|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitk. Isl. Mol. Yönt. |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP352 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YILDIZAKA KAÇAR Prof.Dr. SALİH KAFKAS |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DNA ve RNA´yı kavrar. Moleküler markırları öğrenir. PCR´ı öğrenir. Elektroforez yöntemlerini kavrar. Bahçe bitkileri ıslahında markırlara dayalı moleküler ıslah yöntemlerini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lisans düzeyinde Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan Moleküler Yöntemleri öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders DNA ve RNA´nın yapısı, bitkilerde DNA ve RNA izolasyonunda ve miktar belirlenmesinde kullanılan yöntemler, genetik markırlar ve tarihçesi, PCR teknolojisi ve kullanım alanları, elektroforez sistemleri, moleküler markır teknolojisi ve bitki ıslahında kullanımı, PCR´a dayalı moleküler markırlar, moleküler markırlar kullanılarak bitkilerin genetik ilişkilerinin tespiti ve genetik benzerliklerin ıslahta kullanımı, bitkilerde genetik haritaların oluşturulması, bitkilerde genetik haritaların ıslahta kullanımı, bitkilerde moleküler markırlar yardımıyla erken seleksiyon ile ıslah süresinin kısaltılması, bitkilerde gen ifadesinin belirlenmesinde kullanılan moleküler yöntemler ve gen ifadesinin ıslahta kullanımı, yeni nesil sekanslama teknolojisinin bitki ıslahında kullanımı konularını içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
DNA ve RNA’nın yapısı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Bitkilerde DNA ve RNA izolasyonunda ve mikar belirlenmesinde kullanılan yöntemler |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Genetik markörler ve tarihçesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
PCR teknolojisi ve kullanım alanları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Elektroforez sistemleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Moleküler markır teknolojisi ve bitki ıslahında kullanımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
PCR’a dayalı moleküler markırlar |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Moleküler markırlar kullanarak bitkilerin genetik ilişkilerinin tespiti ve genetik benzerliklerin ıslahta kullanımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
Bitkilerde genetik haritaların oluşturulması |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
ARA SINAV |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
11 |
Bitkilerde genetik haritaların bitki ıslahında kullanımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Bitkilerde moleküler markırlar yardımıyla erken seleksiyon ile ıslah süresinin kısaltılması |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Bitkilerde gen ifadesinin belirlenmesinde kullanılan moleküler yöntemler ve gen ifadesinin ıslahta kullanımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Yeni nesil sekanslama teknolojisinin bitki ıslahında kullanımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Genel Tekrar |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Moleküler Biyoloji (A.Yıldırım, F.Bardakçı, M.Karataş, B.Tanyolaç)
Genetik Kavramlar (William S. Klug ve Michael R.Cummings; Çeviri Editörü: Cihan Öner)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
1 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
5 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
4 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
4 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
4 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
4 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
5 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
5 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
1 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
3 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
3 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
3 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
2 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|