|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım Politikası |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. M.NECAT ÖREN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
.Politika bilimine ilişkin temel kavramları bilir ve ekonomi - politika ilişkilerini kurar. Devletin ekonomiye ve özellikle tarım sektörüne müdahale gerekçelerini tartışabilir. Tarım politikalarının kapsamını, amaçlarını, araçlarını, amaç-araç ilişkilerini ve genel ve tarımsal etkilerini tartışabilecek kuramsal bir altyapıya sahip olur. Ulusal tarım politikaları ve dünya pazarları ilişkilerini kurabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Politika bilimine ilişkin temel kavram ve konular hakkında bilgi vermek, ekonomi-politika ilişkilerini kurmak, devletin ekonomiye ve tarıma müdahalesi konusundaki görüşleri ve gerekçeleri tartışmak, tarım politikalarının kapsamı, amaç, araç ve etkileri ile bu kapsamdaki uygulamaları küresel ilişkileri de gözeterek değerlendirmek ve ilgililere politika tercihi konusunda yardımcı olmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Derse ilişkin temel kavram ve konular; Politika-ekonomi İlişkileri; Devlet ve piyasa müdahaleleri; Ekonomi politikalarının amaçları, araçları, amaç-araç ilişkileri ve kararlaştırılma süreci; Makro ekonomik politikalar ve tarım; Tarımda devlet yardımları, yardım gerektiren nedenler ve sübvansiyonlar; Tarım ve gıda politikalarının kapsamı, amaçları, araçları, araç tercihinde etkili faktörler ve amaç-araç ilişkileri; Tarıma müdahalenin genel ve tarımsal etkileri; tarihsel süreçte tarım politikaları; tarımsal yapı, üretim, fiyat, Pazar, gelir ve kırsal alan politikaları; dünyada ve Türkiye’de durum; dış ticaret politikaları; küreselleşme ve tarım ve gıda politikaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kavramsal Çerçeve: Politika ve politika-ekonomi ilişkileri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
2 |
Devlet ve piyasa müdahaleleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
3 |
Ekonomi politikaları, tarım ve tarım politikaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
4 |
Tarım politikalarının tanımı, kapsamı, amaçları, araçları, amaç-araç ilişkileri ve kararlaştırılma süreci; Tarihsel süreçte tarım ve tarım politikalar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
5 |
Tarımsal yapı ve üretim politikaları; Nüfus, işgücü, işletme ve sermaye yapıları, tarım reformu ve arazi toplulaştırması, üretim planlaması ve verim |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
6 |
Tarımsal yapı ve üretim politikaları; Nüfus, işgücü, işletme ve sermaye yapıları, tarım reformu ve arazi toplulaştırması, üretim planlaması ve verim |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
7 |
Tarımsal fiyat ve pazar politikaları; Tarımda fiyat oluşumu ve tarımsal fiyatların özellikleri, tarımsal fiyatlara müdahale, tarımsal fiyat politikaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
8 |
Tarımsal fiyat ve pazar politikaları; Tarımda fiyat oluşumu ve tarımsal fiyatların özellikleri, tarımsal fiyatlara müdahale, tarımsal fiyat politikaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
9 |
Tarımsal fiyat ve pazar politikaları; Tarımda fiyat oluşumu ve tarımsal fiyatların özellikleri, tarımsal fiyatlara müdahale, tarımsal fiyat politikaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
10 |
Ara sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı Sınav |
|
11 |
Tarıma müdahalenin genel ve tarımsal etkileri; Arz-talep uygulamaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
12 |
Tarıma müdahalenin genel ve tarımsal etkileri; Arz-talep uygulamaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
13 |
Ulusal tarım politikaları ve dünya pazarları: Dış ticaret politikaları, uluslararası tarım ve ticaret politikaları (kapsamı, amaçları) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
14 |
Ulusal tarım politikaları ve dünya pazarları: Dış ticaret politikaları, uluslararası tarım ve ticaret politikaları (kapsamı, amaçları) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Anlatım |
|
15 |
Genel Tekrar |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları
• Tarım Politikası (Prof.Dr. Gülcan ERAKTAN)
• Tarım Politikası II (Prof.Dr. Fahri YAVUZ)
• Tarım Politikası (Prof.Dr. A.Zafer GÜRLER)
• Food and Agricultural Policy (Harold G.Halcrow et al.)
• Agricultural Development Policy (Roger D. Norton)
• Agricultural and Food Policy (Ronald D. Knutson et al.)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
4 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
4 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
0 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
0 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
3 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
5 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 118 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|