|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
SGK304 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM KAF HASIRCI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içerisindeki dönüşümlerini tartışır. Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini açıklar. Bilginin kaynaklarını açıklar. Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar. Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma süreç ve teknikleriyle ilgili incelemeler yapar ve sunar Araştırma için bir problem belirler, bilimsel yöntem basamaklarını kullanarak araştırma yapar. Yaptığı araştırmanın raporunu kurallara uygun olarak yazar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğretmen adaylarının, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, bir problemi bilimsel yöntemi kullanılarak nasıl çözmeye çalışacakları konusunda bilgi, beceri ve tutum geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilim ve bilimsel araştırma süreciyle ilgili temel kavramlar, bilim tarihi ve felsefesi,
Bilimin doğası, bilimsel yöntem ve bilimsel yöntem hakkındaki farklı bakış açıları, Bilimsel araştırmanın yapısı, problem, araştırmanın modeli, evren-örneklem, veri toplama ve analiz etme, verilerin sunumu yorumlanması ve raporlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Eğitim Fakültesi Dersilikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
|
|
2 |
Bilim ve temel kavramlar |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma
|
|
3 |
Bilim tarihine ilişkin temel bilgiler |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Araştırma-inceleme |
|
4 |
Bilimsel araştırmanın yapısı |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
5 |
Bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler |
Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması, araştırma ve tezlerin incelenmesi |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
6 |
Problem |
Kendi alanınızla ilgili bir problem seçerek bu problemi; iki sayfayı geçmeyecek şekilde tanımlayarak açıklayınız. Problem durumunun sonunda problem mutlaka bir soru şeklinde ifade edilmelidir. |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Problem çözme |
|
7 |
Problem |
Belirlediğiniz probleme ilişkin amaçlar yazınız. Amaçlar hem genel amaç hem de alt amaçları kapsamlarıdır. Alt amaçları soru olarak ifade ediniz.
Seçtiğiniz probleme ilişkin olası sayıltı ve sınırlılıkları belirtiniz. |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlanama |
Yazılı sınav |
|
9 |
Araştırmanın Modeli |
Daha önce seçtiğiniz probleme en uygun araştırma modelini belirleyerek, modeli ve şeçme gerekçesini kısaca açıklayınız |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Problem çözme |
|
10 |
Evren ve Örneklem |
Araştırmanıza uygun olası evren ve örneklemi belirleyerek nasıl örneklem seçeceğinizi açıklayınız. |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Problem çözme |
|
11 |
Veri toplama yöntemleri: Nicel veri toplama teknikleri
|
Araştırmanın problem ve amaçlarına uygun veri toplama yollarını belirleyerek uygun bir veri toplama aracı hazırlayınız. Örneğin; anket, gözlem formu, görüşme formu vb. |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Problem çözme |
|
12 |
Verilerin toplanması |
Veri toplama araçlarının uygulanması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Problem çözme |
|
13 |
Verilerin analizi |
Veri girişinin yapılması ve veri matrisinin oluşturulması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması |
|
14 |
Verilerin yorumlanması ve raporlaştırılması |
Bulguların yazılması |
Düz anlatım/Soru-cevap/Tartışma |
|
15 |
Verilerin yorumlanması ve raporlaştırılması |
Tartışma, yorum, sonuç ve önerilerin yazılması ve araştırma raporunun tamamlanması |
Düz anlatım/Tartışma/Küçük grup çalışması/Problem çözme |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Adademi.
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları.
Kuş, E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri: Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
25 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
75 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar |
0 |
|
2 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir |
0 |
|
3 |
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir |
0 |
|
4 |
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır |
5 |
|
5 |
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır |
0 |
|
6 |
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar |
0 |
|
7 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
5 |
|
8 |
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. |
0 |
|
9 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir. |
0 |
|
10 |
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır |
5 |
|
12 |
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur |
4 |
|
13 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
5 |
|
14 |
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır. |
4 |
|
15 |
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir |
0 |
|
16 |
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır |
0 |
|
17 |
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir. |
3 |
|
18 |
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmler yapar/kişisel görüşünü ifade eder |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
4 |
20 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
4 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|