Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Desen 1

Dersin Kodu : TT 117

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. ÖZLEM USLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsan anatomisini doğru ölçü-oran ilişkileriyle ifade edebilme.
Figür-Mekan ilişkisini görsel olarak çözümler.
Perspektif ilişkileri doğru gösterebilir.
Nesne ve figürü farklı çizgisel, lekesel ifade olanaklarıyla görselleştirilebilmesi
Işık ve gölgeye dayalı biçimlendirmelerle hacim etkisini yakalayabilmesi
Görsel algılamasını güçlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Desende yüzeyin değerlendirilmesi, oran-orantı, boşluk gibi akademik temel bilgiler kazandırıldıktan sonra, desenin özgün bir anlatım aracı olarak, öğrencinin kendisine has çizim ve ifade biçimini açığa çıkarma amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Canlı ve cansız modelden farklı çizim malzemeleri ile eskizler çalışmak. Deformasyon, stilizasyon, soyutlama yöntemlerinin uygulanması. Oran orantıyı kullanmak; Çizgi değerini göstermek; Form ve planları uygulamak; farklı çizim tekniklerini kullanmak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Güzel Sanatlar Fakültesi - Desen Atölyesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel desen konularının,desen türlerinin, desen araç gereçlerinin anlatılması, eskiz çizimler. 35X50cm. Kağıt Karakalem ve eskiz çalışmaları. Anlatım-Uygulama (çizim) Alıştırma
2 Plastik sanatlarda koyu-açık değerler üzerine tanım. Siyah-beyaz değerler çubuğu çalışması. Işık- gölge, espas vb.g. kavramların anlatılmasıyla geometrik formların çizimi. 50X70cm. Siyah ve beyaz füzenle ton çalışması. Anlatım-Uygulama (çizim)
3 Ölçü-oran gb. temel desen kavramlarının anlatımı, canlı modelden eskiz çizimler. Modelden kompozisyon araştırmaları (koyu-açık denemeler, nesne etüdleri, yüzey çalışmaları) 50X70cm. Kağıt Karakalem ve konu ile ilgili eskiz çalışmaları Anlatım-Uygulama (çizim)
4 Modelden çizim araştırmaları (hareket, denge, ritim çalışmaları). Yüzey hacim ilişkileri ve çizgi perspektifi anlatımı. 50X70cm. Kağıt Karakalem (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Anlatım-Uygulama (çizim)
5 Geometrik hacimlerle ilişkilendirilerek, canlı/cansız modelden eskiz çizimler. Perspektiv için düzenleme. 50X70cm. Siyah ve beyaz füzenle ton çalışması Anlatım-Gözlem-Uygulama (çizim)
6 Temel insan figürü çizme stratejileri, canlı modelden çalışmalar. Desen- Siyah Beyaz çalışmalar 50X70cm. (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Anlatım-Gözlem-Uygulama (çizim)
7 Durağan canlı modelden kroki çalışması, el - ayak detay çalışması. 50X70cm. Kağıt Karakalem (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Anlatım-Gözlem-Uygulama (çizim)
8 VİZE VİZE VİZE
9 Desende kompozisyon ve natürmort çalışması 50X70cm. Kağıt Karakalem (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Anlatım-Gözlem-Uygulama (çizim)- Eleştri
10 Natürmort çalışması konu ile ilgili sanat eserlerinin incelenmesi Anlatım-Gözlem-Uygulama (çizim), bireysel eleştri
11 Kısa süreli hareket, kütle, lekesel görünüm çalışmaları. Canlı modelden kroki çalışması. konu ile ilgili sanat eserlerinin incelenmesi Anlatım-Gözlem-Uygulama (çizim)- Eleştri
12 Kısa süreli kroki çalışmaları. Canlı modelden karakalem çalışması 50X70cm. Kağıt Karakalem (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Gözlem-Uygulama (çizim)- Eleştri
13 Doğadan nesne etütleri (karakalem, kuruboya) 50X70cm. (Desen- Siyah Beyaz çalışmalar) Gözlem-Uygulama (çizim)- Eleştri
14 Portre- otoportre - yorum. Portre konusuna ilişkin çizim çalışmları 50X70cm. Kağıt Karakalem - Otoportre konusuna ilişkin çizim çalışmaları Gözlem-Uygulama (çizim)- Eleştri
15 FİNAL FİNAL Uygulama (çizim)
16/17 FİNAL FİNAL Uygulama (çizim)


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  BARBER, Barrington. (2009). Her Yönüyle Çizmin Temelleri. ISBN: 978-605-106-130-6 İstanbul.
 HAMM, Jack.(1983) Drawing the Head and Figure.Gen. Pub.Co. ISBN:0-399-50791-4.Toronto.
 NİCOLADİES, Kimon (1996) The Natural Way to Draw. ISBN:0 - 395- 08048 -7 Boston
 RYDER, Anthony. (1999). Figure Drawıing. Watson Publications. ISBN:0-8230-0303-5 NewYork
 ÜNER, Özlem. (2010). Resmin Temelleri. Say Yayınları. ISBN: 978-975-468-908-2.
 GÖKÇE, K. Nurdan & Nazım Mehmet. (2007) Desen Teknik ve Malzemeleri. Netform Matbaacılık. ISBN:978-975-01891-1-1 Kayseri.
 ETİKE, Serap. (2001). Desen. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. ISBN: 975-11-2132-9. Ankara.
Diğer Kaynaklar  PINSKER, Sharon. (2008). Figure: How To Draw And Paint The Figure With Impact. David & Charles Publications. ISBN: 0715325-973. NewYork.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 6 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme 2
2 Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme 4
3 Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma 3
4 Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme 4
5 Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme 1
6 Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme 0
7 Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme 3
8 Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. 0
9 Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 0
10 Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme 3
11 Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme 3
12 Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma 0
13 İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme 2
14 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 2
15 Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 0
16 Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma 0
17 Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme 1
18 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma 2
19 Estetik farkındalık gösterme 5
20 Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 2 8
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 3 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4