Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizyoloji

Dersin Kodu : HML111

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. UĞUR SEÇİL BİNOKAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Homeostazisi tanımlar, vücut sıvı kompartmanları ve içeriklerini tanımlar.
Hücre ve dokuların yapı ve işleyişini tanımlar. Hücre membran geçişleri ve organellerin fonksiyonunu tanımlar.
Uyarılabilen hücreleri ve biyoelektrik potansiyelleri açıklar.
İskelet ,kalp ve düz kasın yapısını bilir kasılma mekanizmasını tanımlar.
Sinir sistemi yapılarını bilir, fonksiyonlarını tanımlar.
Kan hücreleri ve plazmayı bilir görevlerini ve fonksiyonlarını tanımlar.
Dolaşım sistemi yapılarını bilir kalp ve damarların çalışma mekanizmalarını ve fonksiyonlarını tanımlar.
Solunum sistemi yapılarını bilir ventilasyon gaz geçişi, taşınımını ve fonksiyonlarını tanımlar
Sindirim sistemi yapılarını bilir, besinlerin sindirimi ve emilimi mekanizmalarını tanımlar
  Boşaltım sistemi yapılarını ve böbreğin görevlerini bilir, idrar oluşum aşamalarını tanımlar.
Hormon salgılayan yapıları bilir, hormonların etkilerini ve mekanizmalarını açıklar
Duyu organlarını bilir ve fonksiyonlarını tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste öğrencinin, insan vücudunun sistemleri arasındaki yaşamsal ilişkileri ve fonksiyonları tanımlaması ve düzenleme mekanizmalarını, organların görevlerini açıklaması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Fizyolojinin tanımı, homeostatis, negatif ve pozitif geribildirim.Fizyolojide kullanılan kavramlar Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması;Sinir hücresinin özellikleri.Kas fizyolojisi; Düz kas veKalp kası.Kan hücreleri; İmmün sistem; Kalp ve damar Sistemi; Solunum sistemi .Boşaltım sistemi .Sindirim Sistemi; Endokrin sistem fizyolojisi; Üreme Sistemi;

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 1.Fizyolojiye giriş; Fizyolojinin tanımı, homeostatis, negatif ve pozitif geribildirim. Fizyolojide kullanılan kavramlar; mol, ekivalent, osmol, osmolarite pH. Hücre içi ve hücre dışı sıvıların özellikleri Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
2 2. Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması; Pasif ve aktif taşınım. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
3 3. Sinir hücresinin elektriksel özellikleri; Elektrokimyasal denge ve Nerst eşitliği, dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim; nörotransmitterler Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
4 4. Kas fizyolojisi; İskelet kasının yapısı, Kasılmanın moleküler mekanizması, , kasılmanın mekaniği, iskelet kası liflerinin çeşitleri, Sinir kas kavşağı, Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
5 5.Düz ve Kalp Kası; Düz kasın sınıflandırılması, uyarılma ve kasılması. Kalp kasının elektriksel özellikleri, kasılması Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
6 6. Kan hücreleri; Eritrositlerin yapısı ve görevleri. Hemoglobinin özellikleri ve görevleri. Anemi’nin özellikleri ve çeşitleri. Lökositler’in yapısı ve görevleri. Trombositler’in görevleri. Hemostaz mekanizması. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
7 7. İmmün sistem; T lenfositler B lenfositler ve aktif ve pasif bağışıklık. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
8 8. ViİZE SINAVI okuma ve tekrar etme Yazılı klasik
9 9. Kalp ve damar Sistemi; Kalp döngüsü, kalp sesleri, kalp atımının düzenlenmesi, kalp yetmezliği, şok, elektrokardiografi, aritmiler, kan basıncı, dolaşımın kontrolü. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
10 10. Solunum sistemi; Ventilasyon ve ventilasyon hacmi, solunum tipleri, solunum frekansları, solunum hacimleri, solunum gazlarının taşınması, solunumun kontrolü, hipoksi ve siyanoz. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
11 11.Böbrek Fizyolojisi; Böbreğin fonksiyonu; glomerüler filtrasyon, tübüler rebsorbsiyon, tübüler sekresyon, sodyum su, potasyum ve kalsiyumun geri emilimi, atılımı ve düzenlenmesi. İdrar oluşumu. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
12 12. Sindirim Sistemi; Sindirim sisteminin aktivitesinin kontrolü, çiğneme, yutma, midenin sindirim fonksiyonu, ince ve kalın bağırsak hareketleri, sindirim ve emilim, defekasyon ve kusma mekanizması. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
13 13. Endokrin sistem fizyolojisi; Hormonların etki mekanizması, salınması ve kontrolü. Hipofiz, pankreas ve adrenal bezi hormonlarının salınması etki mekanizması ve kontrolü. Prostoglandinler Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
14 14. Erkek üreme sistemi: spermatogenezis, ereksiyon ejakülasyon, erkek üreme fonksiyonlarının kontrolü Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
15 15. Dişi Üreme sistemi; üreme hormonları, ovaryum fonksiyonları, menstrüel döngü, doğum, laktasyon. Öğrenciler derse gelmeden önce derse ait slaytları çalışmalı Anlatım Power Point Sözlü sunu
16/17 FİNAL SINAVI okuma ve tekrar etme Klasik Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Guyton, Tıbbi Fizyoloji
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir. 0
2 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 0
3 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. 0
4 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar . 5
5 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir. 3
6 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir. 0
7 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerine ait bilgilerini mesleki uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 5
8 Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır. 0
9 Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. 0
10 Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 0
11 Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
12 Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir. 0
14 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, etkili iletişim tekniklerini kullanır. 0
15 Hemşirelikle ilgili gelişmeleri ve bilimsel yöntemleri uygulamalarında kullanır. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalar yapar. 4
16 Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
17 Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. 0
18 Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri ve bilimsel problem çözme yöntemini uygulamalarında kullanır. 0
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. 0
20 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 114
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.56
Dersin AKTS Kredisi: 5