|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Doku Kültürü Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP354 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Doku kültürü laboratuarında bulunması gerekli alet ve ekipmanı bilir Steril çalışmanın esaslarını bilir Doku kültürleri için gerekli besi ortamlarının hazırlanma esasları bilir Bitki explantlarının izolasyonu ve kültüre alınmasını bilir Doku kültürü tekniklerinin süreçlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarla bitkileri yetiştirme ve ıslahında kullanılabilecek doku kültürü tekniklerinin öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders; doku kültürün laboratuvarının organizasyonunu, doku kültüründe kullanılan besi ortamı bileşenlerini, doku kültürü laboratuvarında çözelti hazırlama tekniklerini, doku kültürü sterilizasyon tekniklerini, besi ortamı hazırlama tekniklerini, bitkilerde uygulanan embriyo, meristem, kallus, hücre ve protoplast kültürü teknikleri, haploid bitki elde etme teknikleri ve somaklonal varyasyon ve somatik melezleme gibi konuları içermektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Doku kültürü laboratuarının organizasyonu ve doku kültürü laboratuarının tanıtımı |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
2 |
Doku kültüründe kullanılan besi ortamının bileşenleri, kullanılan kimyasallar, kullanılan kimyasalların özellikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
3 |
Doku kültürü laboratuarında çözelti hazırlama teknikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
4 |
Besi ortamı mineral madde stok solusyonlarının hazırlanma teknikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
5 |
Besi ortamında kullanılan vitamin ve büyüme düzenleyicilerin stok solusyonlarının hazırlanma teknikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
6 |
Doku kültüründe sterilizasyon teknikleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
7 |
Besi ortamının hazırlanma teknikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
8 |
Doku kültüründe explant hazırlama tekniği |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
9 |
Doku kültüründe bitki materyali sterilizasyonu, explant izolasyonu ve kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
Ara sınav için hazırlık |
Yazılı sınav |
|
11 |
Embriyo kültürünün tanımı, uygulanması ve kullanım alanları |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
12 |
Meristem kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
13 |
Kallus, hücre ve protoplast kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
14 |
Haploid bitki elde etme teknikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
15 |
Somaklonal varyasyon ve somatik melezleme |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Final sınavı için hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bitki Biyoteknolojisi I Doku Kültürü ve Uygulamaları, 2001. M. BABAOĞLU, E. GÜREL, S. ÖZCAN. S. U. Vakfı Yayınları, Konya. pp.1-456
Bitki Biyoteknolojisi, 1999. R. HATİPOĞLU, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 190 Ders Kitapları Yayın No:A-58
Plant Propagation by Tissue Culture. Handbook and Directory of Commercial Laboratories, 1984. Eds. E.F. George and P.D. SHERRINGTON, Exegetics Ltd., England
Handbook of Plant Cell Culture, Volume 1. Techniques for Propagation and Breeding, 1983. Eds. D.E. EVANS, W.R. SHARP, P.V. AMMİRATO, Y. YAMADA Macmillan Publishing Co. New York, pp. 1-970
Experiments in Plant Tissue Culture, 1982. J.H. DODDS AND L.W. ROBERTS, Cambridge University Press, UK
Cell Culture and Somatic Cell Genetics of Plants, Volume 1 Laboratory Procedures and Their Applications, 1984. Ed. I.K. Vasil. Academic Press, Inc. New York, pp. 1-825
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
4 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
4 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
4 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
4 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
5 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
4 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
3 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
1 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
1 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
1 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
2 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
3 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
2 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|