Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri

Dersin Kodu : ILS345

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Makalat ve Milel-Nihal türü eserlerin yazılış amacını ve özelliklerini bilir
Harici, Mürcii, Şii, Mutezili ve Sünni makalat geleneklerini tanır, tasnif eder, karşılaştırır
Mezhepler tarihi yazıcılığının aşamalarını bilir, dönemleri karşılaştırır
Mezhepler tarihi metinlerinin bilgi kaynağı olarak değerini açıklar
Mezhepler tarihi metinlerinde yer alan temel kavramları açıklar
Mezhepler tarihi metinlerinin dili, üslubu ve yöntemini kavrar
Mezhepler tarihi metinlerinin İslam düşüncesindeki yerini analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam mezhepleri tarihi klasik kaynak eserlerini tanımak, okuyup anlama becerisi kazanmak

Dersin İçeriği : Makalat geleneğinin ortaya çıkışı; Makalat türü eserler ve özellikleri; Milel-Nihal türü eserler ve özellikleri; 73 fırka rivayeti ve mezhepler tarihi yazıcılığına etkisi; Harici, Zeydi-Mutezili, Mürcii, Şii, Zahiri ve Sünni makalat gelenekleri ve önemli temsilcileri; Osmanlıdan Cumhuriyet dönemine kadar İslam mezhepleri tarihi yazıcılığı; Günümüz İslam dünyasında mezhepler tarihi yazıcılığı; Mezhepler tarihi metinlerinde güvenilirlik sorunu; Bilgi kaynağı olarak mezhepler tarihi metinleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İslam düşüncesinde makalat geleneğinin ortaya çıkışı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
2 73 fırka rivayetinin mezhepler tarihi yazıcılığına etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
3 Makalat ve Milel-Nihal türü eserlerin özellikleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
4 Mezhepler tarihi metinlerinin güvenilirlik sorunu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
5 Mezhepler tarihi yazıcılığının aşamaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
6 Günümüz İslam dünyasında mezhepler tarihi yazıcılığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
7 Mezhepler tarihi metinlerinin diğer tarihi metinlerle mukayesesi ve İslam düşüncesindeki yeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Belli başlı makalat geleneklerinin ortaya çıkışı ve örnek metinler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
10 Harici makalat geleneği; önemli temsilcileri, örnek metinler, temel kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
11 Mürcii makalat geleneği; önemli temsilcileri, örnek metinler, temel kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
12 Zeydi-Mutezili makalat geleneği; önemli temsilcileri, örnek metinler, temel kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
13 Şii makalat geleneği; önemli temsilcileri, örnek metinler, temel kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
14 Sünni makalat geleneği; önemli temsilcileri, örnek metinler, temel kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
15 Makalat geleneklerinin mukayesesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
16/17 Final haftası Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kadir Gömbeyaz, "73 Fırka Hadisinin Mezhepler Tarihi Kaynaklarında Fırkaların Tasnifine Etkisi", UÜİFD., c. 14 s. 2 (2005), ss. 147-160.
 Sönmez Kutlu, Mezhepler Tarihine Giriş, İstanbul 2010.
 Osman Aydınlı, Osmanlıdan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008.
Diğer Kaynaklar  Ebu´l-Hasan el-Eşari, Makalatu´l-İslamiyyin, thk. Helmut Ritter, Wiesbaden 1980.
 İbn Hazm, el-Fasl fi´l-Milel ve´l-Ehva ve´n-Nihal, Beyrut 1986.
 Abdulkahir b. Tahir el-Bağdadi, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. E. Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991.
 eş-Şehristani, el-Milel ve´n-Nihal, Beyrut 1990.
 Naşi el-Ekber, Mesailü´l-İmame, thk. Josef Van Ess, Beyrut 1971.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 0
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 5
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 0
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 0
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 52
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.08
Dersin AKTS Kredisi: 2