANYELİ Doç.Dr. İBRAHİM BAYRAM Doç.Dr. SERHANKÜPELİ Prof.Dr. YURDANUR KILINÇ Prof.Dr. HATİCE İLGEN ŞAŞMAZ Prof.Dr. NECMİ AKSARAY Prof.Dr. SADIK EMRE ALHAN Prof.Dr. EMİNE KOCABAŞ Doç.Dr. DERYA ALABAZ Prof.Dr. ŞAKİR ALTUNBAŞAK Prof.Dr. M.ÖZLEM HERGÜNER Prof.Dr. ALİ ANARAT Prof.Dr. AYSUN KARABAY BAYAZIT Prof.Dr. MEHMET SATAR Prof.Dr. NEJAT NARLI Prof.Dr. HACER YILDIZDAŞ Dr.Öğr. ÜyesiDr. FERDA GÜLDEREN ÖZLÜ Prof.Dr. BİLGİN YÜKSEL Prof.Dr. NAZAN ÖZBARLAS Prof.Dr. OSMAN KÜÇÜKOSMANOĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEVCAN ALINÇ ERDEM Prof.Dr. RIZA DİNÇER YILDIZDAŞ Prof.Dr. NURDAN EVLİYAOĞLU Prof.Dr. HAYRİ LEVENT YILMAZ Doç.Dr. GÖKHANTÜMGÖR Prof.Dr. DERYA ALTINTAŞ Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZ Prof.Dr. GÜLBİN BİNGÖL KARAKOÇ Prof.Dr. ALİ KEMAL TOPALOĞLU Prof.Dr. H.NESLİHAN ÖNENLİ MUNGAN Prof.Dr. AYŞE AVCI Doç.Dr. AYŞEGÜL YOLGA TAHİROĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. GONCA GÜL ÇELİK Prof.Dr. DERYA ALTINTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Toplumsal çocuk sağlığı göstergelerini bilir 2. Probleme yönelik ayrıntılı öykü alır 3. Çocuğu evrelerine göre kapsamlı muayene eder (rutin baş-boyun, solunum, kardiyovasküler, gastrointestinal sistem ve nörolojik muayene dışında çocukluk çağına özgün değerlendirmeleri yapar 4. Yaşa göre antropometrik ölçüm ve yorum yapar, EKG ve pediatri için temel olan grafileri değerlendirir 5. Toplumda sık görülen çocuk hastalıklarının tanı ve tedavi yaklaşımını bilir, sıvı- elektrolit tedavisi yapar, öncelik ve önemlilikleri sıralar, koruyucu hekimlik yaklaşımına sahip olur 6. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır, probleme yönelik yaklaşım yapar ve epikriz yazar 7. Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralar ve açıklar 8. Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilir 9. Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirir 10. Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurar, aileyi bilgilendirme becerisini kazanır, çocuk ve aileye bütünsel, duyarlı ve saygılı yaklaşır, çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışır Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MED100 Normal Yapı ve Fonksiyon / Hücre-Doku, İnsan Bilimleri MED200 Normal Yapı ve Fonksiyon / Sistemler MED300 Hastalıklar / Sistem Fizyopatolojileri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğum öncesi dönemden başlayarak 18 yaş sonuna kadar çocuk ve ergenlerin bedensel, ruhsal, sosyal iyilik halini korumayı, geliştirmeyi, sık görülen hastalıkların tanı ve tedavi yaklaşımını bilen, gerekli bilgi ve teknolojiyi izleyen, bunları toplumun gereksinimleri, beklentileri doğrultusunda kullanabilen hekimler yetiştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Pediatrik Kardioloji Pediatrik Endokrinoloji ve Metabolizma Pediatrik Gastroenteroloji ve Beslenme Pediatrik Nefroloji Pediatrik İnfeksiyon Hastalıkları Pediatrik Nöroloji Pediatrik Allerji Pediatrik Solunum Yenidoğan Pediatrik hematoloji Pediatrik Onkoloji Sağlıklı Çocuk Birimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar, servis-poliklinik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Staj hakkında bilgi
Pediyatrik öykü alma
Solunum sistemi muayenesi
Baş-Boyun muayenesi
Baş-Boyun muayenesi
Karın ve genital organ muayenesi
Nörolojik muayene
Nörolojik muayene
Yenidoğan Muayenesi
Kalp ve dolaşım sistemi muayenesi
Beslenme
Beslenme
Süt çocuğu nörolojik muayenesi
Yenidoğan bakımı
Aşı ile bağışıklama
Aşı Uygulamaları
Pasif bağışıklama
Çocuk hakları ve istismarı
Mental motor gelişme
Bilinç bozukluğu olan hastaya yaklaşım
Ateşli çocuk hastaya yaklaşım
Üst solunum yolu infek.
Karın ağrısı ve nedenleri
Hepatosplenomegali
Sarılıklar
Solukluk ve nedenleri
Lenfadenopati ve nedenleri
Kusma ve nedenleri
Kromozom anomalileri ve genetik danışma
Sıvı ve elektrolit tedavisi
Sıvı ve elektrolit tedavisi
Ödem ve nedenleri
Hipertansiyon
Siyanoz ve nedenleri
Şok ve tedavisi
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
2 |
Ped.antibiyotik kullanımı
Ped.antibiyotik kullanımı
Kardiyo-Pulmoner resüsitasyon
Akut romatizmal ateş
KİBAS
Artritli Çocuğa Yaklaşım ve JRA
Konvulziyonlar
Konvulziyonlar
Nöroloji Departmanı Çalışması
(Nöbetlerin Video görüntüsü)
Malnutrisyon
İshal ve nedenleri
Obezite
Çocuklarda kanamaya meyil
Çocuklarda kanamaya meyil
İntrauterin ve postnatal yaşamda kan değerleri ve problemleri
İntrauterin ve postnatal yaşamda kan değerleri ve problemleri
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
3 |
Anemili hastaya yaklaşım
Anemili hastaya yaklaşım
Hematoloji Departman Semineri (olgu sunumu)
Demir eksikliği anemisi
Folik asit ve B12 eksikliği
Hematoloji Departman Semineri (Periferik yayma değerlendirme)
İntrauterin enfeksiyonlar
Konj.malformasyonlar
Yenidoğan enfeksiyonları
Yenidoğan Departman Semineri
Yenidoğana acil yaklaşım ve resusitasyon
Yenidoğanın hemolitik hast.
Respiratuvar Distres Sendromu
Yenidoğan Departman Semineri
Yüksek riskli gebelikler, bebekler, doğum travması diabetik anne çocuğu
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
4 |
Yüksek riskli gebelikler,bebekler, doğum travması diabetik anne çocuğu
Yenidoğan Departman Semineri
Büyümenin değerlendirilmesi ve boy kısalığı
Büyümenin değerlendirilmesi ve boy kısalığı
Çocukluk çağı tiroid hastalıkları
Çocukluk çağı tiroid hastalıkları
Hipoglisemi
Cinsiyet gelişim bozuklukları
Kalıtsal metabolik hastalıklara yaklaşım
Doğuştan metabolik hastalıklar
Puberte ve pubertal bozukluklar
Puberte ve pubertal bozukluklar
Raşitizm ve paratiroid hastalıkları
Raşitizm ve paratiroid hastalıkları
Su ve tuz denge bozuklukları
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
5 |
Çocukluk ve adolesan çağında diabetes mellitus.
Doğuştan metabolik hastalıklara yaklaşım
ÜSY Allerjileri
İlaç alerjileri
Hışıltılı çocuğa yaklaşım
Departman semineri (Alerji tanısında kullanılan imn-vivo ve invitro testlerin tanıtımı…”Pratik uygulama)
Çocukluk çağında astım ve tedavisi
Besin allerjileri
Çocuklarda immün sistem hastalıkları
Çocukluk çağının sık görülen vaskülitleri
Atopik dermatit, ürtiker
Departman semineri (Poliklinik olgularında alerjik hastalara tanısal yaklaşım “Küçük gurup tartışmaları”)
Embriyonel tümörler
Histiositoz
Onkoloji Departman Semineri (Servikal kitlesi olan hastanın değerlendirilmesi.)
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
6 |
Çocukluk çağı tümörleri
Çocukluk çağı tümörleri
Onkoloji Departman Semineri (Batında kitlesi olan hastaya yaklaşım.)
Asiyanotik konjental kalp hastalıkları
Siyanotik konjenital kalp hastalıkları
Kardiyoloji polikinik çalışması ( 1.grup)
Kardiyoloji poliklinik çalışması( 1.grup)
Çocuklarda EKG ve ritm bozukluklar
Departman Semineri (Yenidoğanda kardiyak sorunlar)
Kardiyoloji polikinik çalışması ( 2.grup)
Kardiyoloji poliklinik çalışması( 2.grup)
Kalp yetersizliği ve tedavisi
İnfektif endokardit
Miyokard ve perikard hastalıklar
Departman Semineri (Telekardiyografi değerlendirme)
Kabakulak
Difteri, boğmaca, tetanoz
Enfeksiyon Deptarman Semineri (Üst solunum yolunda akılcı antibiyotik kullanımı)
Enfeksiyon Deptarmanı Semineri (Hepatit olgusu)
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
7 |
Amebiasis ve giardiasis
Akut Viral Hepatitler
Alt solunum yolu infeksiyon
Alt solunum yolu infeksiyon
Döküntülü hastalıklar
Döküntülü hastalıklar
Çocukluk çağı tüberkülozu
Çocukluk çağı menenjitleri
Tbc menenjit, ensefalitler
Enfeksiyon Deptarmanı Semineri (pnömoni olgusu)
Enfeksiyon Deptarmanı Semineri (Tüberküloz olgusu)
Kronik karaciğer hast
Enfeksiyon Departman emineri (menenjit olgusu)
Enfeksiyon Departman Semineri (Beyin omurilik bakısı değerlendirilmesi)
Enfeksiyon Deptarmanı Semineri (İshal olgusu)
Mental retardasyon
Nörokutan sendromlar
Hipotonik İnfant
Mental retardation
Neurocutaneous syndromes
Hypotonic Infant
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim |
|
8 |
Zehirlenmeler
Akut Flask Paraliziler
Çocukluk Çağı Kas hastalıkları
Serebral palsi
Çocukluk Çağı İnmesi
Akut glomerulonefrit
Üriner enfeksiyonlar
Akut böbrek yetmezliği
Nefroloji Departman Semineri (Olgu tartışması)
Kronik böbrek hastalıkları
Kronik böbrek hastalıkları
Nefroloji Departman Semineri (İdrar laboratuarı çalışması / Poliklinik vaka çalışması.)
Nefrotik sendrom
Vaskülit sendromlarında böbrek tutulumu
Nefroloji Departman Semineri (İdrar laboratuarı çalışması / Poliklinik vaka çalışması.)
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim
Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav
Yazılı Sınav |
|
9 |
Zehirlenmeler
Akut Flask Paraliziler
Çocukluk Çağı Kas hastalıkları
Serebral palsi
Çocukluk Çağı İnmesi
Akut glomerulonefrit
Üriner enfeksiyonlar
Akut böbrek yetmezliği
Nefroloji Departman Semineri (Olgu tartışması)
Kronik böbrek hastalıkları
Kronik böbrek hastalıkları
Nefroloji Departman Semineri (İdrar laboratuarı çalışması / Poliklinik vaka çalışması.)
Nefrotik sendrom
Vaskülit sendromlarında böbrek tutulumu
Nefroloji Departman Semineri (İdrar laboratuarı çalışması / Poliklinik vaka çalışması.)
|
Derse hazırlık için ön çalışma |
Pratik Uygulama Hasta Başı Eğitim
Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınav
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Nelson Textbook of Pediatrics,
2.Rudolph’s Pediatrics,
3.Çocuk Sağlığı Pröpedötik Kitabı,
4.Temel Pediatri (Türkiye Milli Pediatri Derneği),
5.Pediatrik Öykü Alma ve Fizik Muayene Uygulaması Rehberi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. |
5 |
|
2 |
Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralar ve açıklar. |
5 |
|
3 |
Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. |
5 |
|
4 |
Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlar. |
5 |
|
5 |
Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. |
5 |
|
6 |
Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşır, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. |
5 |
|
7 |
Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. |
5 |
|
8 |
Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. |
5 |
|
9 |
Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. |
4 |
|
10 |
Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. |
5 |
|
12 |
Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
5 |
|
13 |
Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarır. |
4 |
|
14 |
Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
|
16 |
Sağlığın, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. |
3 |
|
17 |
Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. |
5 |
|
18 |
Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
4 |
|
19 |
Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. |
4 |
|
20 |
Mesleki otonomisini kullanır, ulusal ve uluslar arası standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
8 |
25 |
200 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
8 |
6 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 263 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 10.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 11 |
|
|
|