|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sanat Eleştirisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TTS403 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. ÖZLEM USLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sanat eleştirisinin yan alanlarını ve tarihçesini inceler. Sanat eleştirisinde kullanılması gereken yöntemleri ve eleştiri çeşitlerini kavrar. Sanat eleştirisinin yan alanlarını ve tarihçesini inceler. Sanat eserleri üzerinden sanat eleştirisine dair çözümlemeler yapabilir. Bilinen görme biçimlerinden yeni eleştirel ve yaratıcı düşünceler kurabilir. Sanatın anlam ve gayesini, sanat gereksinimini ve gerekliliğini bilme. Sanat programlarında niteliği bilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sanat eleştirisinin niçini ve gerekliliği, sanat eleştirmenlerinin görevleri, araştırıcı sanat eleştirisi yöntemleri ve eleştiri evreleri ve eleştiride sorgulama stratejileri. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında sanat eleştirisi nedir, eleştiri çeşitleri nelerdir, eleştiride hangi yöntemler uygulanır, bir sanat yapıtına nasıl bakılır ve anlamlandırılır, değerlendirme ölçütleri nelerdir, sanat eleştirisi nasıl başlamış ve tarihsel süreç içinde nasıl gelişmiştir, eleştirel iletişim nasıl kurulur, dünya sanatından ve Türk sanatından eleştiri örnekleri, Sanat eleştirisinin tanımı ve tarihçesi, anlam ve önemi, sanat eleştirisi kuramları, özgün kuram geliştirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Güzel Sanatlar Fakültesi- Ek Bina- Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sanat Eleştirisi Nedir? |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. (Bakınız: "Sanatın Boyutları" S: 64.) |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Sanat Eleştrisi Yöntemleri nelerdir?
|
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma. |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
Sanatta Eleştri: Tarihsel Eleştiri, Sosyolojik Eleştiri, Marksist Eleştiri; |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Eleştiri, Sanat eleştirisinin amaçları, Eleştiri çeşitleri: Basın Eleştirisi, Pedagojik Eleştiri, Akademik Eleştiri, Popüler Eleştiri |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Sanat Eleştrisi Yöntemi - Tanımlama, Analiz, Yorumlama, Estetik Yargı |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Anlatım, karşılaştırma ve tartışma |
|
6 |
Sanat Eleştrisi yazıları hazırlarken dikkat edilmesi gereken unsurlar. Sanat eleştirisinde terminoloji ve dil kullanımı |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
7 |
Sanat Eleştrisi Yöntemi ve bir Akademik Eleştri Örneği : Manet ´in "Kırda Öğle Yemeği" adlı eserinın eleştrisi |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
8 |
Vize |
Vize |
vize |
|
9 |
Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
10 |
Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
11 |
Müze Ziyareti |
Gidilecek müze ile ilgili ön bilgi edinme. |
Gözlem, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
12 |
Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
13 |
Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
14 |
Örnek sanat eleştirileri (öğrenci sunumları) |
Konu ile ilgili literatür araştırma, okuma |
Sunum, karşılaştırma ve tartışma, sanatsal Eleştri |
|
15 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
BATUR, E. 2003. Modernizmin Serüveni, İstanbul. YKY.
AKBULUT, D. 2006. Resim Neyi Anlatır. İstanbul. İstiklal Kitabevi. ISBN: 975-6115-28-9.
TANSUĞ, S. 1993. Sanatın Görsel Dili. İstanbul. Remzi Kitabevi. ISBN: 975-14-0076-7
BERGER, J. 1990. Görme Biçimleri. Çev. Salman, Y. İstanbul. Metis Yayınları.
GOMBRICH, E. H. Sanatın Öyküsü. Çev. Bedrettin Cömert.İstanbul. Remzi Kitabevi ISBN: 975-14-0291-3.
BEAZLEY, M. 2000. Understanding Paintings Themes in Art Explored and Explained. Editor: Sturgis, A. London. Octopus Publishing Group Ltd. ISBN: 1 84000207 7
BOYDAŞ, N. 2007. Sanat Eleştrisine Giriş. İstanbul. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. ISBN:9789756859629.
Yücel ,T (1991) Eleştirinin ABC’si Simavi Yayınları ABC Dizini
Arnheim, R.(1960) Art and Visual Perceptioni London
LYNTON,Norbert. 1993. Modern Sanatın Öyküsü Remzi Kitapevi. İstanbul
KARABULUT, Necmettin. Sanat Eğitiminde Bir Alt Disiplin Olarak Sanat Eleştrisi ve Bir Akademik Eleştri Örneği. http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/GSED/article/viewFile/2242/2243 (Makale)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
POOKE,G; G. WHİTHAM. 2012. Sanatı Anlamak. Çev: T. Göbekçin. İstanbul. Optimist Yayınları. ISBN:978 605 4538 57 7
ANTMEN, A. 2008. 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul. Sel Yayıncılık. ISBN: 978 975 570 384 8
MÜLAYIM, S. 1994. Sanata Giriş. İstanbul. Bilim Teknik Yayınları. ISBN: 540-032-x
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme |
3 |
|
2 |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme |
1 |
|
3 |
Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma |
5 |
|
4 |
Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme |
3 |
|
5 |
Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme |
3 |
|
6 |
Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme |
0 |
|
7 |
Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. |
2 |
|
9 |
Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
10 |
Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme |
0 |
|
11 |
Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme |
0 |
|
12 |
Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma |
0 |
|
13 |
İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme |
2 |
|
14 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
5 |
|
15 |
Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
3 |
|
16 |
Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma |
0 |
|
17 |
Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme |
5 |
|
18 |
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma |
5 |
|
19 |
Estetik farkındalık gösterme |
4 |
|
20 |
Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
4 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|