Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sitogenetik |
|
Dersin Kodu |
: |
BY-552 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET TOPAKTAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Bitki, insan, fare ve sıçanda sitogenetik çalışma yapabilmek için gerekli sitogenetik metotları öğretmek,
2- Öğrencilerin Sitogenetik alanında araştırma yapacak duruma gelmelerini sağlamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki, insan ve hayvanlarda kromozomları incelemek için sitogenetik metodları öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin akışında. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer salonu ve genetik laboratuarı. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitkilerin karyotipi |
Tahta ve kalem |
Teorik anlatım |
|
2 |
Mitoz bölünmeyi incelemek ve mitozdaki sitogenetik anormallikleri saptamak amacıyla kök ucundan daimi preparatların hazırlanması |
Mutfak soğanının köklendirilmesi, bu köklerden alkol materyalinin hazırlanması ve köklerden daimi preparatların hazırlanması |
Feulgen ezme metodu |
|
3 |
Polen ana hücresinde meios bölünmeyi incelemek amacıyla anterlerden ezme metoduyla daimi preparatların hazırlanması |
Çiçek tomurcuklarından alkol materyalinin hazırlanması |
Pollen ana hücrelerinin aseto orsein ile boyanması |
|
4 |
´´ ´´ Polen ana hücresinde meios bölünmeyi incelemek amacıyla anterlerden ezme metoduyla daimi preparatların hazırlanması ´´ |
Alkol materyalinden daimi preparatların hazırlanması |
Feulgen ezme metodu |
|
5 |
İnsanda kromozom aberasyonunu incelemek amacıyla insan kanından kan kültürünün yapılması ve daimi preparatların hazırlanması |
İnsanın damarından periferik kanın alınması ve steril kültür tüpleri içerisindeki kromozom mediumuna kanın ekimi |
72 saatlik inkübasyon sonucunda standart preparasyon tekniği ile preparat hazırlanması |
|
6 |
İnsanda kromozom aberasyonunu incelemek amacıyla insan kanından kan kültürünün yapılması ve daimi preparatların hazırlanması |
İnceleme mikroskobu ve hazırlanmış daimi preparatlar |
1000 büyütmede insan kromozomlarının incelenmesi |
|
7 |
Kardeş kromatid değişimini (KKD=SCE) incelemek amacı ile insan kanından kan kültürünün yapılması ve daimi preparatların hazırlanması |
BrdUrd eriyiğinin hazırlanması ve BrdUrd eriyiği ilave edilmiş kan kültürünün 72 saat inkübasyonu |
Speit (1984) metodu |
|
8 |
Ara sınav |
Yazılı sınav yapılması |
Yazılı sınavın değerlendirilmesi |
|
9 |
KKD´yi saptamak için preparatların incelenmesi |
İnceleme mikroskobu ve hazırlanmış daimi preparatlar |
Daimi preparatlarda KKD sayısının saptanmasının öğretilmesi |
|
10 |
İnsan kromozomlarında çeşitli bandlama metotları |
Tahta ve kalem |
Teorik anlatım |
|
11 |
İnsan kromozomlarında çeşitli bandlama metotları |
Tahta ve kalem |
Teorik anlatım |
|
12 |
X ve Y kromatinini incelemek amacıyla preparatların hazırlanması. |
Konunun teorik anlatımı |
Şekiller üzerinde konunun açıklanması |
|
13 |
X ve Y kromatinini incelemek amacıyla preparatların hazırlanması. |
Temiz lam, spatülün ve diğer eriyiklerin hazırlanması |
Ağız mukoza hücrelerinden preparat hazırlanması |
|
14 |
Sıçan kemik iliği hücrelerinde in vivo sitogenetik çalışmalar |
Sıçan kemik iliğinden preparasyon tekniğinin teorik açıklaması |
Kemik iliği hücrelerinde kromozom incelemeleri için standart preparasyonun tekniği |
|
15 |
Sıçan kemik iliği hücrelerinde in vivo sitogenetik çalışmalar |
İnceleme mikroskobu ve hazırlanmış daimi preparatlar |
1000 büyütmede kromozomların incelenmesi |
|
16/17 |
Final sınavı |
Yazılı sınavın yapılması |
Yazılı sınavın değerlendirilmesi |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Biyoloji alaninda ileri duzeyde kuramsal ve uygulamali bilgiye sahip olur |
5 |
|
2 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
3 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme |
5 |
|
4 |
Biyolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
5 |
|
5 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
5 |
|
6 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
5 |
|
7 |
Biyoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
5 |
|
8 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
5 |
|
9 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
5 |
|
10 |
Alana ilişkin yabancı çalışmaları takip edebilme, uluslararası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslararası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
0 |
|
11 |
Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
0 |
|
12 |
Biyoloji alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek |
1 |
|
13 |
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme |
4 |
|
14 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
5 |
|
15 |
Biyoloji alanı ve kişisel gelişim konusunda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olarak, mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimsemek |
4 |
|
16 |
Biyoloji ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahip olur. |
4 |
|
17 |
Biyoloji alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|