|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Müziğine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS445 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci günümüzde en çok kullanılan temel makamları tanır. Öğrendiği örnekleri gerektiğinde kullanma becerisi kazanır. Türk müziğinin nota ve ses sistemini kavrar. Türk müziğinde kullanılan ikili aralıkların tanır. Sesini kullanma becerisini geliştirir. Melodik zenginlik kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk müziğinin nitelikli bestelerinden örnekleri analiz etmek ve seslendirmek.
Popüler makamların yapılarını ve özelliklerini incelemek.
Bu makamlardan özgün eserleri icra edip öğretmek.
Öğrencinin sesini kullanma becerisini artırmak.
Öğrenciye melodik zenginlik kazandırmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk müziği nota ve ses sistemi, aralıklar, makamlar ve örnek notalar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk müziğinde nota ve ses sistemi |
Yok |
Anlatım, soru-cevap |
|
2 |
Türk müziğinde kullanılan ikili aralıklar |
Araştırma |
Açıklama ve örnekler |
|
3 |
İkili aralık örnekleri |
Önceki konunun tekrarı |
Açıklama ve örnekler |
|
4 |
Günümüzde en çok kullanılan temel makamlar |
Önceki konunun tekrarı |
Açıklama ve örnekler |
|
5 |
Rast makamının yapısı ve örnekler |
Önceki konunun tekrarı |
Açıklama ve örnekler |
|
6 |
Uşşak makamının yapısı ve örnekler |
Önceki konunun tekrarı |
Açıklama ve örnekler |
|
7 |
Beyati makamı örnekleri |
Önceki konunun tekrarı |
Açıklama ve örnekler |
|
8 |
Ara sınav |
Genel tekrar |
Sözlü sınav
|
|
9 |
Hicaz ailesinin tanıtımı ve örnekler |
Yok |
Açıklama ve örnekler |
|
10 |
Farklı makamlardan örnekler |
Araştırma |
Açıklama ve örnekler |
|
11 |
Saba makamı, önemi ve kullanımı |
Araştırma |
Açıklama ve örnekler |
|
12 |
Örnek eser icraları |
Konu tekrarı |
Birlikte icra |
|
13 |
Örnek eser icraları |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
14 |
Örnek eser icraları |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
15 |
Örnek eser icraları |
Eser tekrarı |
Birlikte icra |
|
16/17 |
Final sınavı |
Genel tekrar |
Sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özkan, İ.Hakkı, Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken Yay. İstanbul 1987
TRT Müzik Dairesi Türk Müziği Notaları
Hatipoğlu, Ahmet; Türk Musıkisi Solfeji 1-2-3, Dağarcık Yay., Ankara, Tsz.
Özalp, M.Nazmi; Türk Musikisi Beste Formları, TRT Genel Sekr. Bas. ve Yay. Md.lüğü Yay., Ankara 1992
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
1 |
12 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 50 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|