Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizik Iv(modern Fizik)

Dersin Kodu : FTÖ206

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. NURİ EMRAHOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. 20 yy"da fizik alanında çalışma yapmış bilim insanlarını tanır ve çalışmaları yorumlar. Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. Özel görelilikle ilgili zaman genleşmesi, eşzamanlılık, ikizler paradoksu, uzunluk büzülmesi ve kütle-enerji dönüşümü hakkında tartışır. Bilimsel bilginin kesin olmadığı, bilim tarihinde farklı paradigmaların yer aldığı ve bilimin devrimsel bir yapısının da olduğunun farkına varır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Klasik fizik ve modern fiziğin olaylara yaklaşımı arasındaki farklılıkları kavratmak ve bilimsel tarih sürecinde modern fizikle açıklama bulan olaylar hakkında bilgi sahibi edindirmek.

Dersin İçeriği : Atomun Yapısı: Atom modelleri, enerji düzeyleri, atomik ve moleküler spektrumlar. Görelilik: Zamanda, boyutta ve kütlede görelilik.Işık Teorileri;Işığın tanecik ve dalga modeli,fotoelektrik ve Compton Olayı.Fotonlar: Kuant kavramı, siyah cisim ışıması.Kuantum Mekaniği: Dalga-parçacık ikilemi, De Broglie dalgaları, Belirsizlik ilkesi.Yarıiletkenler;Katılarda enerji bantları,yarıiletkenlerde elektron ve holler,p-n eklemi,tranzistörler.Atom çekirdeği;, ve ışınları,Radyoaktiflikte kullanılan birimler,Radyoaktif bozunma Kanunu, Radyasyonun insan sağlığına etkileri,fisyon,fizyon.Güneş enerjisi;Güneş Spektrumu,Güneş enerjisinin kullanılması.Lazerler ve uygulamaları ,X ışınları ve uygulamaları.Süper iletkenlik

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 19. yy"ın sonuna kadar klasik fiziği etkileyen determinist felsefenin ve ?modern fizik nedir?, modern fizik alanında çalışmış bilim insanları kimlerdir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Işık Nedir? kart oyununun oynanması. Grup çalışmalarında ışığın yapısının tartışılması. Işığın yapısını açıklayan iki teorinin (dalga teorisi ve tanecik teorisinin) karşılaştırılması. Foton kavramının öğrenilmesi. Elektromanyetik spektrumun incelenmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Siyah cisim ışıması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Fotoelektrik olay Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Compton Saçılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Işığın tanecik modeli ile açıklanan fotoelektrik olay ve compton olayı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Einstein"ın özel görelilik teorisi: zamanda görelilik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 ARASINAV
9 Einstein"ın özel görelilik teorisi: boyutta ve kütlede görelilik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kuantum Sayıları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Heisenberg Belirsizlik ilkesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Radyoaktivite ve Rayoaktif Bozunma. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Genel Bakıs Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Problem çözümü. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Problem çözümü. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16/17 final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Modern Fiziğin Kavramları: (1997) Çeviren: Gülsen Önengüt. Akademi Yayın hizmetleri, Ankara. Modern Fizik: Anadolu Üniversitesi lisans tamamlama.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. 5
2 Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. 0
3 Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. 0
4 Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. 0
5 Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. 4
6 Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. 0
7 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 0
8 Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. 0
9 Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 3
10 Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. 0
11 Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. 0
12 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 0
13 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3
14 Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. 0
15 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
16 İngilizce’yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. 2
17 Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. 4
18 Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. 3
19 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. 3
20 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 107
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.28
Dersin AKTS Kredisi: 4