|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstenmeyen Davranışlarla Baş Etme Stratejisi |
|
Dersin Kodu |
: |
ESÇ454 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUZAFFER SENCER BULUT ÖZSEZER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları bilir Sınıf içi iletişim ve etkileşimi bilir ve uygular Farklı sınıf yönetimi modellerini bilir bunların uygulamadaki farklarını anlar Disiplinle ilgili farklı kuramları tanır ve bunların uygulamadaki farklılıklarıyla ilgili değerlendirme yapar Sınıf içinde farklı disiplin modellerinin uygulamalarını bilir ve değerlendirme yapabilir Öğretmenlerin sınıflarındaki disiplin uygulamalarını gözler ve değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlarla baş etme stratejilerinin öğretmen adayları için önemli bir beceri olduğunun farkındalığını oluşturmak; öğretmen adaylarını istenmeyen davranışların ne olduğu hakkında bilgilendirmek ve bunlarla başedebimeleri için gerekli strateji ve becerileri kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kursun içeriği sınıf yönetimi beceri ve modelleriyle ilişkilidir. Farklı yaklaşım ve modeller ele alınarak özellikle davranış değiştirme, glasser, dreikurs ve Kou8nin´nin modeli ele alınarak istenmeyen davranışlar ve bu davranışlara yönelik öğretmen stratejileri üzerinde durulacaktır. Öğretmen adayları istenmeyen davranış ve problem durumlarını ayırt ederek bu modellere göre nasıl bir uygulama yapacakları üzerinde anlayış kazandırılacaktır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sınıf yönetiminin anlamı amacı boyutları ve önemi |
yok |
Beyin fırtınası, kişisel deneyim ve tartışma |
|
2 |
Sınıf yönetimi modelleri |
Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
3 |
Sınıf yönetiminde disiplin modellerine genel bir bakış |
Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma, bu modelleri analiz ederek bir bakış açısı kazanma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
4 |
Davranış değiştirme modeli |
Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
5 |
Assertive disiplin modeli |
Konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
6 |
Dreikurs Modeli |
konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
7 |
Glasser Modeli |
konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
8 |
vize |
sınava çalışma |
Çoktan seçmeli sınav |
|
9 |
Ginnot Modeli |
konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
10 |
Kounin Modeli |
konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
11 |
Thomas Gordon ve öğretmen etkililiği modeli |
konuyla ilgili kaynakları araştırma ve okuma |
Tartışma ve konu anlatımı |
|
12 |
İstenmeyen davranışlarla ilgili örnek olay inceleme |
Sınıfta istenmeyen davranışları gözlemleme ve raporlaştırma |
Tartışma |
|
13 |
İstenmeyen davranışlarla ilgili örnek olay inceleme |
Sınıfta istenmeyen davranışları gözlemleme ve raporlaştırma |
Tartışma |
|
14 |
İstenmeyen davranışlarla ilgili örnek olay inceleme |
Sınıfta istenmeyen davranışları gözlemleme ve raporlaştırma |
Tartışma |
|
15 |
İstenmeyen davranışlara ve disiplin modellerine genel bir bakış |
yok |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava çalışma |
Çoktan seçmeli sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama, Cevat Celep, 2008 Pegem Akademi Yayınevi.
Sınıf Disiplini ve Yönetimi, Clifford H. EDWARDS, 1997, Prentice Hall.
Sınıf yönetimi, Editörler: Mehmet Şişman, Selahattin Turan, 2007 Pegen Yayıncılık
Sınıf Yönetimi, Editör: Prof. Dr. Leyla KÜÇÜKAHMET, 2009, Pegem Akademi Yayıncılık
Sınıf Yönetimi ve Disiplin, İşbirliği ve Öğretim İçin Yöntemler, Paul R. BURDEN, 1995, Longman Publishers.
İlköğretimde Sınıf Yönetimi, Editör: Prof. Dr. Mehmet Durdu KARSLI, 2009, Kök Yayıncılık
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
4 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
3 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
3 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
1 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
3 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
4 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
2 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
2 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
5 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
4 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
3 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
4 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
4 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
4 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
7 |
3 |
21 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
2 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 71 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|