|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Geriatri Hemşireliği 3 |
|
Dersin Kodu |
: |
HML317 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜRSEL ÖZTUNÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yaşlanma teorileri temelinde yaşlılığı tanımlayabilir. Demografik eğilimler ve istatistiksel veriler doğrultusunda yaşlı popülasyonu tanımlayabilir Yaşlılığın normal ve patolojik değişimlerle sonuçlanan fizyolojik yönlerini tartışabilir Yaşlılarda sağlığın geliştirilmesi ve koruyucu sağlık bakımının önemini tanımlayabilir Önemli fiziksel ve mental sağlık sorunlarını, yaşlı birey ve aileleri üzerindeki etkilerini saptayabilir Temel geriatrik sendromlar ve hasta bireye etkilerini saptayabilir Evde, toplumda, akut bakım kuruluşlarında ve özel alanlarda yaşlı bireylerin ve ailelerinin sorunlarını değerlendirebilir Yaşlı bireyin bakımına ilişkin etik ve hukuksal konuları saptayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere geriatri hemşireliğinde yeterli bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ayrıca yaşlanma teori ve kavramlarını, süreçle ilgili problemleri, fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri tanımlamak, uygun hemşirelik girişimlerini öğrenme, yaşlı bakımında yasal ve etik boyutu
açıklamaKtır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Geriatrinin tanımı, Dünya´da ve Ülkemizde yaşlı nüfus, Evde bakım sistemleri ve ülkemizde yaşlı sağlığı hizmetleri, Yaşlıdaki fizyolojik değişikler, Yaşlanma mekanizmaları ve anti-aging, Geriatrik hastalıkların psikososyal gereksinimleri, Geriatrik hastalarla iletişim, Geriatrik hastada beslenme ve sıvı dengesi, Huzurevi ziyareti, Geriatrik hastalarda ilaç kullanımı, Ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi, Geriatride yaşam kalitesi ve rehabilitasyon, Yaşlılara hizmet veren kuruluşlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse giriş ve kaynakların tanıtılması |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
2 |
Geriatrinin tanımı, Dünya´da ve Ülkemizde yaşlı nüfus |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
3 |
Evde bakım sistemleri ve ülkemizde yaşlı sağlığı hizmetleri |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
4 |
Yaşlıdaki fizyolojik değişikler |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
5 |
Yaşlanma mekanizmaları ve anti-aging |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
6 |
Geriatrik hastalıkların psikososyal gereksinimleri |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
7 |
Geriatrik hastalarla iletişim |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, Sözlü anlatım |
|
8 |
Vize (öğrenciler ödevler ile değerlendirilir) |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
Yazılı sorular ve cevaplar |
|
9 |
Geriatrik hastada beslenme ve sıvı dengesi |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
10 |
Huzurevi ziyareti |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
11 |
Geriatrik hastalarda ilaç kullanımı |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
12 |
Ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
13 |
Geriatride yaşam kalitesi ve rehabilitasyon |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
14 |
Yaşlılara hizmet veren kuruluşlar |
Konuya ilişkin kaynakların okunması |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
15 |
Dersin değerlendirmesi |
Derse ilişkin tüm konuların gözden geçirilmesi |
Slayt gösterisi, Sunum, Soru-cevap, sözlü anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
Derse ilişkin kaynakların okunması |
Yazılı sorular ve cevaplar |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Geriatri ve Gerontoloji Kitabı, Ed: S. Arıoğul. MN Medikal ve Nobel, Ankara, 2006.
LeMone P, Burke K: Medical Surgical Nursing. Fourth Ed.Prentice Hall, New Jersey, 2008.
Roach S: İntroductory Gerontological Nursing. Lippincott, Philadelphia, 2001.
Smeltzer SC, Bare BG: Medical Surgical Nursing. Lippincott, 9th Edition, 2000.
Cobbs E L, Duthie E H, Murphy J B: Geriatrics Review Syllabus. Kendall/Hunt Publishing. New York, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. |
4 |
|
2 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir |
2 |
|
3 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
2 |
|
4 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar .
|
3 |
|
5 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. |
4 |
|
6 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. |
5 |
|
7 |
İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. |
5 |
|
8 |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. |
2 |
|
9 |
Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
10 |
Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
2 |
|
11 |
Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
3 |
|
12 |
Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
3 |
|
13 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. |
3 |
|
14 |
Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. |
4 |
|
15 |
Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. |
5 |
|
16 |
Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır.
|
4 |
|
17 |
Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
2 |
|
18 |
Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. |
2 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
1 |
|
20 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 70 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|