Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitkilerde Genlerin ve Gen İfadesinin Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemler

Dersin Kodu : BB-614

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. YILDIZAKA KAÇAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bahçe bitkilerinin ıslahında kullanılan gen ifadesinin belirlenmesine yönelik teknikler hakkında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir.
Teorik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir
Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda beceri kazanır.
Genler ve Gen ifadeleri hakkında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitkilerde genler ve gen ifadesinin tespiti ile ilgili tekniklerin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Nükleik asitler, Protein sentezi ve Proteinler, bitkilerde transkripsiyon ve protein sentezi, Gen-protein (enzim), gen-RNA dönüşümleri, Promotörler ve PCR ile promotorların belirlenmesi RT PCR analizleri ile mRNA varlığı, microarray, QRT-PCR analizi ve değerlendirilmesi, biyoinformatik.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Nükleik Asitler ve Yapısı Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
2 Protein Sentezi ve Proteinler Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
3 Bitkilerde transkripsiyon ve translasyonun mekanizması Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
4 Gen-protein (enzim), gen-RNA dönüşümleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
5 Gen-protein (enzim), gen-RNA dönüşümleri. Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
6 Bitkilerde promotorlar ve promotorların PCR ve DNA dizileme teknikleri ile belirlenmesi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
7 Bitkilerde promotorlar ve promotorların PCR ve DNA dizileme teknikleri ile belirlenmesi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
8 Vize Sınavın Hazırlanması Yazılı Sınav
9 Promotorların belirlenebileceği gen bankaları Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
10 Promotorların belirlenebileceği gen bankaları Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
11 RT PCR analizleri ile mRNA varlığının tespiti Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
12 qRT-PCR analizleri ile gen ifadesinin miktarının belirlenmesi ve sonuçların değerlendirilmesi Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
13 Microarray chiplerinin oluşturulması ve gen ifadesinin belirlenmesinde microarray analizleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
14 Microarray chiplerinin oluşturulması ve gen ifadesinin belirlenmesinde microarray analizleri Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
15 Bioinformatik Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
16/17 Yıl Sonu Sınavı Sınavın Hazırlanması Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 1
2 Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 2
3 Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme 3
4 Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme 2
5 Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 1
6 Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 2
7 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma 1
8 Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 0
9 Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 1
10 Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme 4
11 Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme 1
12 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 3
13 Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 6 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6