|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiksel Sonuç Çıkarım |
|
Dersin Kodu |
: |
İSB352 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. DENİZ ÜNAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kitle parametreleri için tahmin edicilerin seçimini kavramalı. Hipotez kavramı, basit ve karmaşık hipotezleri öğrenmeli. Test istatistiklerini bulma yöntemlerini kavramalı. parametreler hakkında istatistiki sonuç çıkarmayı öğrenmeli.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İstatistik, dağılımlar, parametre tahmin yöntemlerinin incelenmesi. Hipotez testleri ve uygulamaları, aralık tahminleri |
|
Dersin İçeriği |
: |
İstatistikler ve dağılımları, Örneklem ve istatistik, Örneklem dağılım fonksiyonu ve ilgili bazı istatstikler, Örneklem yoğunluk fonksiyonu, Örneklem yüzdelikleri,Hipotez testi , basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu,Neymann-Pearson lemması , Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, Bayes testleri, Güç fonksiyonları, En güçlü testler, Testin p-değeri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
FEF Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İstatistikler ve dağılımları, Örneklem ve istatistik |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
2 |
Örneklem dağılım fonksiyonu ve ilgili bazı istatstikler, Örneklem yoğunluk fonksiyonu, Örneklem yüzdelikleri |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
3 |
Skor fonksiyonu ve Fisher informasyonu, Veri indirgeme |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
4 |
Tamlık, Olabilirlik ilkesi |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
5 |
Parametre tahmin yöntemleri (Maksimum likelihood, Momentler, En küçük kareler, Bayes tahmin yöntemlerinin) |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
6 |
Hipotez testi , basit ve karmaşık hipotezler, test fonksiyonu |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
7 |
Likelihood oran testleri |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
8 |
Ara sınav |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Yasılı sınav |
|
9 |
Neymann-Pearson lemması , Neymann-Pearson lemmasının uygulamaları, |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
10 |
Bayes testleri, Güç fonksiyonları, En güçlü testler, Testin p-değeri |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
11 |
Hipotez testlerinin uygulamaları |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
12 |
Hipotez testlerinin uygulamaları |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
13 |
Aralık tahminleri, Nokta tahminleri |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
14 |
Bayes güven aralıkları, Yaklaşık güven aralıkları |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
15 |
Pivot ile aralık tahmini |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme |
|
16/17 |
Final sınavı |
İlgili kaynaklara çalışılır |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Lehmann, E.L. and Romano, J.R. (2005) Testıng Statıstıcal Hypotheses, Springer Science?Business Media, LLC, ISBN 0-387-98864-5, Third Edition
2. Öztürk, F., Akdi, Y., Aydoğdu, H. ve Karabulut, İ. (2006), Parametre tahmini ve hipotez testi, Bıçaklar Kitabevi.
1. Casella, G. and Berger, R.L. (2002). Statistical Inference. Duxbury, Second Edition.
2. Miller, I and Miller, M. (2004). John E. Fredund’s Mathematical Statistics with Applications , Pearson Prentice Hall, Seventh Edition.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır |
1 |
|
2 |
İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular |
5 |
|
3 |
İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar |
5 |
|
4 |
İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir |
4 |
|
5 |
Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur |
0 |
|
6 |
İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar |
0 |
|
7 |
İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder |
5 |
|
8 |
İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur |
2 |
|
9 |
İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar |
2 |
|
10 |
Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur |
0 |
|
11 |
İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
0 |
|
12 |
Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar |
5 |
|
13 |
Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir |
4 |
|
14 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
15 |
Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir |
5 |
|
16 |
Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama |
5 |
|
17 |
İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır |
0 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 126 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|