Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mikroklimatoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP352 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mikrokilmatolojinin temel ilkelerini öğrenir TArımsal üretim üzerine mikroklimatolijik faktörlerin etkisini yorumlar Toprak sıcaklığını değiştirme yöntemlerini tarımsal amaçla uygular Tarımda su kullanma randımanların yükseltme yollarını uygular Bitki gelişimi üzerine iklim olaylarının etkisini irdeler İklim değişiminin mekanizmalarını kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yeryüzüne yakın atmosfer katmanı içindeki olayların hemen hemen tamamı enerji taşınımı (transferi) ile ilgilidir. Küçük bir yapraktan büyük bir kıtaya kadar olan varlıkların fiziksel durumu kullanılabilir enerjiyi kullanma şekline bağlı olarak belirlenir. Bu nedenle, tarımsal projelerin planlanmasında ve iklimin yapay olarak değiştirilmesinde Mikroklimatoloji ilkelerinin göz önünde bulundurularak yapılmasını sağlamak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Mikroklimatolojinin tanımı ve önemi; radyasyon fiziginin gözden geçirilmesi; solar radyasyon, net radyasyon; radyasyon ölçümünde kullanılan aygıtlar; toprak ısı akısı; toprak sıcaklığı; hissedilir ısı akısı; rüzgar ve türbülent taşınım; atmosferik nem; toprak sıcaklığının değiştirilmesi; evapotranspirasyon, fotosentez; CO2 dengesi; rüzgar perdeleri; don ve dondan korunma; su kullanma randımanlarının yükseltilmesinin yolları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Mikroklimatolojinin tanımı ve önemi |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
2 |
Radyasyon fiziğinin gözden geçirilmesi |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
3 |
Solar ve net radyasyon kavramları |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
4 |
Solar radyasyon ölçmede kullanılan aygıtlar |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
5 |
Toprak ısı akısı ve toprak sıcaklığı |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
6 |
Toprak sıcaklık profilleri, toprak ısı akısı ve su içeriği ilişkileri |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
7 |
Hissedilir ısı akısı |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
8 |
Yüzey ve hava sıcaklıkları; hissedilir ısı taşınımı |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
9 |
Hava ve yüzey sıcaklıklarının ölçümü |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
10 |
Ara sınav |
|
|
|
11 |
Rüzgar ve türbulent taşınım; Logaritmik rüzgar profili, rüzgar hızı ölçümleri ve laminar alt katman katmanı kavramı |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
12 |
Atmosferik nem; buhar basıncı, oransal nem; çiğlenme noktası sıcaklığı; nem ölçüm cihazları |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
13 |
Evapotranspirasyon; mikrometeorolojik yöntemlerle ET nin belirlenmesi; adveksiyon; toprak su yönetimi |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
14 |
Toprak sıcaklığını değiştirme yolları; malç; dondan krunma mekanizmaları |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
15 |
Fotosentez, CO2 dengesi |
Ders notlarının ilgili bölümü |
Power Point Sunu ve ilgili ders notlarını kullanarak yüz-yüze ders |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
2 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
5 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
0 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
4 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
5 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
0 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
0 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
4 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
0 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
4 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
3 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|