Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Müziğine Giriş

Dersin Kodu : ILS445

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci günümüzde en çok kullanılan temel makamları tanır.
Öğrendiği örnekleri gerektiğinde kullanma becerisi kazanır.
Türk müziğinin nota ve ses sistemini kavrar.
Türk müziğinde kullanılan ikili aralıkların tanır.
Sesini kullanma becerisini geliştirir.
Melodik zenginlik kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk müziğinin nitelikli bestelerinden örnekleri analiz etmek ve seslendirmek. Popüler makamların yapılarını ve özelliklerini incelemek. Bu makamlardan özgün eserleri icra edip öğretmek. Öğrencinin sesini kullanma becerisini artırmak. Öğrenciye melodik zenginlik kazandırmak.

Dersin İçeriği : Türk müziği nota ve ses sistemi, aralıklar, makamlar ve örnek notalar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk müziğinde nota ve ses sistemi Yok Anlatım, soru-cevap
2 Türk müziğinde kullanılan ikili aralıklar Araştırma Açıklama ve örnekler
3 İkili aralık örnekleri Önceki konunun tekrarı Açıklama ve örnekler
4 Günümüzde en çok kullanılan temel makamlar Önceki konunun tekrarı Açıklama ve örnekler
5 Rast makamının yapısı ve örnekler Önceki konunun tekrarı Açıklama ve örnekler
6 Uşşak makamının yapısı ve örnekler Önceki konunun tekrarı Açıklama ve örnekler
7 Beyati makamı örnekleri Önceki konunun tekrarı Açıklama ve örnekler
8 Ara sınav Genel tekrar Sözlü sınav
9 Hicaz ailesinin tanıtımı ve örnekler Yok Açıklama ve örnekler
10 Farklı makamlardan örnekler Araştırma Açıklama ve örnekler
11 Saba makamı, önemi ve kullanımı Araştırma Açıklama ve örnekler
12 Örnek eser icraları Konu tekrarı Birlikte icra
13 Örnek eser icraları Eser tekrarı Birlikte icra
14 Örnek eser icraları Eser tekrarı Birlikte icra
15 Örnek eser icraları Eser tekrarı Birlikte icra
16/17 Final sınavı Genel tekrar Sözlü sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özkan, İ.Hakkı, Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken Yay. İstanbul 1987 TRT Müzik Dairesi Türk Müziği Notaları
 Hatipoğlu, Ahmet; Türk Musıkisi Solfeji 1-2-3, Dağarcık Yay., Ankara, Tsz. Özalp, M.Nazmi; Türk Musikisi Beste Formları, TRT Genel Sekr. Bas. ve Yay. Md.lüğü Yay., Ankara 1992
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 0
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 0
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2