|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Teaching Turkish as a Foreign Language |
|
Dersin Kodu |
: |
ELT 742 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLDEN TÜM |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler yabancı dil Türkçe öğretimi alanında yayınlanmış olan kitap ve makaleleri tarayarak olası problemleri inceler ve bu alanda çalışmalarda sunulan eksiklikler konusunda farkındalık duyumsar. Öğrenciler yabancı dil Türkçe ile ilgili elde ettikleri bilgileri özümseyerek, dilbilim alt alanlarını öğrenci seviyesine uygun olarak kullanabilmeyi kavrar. Öğrenicilerin bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurarak uygun teknik ve yöntemleri kullanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ELT 700 Special Studies
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yabancı Dil Türkçe alanında yapılan çalışmalarda dilbilimin alt alanları (Sesbilim, Sesbilgisi, Biçimbilim, Sözdizimi ve Anlambilim) aracılığıyla öğrenicilerin, dilin işleyişine ilişkin bilgilendirilmesi amaçlanır. Derste, çeşitli dünya dillerinin sesbilgisine, biçimbilgisine ve sözdizimine ilişkin karşılaştırmalı örnekler verilir ve belli dillere özgü oluşumlar tartışılır. Farklı dil ailelerinin sözdizimsel yapıları ile Türkçenin farklılıkları betimlenir. Diller arası karşıtsal çalışmalar ve dil öğretimi farklı olarak ele alınır. Dilbilim-uygulamalı dilbilim ilişkisi, anadil ve ikinci dil edinim kuramları, davranışçı öğrenme modeli, karşılaştırmalı çözümleme, hata çözümlemesi, aradil, bilişsel öğrenme modeli, ikinci dil ediniminde bilgi işlemleme yaklaşımı, bilişsel beceriler olarak stratejilerine değinilir. İnsanın bilişsel, duyuşsal, devinişsel, toplumsal, psikolojik ve bedensel gelişimi, değişik yaşlarda öğrenme süreçleri, öğrenmede bireysel ayrımlar incelenir. Geçmişten günümüze yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, yaklaşımlar ve teknikler ele alınır. Yabancı dil öğretim yöntemlerinin Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine uygulanması, öğretimsel uygulama etkinlikleri, dil becerileri ve yabancı dil öğretimi, yabancı dil öğretimi açısından ses birimler, sözcükler/sözcük grupları ve sözdizimi öğretimi yapılır. Türkçenin sözvarlığı betimlenerek yabancı dilde sözcük öğretimine ilişkin teknik ve etkinliklerin tartışılması ve bunların yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uygulanması amaçlanır.
Öğrenicilerin Türkçe öğrenmesinde en sık karşılaştığı sorunlar ve nedenleri anadil-yabancı dil bağlamında tartışılır. Dil yanlışlarının nedenleri ve çözüm yolları geliştirilir.
Yabancı dil derslerinde kullanılan ders araç ve gereçleri dil seviyelerine göre incelenir, kaynak kitap dışındaki bilgilerden yararlanmak için farklı malzemelerin nasıl kullanabileceği, bu tür ders gereçlerinin hazırlanmasında ne tür ölçütlerin dikkate alınacağı gösterilir. Yapılan bilgilendirmeye bağlı olarak öğrenicilerin yabancı dil Türkçe sınıfları için farklı malzeme hazırlaması istenir. Uygulamalarla gösterilir ve uygulatılır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğrenciler bu dersin uygulamasını ve teorik bilgileri özümser.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İngilizce Bölümü toplantı odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde yayınlanmış makaleler (Genel problemler) |
Makale okuma |
Tartışma |
|
2 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde yayınlanmış makaleler (Öğretmen ve öğrenci odaklıl problemler) |
Makale okuma |
Tartışma |
|
3 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde yayınlanmış makaleler (Kurumsal problemler) |
Makale okuma |
Tartışma |
|
4 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde yayınlanmış makaleler (Kurumsal:Yurt içindeki kurumlar) |
Makale okuma |
Tartışma |
|
5 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde yayınlanmış makaleler (Kurumsal:Yurtdışındaki kurumlar) |
Makale okuma |
Tartışma |
|
6 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde Avrupa Dil Portfolyosu ile ilgili yayınlanmış makaleler |
Makale okuma |
Tartışma |
|
7 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde ders araç ve gereçleriyle ilgili yayınlanmış makaleler |
Makale okuma |
Tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde yayınlanmış becerilerin öğretimi ile ilgili makaleler |
Makale okuma |
Tartışma |
|
10 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde teoriler ve uygulamalar |
Makale okuma |
Tartışma |
|
11 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde ders araç ve gereçlerinin analizi |
Makale okuma |
Tartışma |
|
12 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde materyal tasarlama |
Makale okuma |
Tartışma |
|
13 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde materyal geliştirme |
Makale okuma |
Tartışma |
|
14 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde sınav hazırlama |
Makale okuma |
Tartışma |
|
15 |
Yabancı Dil Türkçe öğretiminde öğrencilere ders anlatımında kullanılan metot ve teknikler |
Makale okuma |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi Tömer Öğrencilerinin Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar ve Bunların Çözümüne Yönelik Öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Yaz 8 (3), 661-696
Mavasoglu, M. And Tüm, G. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Çukurova Üniversitesinin Uygulamaları, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. http://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/mustafa_mavasoglu_guldem_tum_turkcenin_tabanci_dil_ogretimi_cukurova.pdf
Ossiptsuk, I (2010). Eston Öğrencilerin Türkçe Ediniminde Karşılaştıkları Temel Zorluklar. III. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumda Sunulan Bildiri (16-18 Aralık 2010 İzmir) Retrieved March 14, 2011, From http://www.turkcede.org/yabancilara-turkce-ogretimi/523-eston-ogrencilerin-turkce-ediniminde-karsilastiklari-temel-zorluklar.html
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sınıf içi araştırmalar yoluyla sınıf ortamını daha verimli hale getirir ve sorunları çözer. |
5 |
|
2 |
Sınıf ortamındaki duygusal etkenler ile ilgili farkındalığını daha verimli eğitim öğretim ortamları yaratmakta kullanır. |
5 |
|
3 |
İkinci dil eğitim ve öğretiminde kültür ile ilgili kuramlardan yararlanır. |
5 |
|
4 |
Öğretim izlencesi oluşturur. Kullandığı izlenceyi değerlendirir. |
5 |
|
5 |
Ana dil edinimi ile ilgili kuramlardan uygulamalarında yararlanır. |
5 |
|
6 |
Araştırma yöntemleri ile ilgili bilgisini tez önerisi ve tez yazımına yansıtır. |
3 |
|
7 |
İngilizce öğretme yöntemlerini bilir ve uygular. |
4 |
|
8 |
Sınıf ortamında özel amaçlı dil öğretme yöntemlerinden yararlanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
10 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
30 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
30 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
30 |
30 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|