|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Automatic Control |
|
Dersin Kodu |
: |
MES404 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. İBRAHİM DENİZ AKÇALI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel Sistem ve Kontrol Kavramlarını Bilmek; Kontrol Sistemlerini Sınıflandırabilmek; Sistem Bileşenlerinin Fiziksel ve Matematiksel Modellerini Açıklamak; Benzeşimi Göstermek; Bileşenlerin Bağlanma Biçimlerini Kavramak; Laplace Dönüşümlerini Sistem Çıktılarının Bulunmasına Uygulamak; Blok Diyagram Cebrini Bilmek;Kontrol Elemanlarını Tanımak; Kontrol Çevrimini Açıklamak,Kontrol Sistemi Tasarımı Yapmak.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
AI 101 Atatürk İlk. Ve İnk. Tari
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir Kontrol Sisteminin Oluşturulması; İnceleme ve Tasarımının Yapılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel sistem ve kontrol kavramları; Sistem bileşenlerinin fiziksel ve matematik modellerinin çıkarılması; Benzer sistemler; Bileşenlerin bağlanma biçimleri; Laplace dönüşümünün sistem çıktılarının bulunmasına uygulanması; Blok diyagram kavramları ve cebri; Kontrol elemanları; Otomatik kontrol çevrimi; Kontrol sistemlerinin tasarımı; Tasarım örnekleri.
|
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Otomatik Kontrol´e Giriş
|
Ders Kitabının Giriş Bölümü s.1-5
|
Kavram açıklama.
|
|
2 |
Kontrol Sistemleri
|
Ders Kitabının Birinci Bölümü s.6-12
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
3 |
Sistem Bileşenlerinin Modellenmesi
|
Ders Kitabının İkinci Bölümü s.13-29
|
Modeller ve kuram.
|
|
4 |
Benzeşim
|
Ders Kitabının İkinci Bölümü s.30-41
|
Örneklerle açıklamalar
|
|
5 |
Sistemin Kurulması
|
Ders KitabınınİkinciBölümü s.42-61
|
Örneklerle tekniğin açıklanması
|
|
6 |
Laplace Dönüşümüne Giriş
|
Ders KitabınınÜçüncüBölümü s62-81
|
Uygulamalı Açıklama.
|
|
7 |
Sistem Çıktılarına Uygulama
|
Ders KitabınınÜçüncüBölümü s82-90
|
Problem Çözme.
|
|
8 |
Arasınav
|
|
|
|
9 |
Blok Diyagramları
|
Ders Kitabının4.Bölümü s91-99
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
10 |
Uygulamalar
|
Ders Kitabının4.Bölümü s100-111
|
Problem Çözme.
|
|
11 |
Kontrol Tiplerine Giriş
|
Ders Kitabının5.Bölümü s112-120
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
12 |
Kontrol Elemanları
|
Ders Kitabının5.Bölümü s121-135
|
Örneklerle açıklamalar
|
|
13 |
Otomatik Kontrol Çevrimi
|
Ders Kitabının5.Bölümü s121-135
|
Kuramsal Bilgilendirme.
|
|
14 |
Otomatik Kontrol Çevrimi Uygulamaları
|
Ders Kitabının5.Bölümü s136-162
|
Problem Çözme.
|
|
15 |
Kontrol Sistemi Tasarım Örnekleri
|
Ders KitabınınEklerBölümüs163-211
|
Uygulamalı Açıklama.
|
|
16/17 |
Dönem Sonu Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Otomatik Kontrol,İ.D.Akçalı, Karahan Kitabevi,2011;Automatic Control Engineering ,Raven, T.,McGraw-Hill Co,1987.;Experimental Methods in Mechanical Engineering,İ.D.Akçalı,ÇÜ MACTİMARUM Yayın No:5,1998
Modern Control Engineering,Ogata, K.,Prentice-Hall,1990;Makine Mühendisliğinde Deneysel Yöntem,Akçalı,İ.D.,1998
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma |
5 |
|
2 |
Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma |
5 |
|
3 |
Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
5 |
|
4 |
Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
4 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
4 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
5 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|