|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kırsal Kalkınma |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. M.NECAT ÖREN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kırsal alanların ve kır toplum yapısının temel karakteristiklerini sayabilir, kır-kent ayrımını yapabilir. Ekonomik, kırsal ve tarımsal kalkınma ilişkilerini kurabilir. Kırsal geri kalmışlığın nedenlerini ve giderilmesi yönündeki girişimleri değerlendirebilir, alternatif politikaları tartışabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere, kırsal alanların ekonomik ve sosyo-kültürel özelliklerini, geri kalmışlık nedenlerini ve giderilmesi yönündeki girişimleri irdeleyebilecekleri, alternatif çözümler üretebilecekleri kuramsal bir altyapı ve analitik düşünebilme yetisini kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Azgelişmişlik sorunu; Ekonomik, büyüme, kalkınma ve zenginlik kavramları; Geleneksel büyüme ve kalkınma teorileri; Kalkınmanın ölçümü ve Azgelişmiş ülkelerin başlıca özellikleri; Ekonomik kalkınmada tarımın rolü; Kırsal alan ve özellikleri; Kırsal kalkınmanın tanımı, önemi, amaç, ilke ve unsurları; Kırsal kalkınmada tarımın rolü, Türkiye’de durum; Dünyada ve Türkiye’de kırsal kalkınma politikaları; Küreselleşme ve kırsal kalkınma; Kırsal kalkınmanın planlanması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Azgelişmişlik sorunu |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Ekonomik büyüme, kalkınma ve zenginlik kavramları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Ekonomik büyüme, kalkınma ve zenginlik kavramları (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Geleneksel büyüme ve kalkınma teorileri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Geleneksel büyüme ve kalkınma teorileri (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
Kalkınmanın ölçümü ve AGÜ’in başlıca özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
Ekonomik kalkınmada tarım sektörünün rolü |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
Kırsal alan ve özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
Kırsal alan ve özellikleri (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
10 |
Ara sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
11 |
Kırsal kalkınmanın tanımı, önemi ve amaçları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
12 |
Kırsal kalkınmanın ilke ve unsurları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
13 |
Kırsal kalkınmada tarımın rolü; Türkiye’de durum |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
Dünyada ve Türkiye’de kırsal kalkınma politikaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Küreselleşme ve kırsal kalkınma
Kırsal kalkınmanın planlanması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği, 2001, Prof. Dr. İ. Hakkı İnan, T.Ü. Tekirdağ Ziraat Fakültesi, Tekirdağ, 2001
Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Erkan Rehber ve Doç. Dr. Bahattin Çetin, Tarım Ekonomisi Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları, Bursa, 1998.
Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Zeynel Dinler, Ekin Kitabevi, Bursa, 2000
Tarım Ekonomisi, Prof. Dr. Ahmet Erkuş ve ark., A.Ü. Ziraat Fakültesi, Ankara,
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
1 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
5 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
0 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
3 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
0 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
4 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
5 |
80 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 132 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|