|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fizik Iv(modern Fizik) |
|
Dersin Kodu |
: |
FTÖ206 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. NURİ EMRAHOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır.
20 yy"da fizik alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır ve çalışmaları yorumlar.
Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder.
Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır.
Özel görelilikle ilgili zaman genleşmesi, eşzamanlılık, ikizler paradoksu, uzunluk büzülmesi ve kütle-enerji dönüşümü hakkında tartışır.
Bilimsel bilginin kesin olmadığı, bilim tarihinde farklı paradigmaların yer aldığı ve bilimin devrimsel bir yapısının da olduğunun farkına varır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Klasik fizik ve modern fiziğin olaylara yaklaşımı arasındaki farklılıkları kavratmak ve bilimsel tarih sürecinde modern fizikle açıklama bulan olaylar hakkında bilgi sahibi edindirmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Atomun Yapısı: Atom modelleri, enerji düzeyleri, atomik ve moleküler spektrumlar. Görelilik: Zamanda, boyutta ve kütlede görelilik.Işık Teorileri;Işığın tanecik ve dalga modeli,fotoelektrik ve Compton Olayı.Fotonlar: Kuant kavramı, siyah cisim ışıması.Kuantum Mekaniği: Dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalgaları, Belirsizlik ilkesi.Yarıiletkenler;Katılarda enerji bantları,yarıiletkenlerde elektron ve holler,p-n eklemi,tranzistörler.Atom çekirdeği;, ve ışınları,Radyoaktiflikte kullanılan birimler,Radyoaktif bozunma Kanunu, Radyasyonun insan sağlığına etkileri,fisyon,fizyon.Güneş enerjisi;Güneş Spektrumu,Güneş enerjisinin kullanılması.Lazerler ve uygulamaları ,X ışınları ve uygulamaları.Süper iletkenlik |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
19. yy"ın sonuna kadar klasik fiziği etkileyen determinist felsefenin ve ?modern fizik nedir?, modern fizik alanında çalışmış bilim insanları kimlerdir |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
2 |
Işık Nedir? kart oyununun oynanması. Grup çalışmalarında ışığın yapısının tartışılması. Işığın yapısını açıklayan iki teorinin (dalga teorisi ve tanecik teorisinin) karşılaştırılması. Foton kavramının öğrenilmesi. Elektromanyetik spektrumun incelenmesi. |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
3 |
Siyah cisim ışıması
|
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
4 |
Fotoelektrik olay
|
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
5 |
Compton Saçılması
|
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
6 |
Işığın tanecik modeli ile açıklanan fotoelektrik olay ve compton olayı |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
7 |
Einstein"ın özel görelilik teorisi: zamanda görelilik
|
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
8 |
ARASINAV |
|
|
|
9 |
Einstein"ın özel görelilik teorisi: boyutta ve kütlede görelilik |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
10 |
Kuantum Sayıları |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
11 |
Heisenberg Belirsizlik ilkesi |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
12 |
Radyoaktivite ve Rayoaktif Bozunma. |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
13 |
Genel Bakıs |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
14 |
Problem çözümü. |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
15 |
Problem çözümü. |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
16/17 |
final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Modern Fiziğin Kavramları: (1997) Çeviren: Gülsen Önengüt. Akademi Yayın hizmetleri, Ankara. Modern Fizik: Anadolu Üniversitesi lisans tamamlama.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. |
5 |
|
2 |
Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. |
0 |
|
3 |
Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. |
0 |
|
4 |
Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. |
0 |
|
5 |
Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. |
4 |
|
6 |
Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
0 |
|
8 |
Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. |
0 |
|
9 |
Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. |
3 |
|
10 |
Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. |
0 |
|
11 |
Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
0 |
|
13 |
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. |
3 |
|
14 |
Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. |
0 |
|
15 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
16 |
İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. |
2 |
|
17 |
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. |
4 |
|
18 |
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. |
3 |
|
19 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
3 |
|
20 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 107 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|