|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Azerice |
|
Dersin Kodu |
: |
TDE 755 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUNA ÖZEZEN YÜCEOL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Azericeyi merkeze alarak bugün dünya üzerindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri öğrenir
2. Azericeyi merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak sınıflar
3. Azerbaycan hakkında genel bilgiler verir
4. Azeriler hakkında genel bilgiler verir.
5. Azerbaycan edebiyatı hakkında genel bilgiler verme.
6. Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini bilir
7. Azerbaycan Türkçesinin genel ses bilgisi özelliklerini bilir
8. Azerbaycan Türkçesinin genel biçim bilgisi özelliklerini bilir.
9. Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla karşılaştırma.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Azerice üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Azerice metinleri okuma, yazma ve Azericenin temel grameri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri
|
Nevzat Özkan, Türk Dilinin Yurtları´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
2 |
Türk soylu halklar ve dillerinin yayılma alanları, harita üzerinden çalışmalar
|
Nevzat Özkan, Türk Dilinin Yurtları´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
3 |
Kril harfleri, Azeriler ve Azeri Edebiyatı
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
4 |
Azerice genel ses bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
5 |
Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
6 |
Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
7 |
Azerice genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
8 |
Ara sınav
|
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Azerice genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
10 |
Azerice genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
11 |
Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları
"
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
12 |
Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları
"
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
13 |
Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları
"
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
14 |
Genel tekrar
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
15 |
Genel tekrar
|
Levent Doğan, Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı´nın ilgili sayfaları
|
Düz anlatım ve tartışma
|
|
16/17 |
Bitirme sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Altaylı, Seyfettin, Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü I- II, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1994.
Türk Lehçeleri Grameri (Yayınlayan: Ahmet Bican Ercilasun), Akçağ Yayınları, Ankara, 2007.
Nevzat Özkan, Türk Dilinin Yurtları, Akçağ Yayınları, Ankara
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. |
4 |
|
2 |
3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
3 |
|
3 |
4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. |
2 |
|
4 |
5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
5 |
6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
3 |
|
6 |
7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
2 |
|
7 |
8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. |
1 |
|
8 |
9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. |
3 |
|
9 |
10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. |
3 |
|
10 |
11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. |
5 |
|
11 |
12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. |
3 |
|
12 |
13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. |
3 |
|
13 |
14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. |
3 |
|
14 |
15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
3 |
|
15 |
16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. |
3 |
|
16 |
1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
4 |
52 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
4 |
52 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
10 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|