Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mikroklimatoloji

Dersin Kodu : TYP352

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mikrokilmatolojinin temel ilkelerini öğrenir
TArımsal üretim üzerine mikroklimatolijik faktörlerin etkisini yorumlar
Toprak sıcaklığını değiştirme yöntemlerini tarımsal amaçla uygular
Tarımda su kullanma randımanların yükseltme yollarını uygular
Bitki gelişimi üzerine iklim olaylarının etkisini irdeler
İklim değişiminin mekanizmalarını kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yeryüzüne yakın atmosfer katmanı içindeki olayların hemen hemen tamamı enerji taşınımı (transferi) ile ilgilidir. Küçük bir yapraktan büyük bir kıtaya kadar olan varlıkların fiziksel durumu kullanılabilir enerjiyi kullanma şekline bağlı olarak belirlenir. Bu nedenle, tarımsal projelerin planlanmasında ve iklimin yapay olarak değiştirilmesinde Mikroklimatoloji ilkelerinin göz önünde bulundurularak yapılmasını sağlamak.

Dersin İçeriği : Mikroklimatolojinin tanımı ve önemi; radyasyon fiziginin gözden geçirilmesi; solar radyasyon, net radyasyon; radyasyon ölçümünde kullanılan aygıtlar; toprak ısı akısı; toprak sıcaklığı; hissedilir ısı akısı; rüzgar ve türbülent taşınım; atmosferik nem; toprak sıcaklığının değiştirilmesi; evapotranspirasyon, fotosentez; CO2 dengesi; rüzgar perdeleri; don ve dondan korunma; su kullanma randımanlarının yükseltilmesinin yolları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik ve arazi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mikroklimatolojinin tanımı ve önemi Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
2 Radyasyon fiziğinin gözden geçirilmesi Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
3 Solar ve net radyasyon kavramları Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
4 Solar radyasyon ölçmede kullanılan aygıtlar Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
5 Toprak ısı akısı ve toprak sıcaklığı Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
6 Toprak sıcaklık profilleri, toprak ısı akısı ve su içeriği ilişkileri Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
7 Hissedilir ısı akısı Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
8 Yüzey ve hava sıcaklıkları; hissedilir ısı taşınımı Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
9 Hava ve yüzey sıcaklıklarının ölçümü Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
10 Ara sınav
11 Rüzgar ve türbulent taşınım; Logaritmik rüzgar profili, rüzgar hızı ölçümleri ve laminar alt katman katmanı kavramı Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
12 Atmosferik nem; buhar basıncı, oransal nem; çiğlenme noktası sıcaklığı; nem ölçüm cihazları Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
13 Evapotranspirasyon; mikrometeorolojik yöntemlerle ET nin belirlenmesi; adveksiyon; toprak su yönetimi Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
14 Toprak sıcaklığını değiştirme yolları; malç; dondan krunma mekanizmaları Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
15 Fotosentez, CO2 dengesi Ders notlarının ilgili bölümü Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  A. Yazar. 2009. Mikroklimatoloji ders notları. ÇÜ Ziraat Fakültesi Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü, Adana
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 2
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 5
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 0
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 4
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 5
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 0
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 0
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 0
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 0
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 4
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 0
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 0
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 4
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 3
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 60
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.4
Dersin AKTS Kredisi: 2