|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan Moleküler Teknikler |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-570 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YILDIZAKA KAÇAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bahçe bitkilerinin ıslahında kullanılan moleküler teknikler hakkında kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. Islahta kullanılan molekülerin tekniklerin uygulama becerileri kazanılır Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinir Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır Moleküler genetik laboratuvarında karşılaşılabilecek sorunlar ve çözüm önerileri konusunda bilgiler edinilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bahçe bitkileri ıslahında kullanılan moleküler tekniklerin detaylı olarak incelenmesi ve pratik uygulamalarının gerçekleştirilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders moleküler genetik laboratuvarının tanıtılması, çözelti hazırlama teknikleri, Bitkilerde DNA izolasyonu, DNA kalite ve miktarının belirlenmesi, Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR), Agaroz jel ve poliakrilamid jel hazırlanması, Biyokimyasal markırlar ve ıslahta kullanımı, Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan PCR’a dayalı moleküler teknikler ve uygulamaları, gen ifadesinin belirlenmesi, Gen ifadesinin kantitatif olarak belirlenmesi (Real Time PCR), Benzerlik indeksi, dendogramların oluşturulması ve değerlendirilmesi konularını içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Derslikleri ve Bitki Biyoteknoloji Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Moleküler genetik laboratuvarının tanıtılması, Çözelti hazırlama teknikleri |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
2 |
Bitkilerde DNA izolasyonu |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
3 |
DNA kalite ve miktarının belirlenmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
4 |
Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
5 |
Agaroz jel ve poliakrilamid jel hazırlanması |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
6 |
Biyokimyasal markırlar ve ıslahta kullanımı |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
7 |
ARA SINAV |
Sınavın Hazırlanması |
Yazılı Sınav |
|
8 |
Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan Hibridizasyona dayalı moleküler teknikler ve uygulamaları (RFLP) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
9 |
Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan PCR’a dayalı moleküler teknikler ve uygulamaları (RAPD, ISSR) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
10 |
Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan PCR’a dayalı moleküler teknikler ve uygulamaları (SSR, SRAP) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
11 |
Bahçe Bitkileri Islahında Kullanılan PCR’a dayalı moleküler teknikler ve uygulamaları (AFLP, CAPs) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
12 |
Gen ifadesinin Belirlenmesi (cDNA AFLP, Microarray) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
13 |
Gen ifadesinin kantitatif olarak belirlenmesi (Real Time PCR) |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
14 |
Benzerlik indeksi, dendogramların oluşturulması ve değerlendirilmesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
15 |
Genel tekrar |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
16/17 |
Genel tekrar |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma ve laboratuvar uygulaması |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
2 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
2 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
4 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
2 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
2 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
2 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
2 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
2 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
4 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
1 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
2 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
10 |
50 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|