|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Solfej I |
|
Dersin Kodu |
: |
TYM 109 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. UĞURSAYINBATUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Edindiği solfej bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahiptir. Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. Alanıyla ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceri kazanır. Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceri kazanır. Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları seslendirme becerisi kazanır. Eserleri müzikal dinamiklere göre seslendirme becerisi kazanır. Farklı stil,üslup ve kültürlere ait müzik yapıtları seslendirme becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin meslek yaşamlarında yetkin bir duyuşa sahip olmaları için bu yüksek duyuş niteliğini öğrenciye kazandırabilmek,bir,iki ve üç sesli,sistematik olarak ilerleyen barok,klasik ve romantik repertuardan oluşan solfej uygulamaları yapılması amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel müzik bilgisi: Notalar, aralıklar, ölçüler. Majör ve minör aralıkların oluşumu. Kulak eğitimi egzersizleri. Basit parçalarla hafif şan egzersizleri.
Vokal organlarının anatomisi ve kullanımı. Solo ve koro olarak uyum içinde şarkı söyleme. Piyano eşliğinde solo şarkı söyleyişler için basit ezgiler.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Solfej dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tanışma ve dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi |
|
|
|
2 |
Bir arızalı majör tonlarda çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
3 |
Bir arızalı majör tonlarda çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
4 |
Bir arızalı minör tonlarda çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
5 |
Bir arızalı minör tonlarda çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
6 |
5/8’lik aksak ölçüler |
|
Düz anlatım |
|
7 |
Re Majör diyatonik,modülasyon. |
|
Düz anlatım |
|
8 |
Re Majöre devam ve yaratıcılık çalışmaları. |
|
Problem çözme-Grup çalışması |
|
9 |
Re Majör kromatik, çift ses okuma, 3/8’lik, 6/8’lik |
|
Düz anlatım |
|
10 |
Miksolidyen modu.7/8’lik aksak ölçüler |
|
Düz anlatım |
|
11 |
Si minör diyatonik.Transpoze çalışmaları. |
|
Benzetim-Problem çözme |
|
12 |
Si minör armonik.Fa anahtarı çalışmaları. |
|
Düz anlatım |
|
13 |
Si minör melodik ve firigyen modu. |
|
Düz anlatım |
|
14 |
Si bemol Majör diyatonik. Temel tempolar, fa anahtarı çalışmaları. |
|
Düz anlatım |
|
15 |
Si bemol Majör kromatik, senkop çeşitleri. |
|
Düz anlatım |
|
16 |
Senkop çeşitlerinin tekrarı |
|
Düz anlatım |
|
17 |
Si bemol Majör, üç sesli akorun çeşitleri ve çevrimleri.İki sesli okuma. |
|
Düz anlatım-Grup çalışması |
|
18 |
Sol minör diyatonik.Auftakt.9/8’lik aksak ölçüler. |
|
Düz anlatım |
|
19 |
Lidyen modu.8/8’lik aksak ölçüler. |
|
Düz anlatım |
|
20 |
La Majör diyatonik, çift triole.Tonik,subdominant ve dominant akor ve çevrimleri. |
|
Düz anlatım |
|
21 |
La Majör kromatik.Fa anahtarı çalışmaları.-5’li ve +5’li akoru. |
|
Düz anlatım |
|
22 |
Fa diyez minör diyatonik.32’lik nota ve sus.Aksak ölçüler 10/8’lik |
|
Düz anlatım |
|
23 |
Fa diyez minör kromatik.Eski modların tekrarı. |
|
Düz anlatım |
|
24 |
Mi bemol Majör diyatonik.Tritonun çözümleri, senkop çeşitleri. |
|
Düz anlatım |
|
25 |
Mi bemol Majör kromatik.Çift triole, duole. |
|
Düz anlatım |
|
26 |
Do minör diyatonik, çift sesli okuma. |
|
Düz anlatım-Grup çalışması |
|
27 |
Do minör kromatik, -7’li ve +2’li aralığı, çift sesli çalışmaları. |
|
Düz anlatım-Grup çalışması |
|
28 |
Öğrenilen tüm tonlarda karışık çalışmalar. |
|
Düz anlatım |
|
29 |
Birinci ve ikinci dönem konularının kısa tekrarı ve eksikliklerin tespit edilmesi. |
|
Benzetim-Problem çözme |
|
30 |
Eksikliklerin giderilmesi ve genel tekrar. |
|
Benzetim-Problem çözme |
|
31 |
Sınava hazırlık. |
|
Benzetim-Problem çözme |
|
32/33/34 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A.LAVİGNAC,Solfege Des Solfeges Vol 2/A
N.GALLON,Vıngt-cınq Leçons A Charter Superior.
E.POZZOLİ,SolfeggiCantati A 2Voci
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
0 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
0 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
2 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
0 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
0 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
3 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
0 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
3 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
0 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
0 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
2 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
5 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
0 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
2 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
5 |
|
18 |
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma,keşfetme,alternatif çözüm yolları üretme,bilgiye ulaşma,eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
2 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
0 |
0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
1 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 67 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|