|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitkilerinde Derim Sonrası Fizyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-505 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ÖMÜR DÜNDAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Derim sonrası fizyolojisi konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Bahçe ürünlerinde derim sonrası fizyolojik ve kimyasal değişmeleri yönlendirecek teknik ve kültürel uygulamaları yapma becerisi kazanılır. DÖÇ 3. Teorik ve uygulamaya yönelik olarak kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgi edinilir. DÖÇ 4. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanılır. DÖÇ 5. Muhafaza sırasında görülen sorunların çözülmesi konusunda yöntemler geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bahçe ürünlerinde derim sonrasında bilgi vermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bahçe ürünlerinde derim sonrasında solunum ve su kaybı, büyüme, olgunlaşma ve yaşlanma devresindeki metabolik olaylar, depo ekipmanları, farklı depolama teknikleri ve önsoğutma tartışılmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derim sonrasına giriş |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Meyve ve sebzelerin yapıları ve bileşimleri |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Meyve ve sebzelerin fizyoloji ve biyokimyaları |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Sıcaklığın etkileri |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
5 |
Oransal nem ve su kaybının etkileri |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
6 |
Depo atmosferinin fizyolojik etkileri |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
7 |
Kontrollü ve modifiye atmosferde muhafaza teknikleri |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Fizyolojik bozulmalar |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
|
10 |
Meyve ve sebzelerde kalitenin değerlendirilmesi |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
11 |
Meyve ve sebzelerde derim sonrası görülen bozulmalar |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
12 |
Farklı ürünlerde derim sonrası özel uygulamalar |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
13 |
Ürünlerin paketlenmesi ve dağıtımı |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
14 |
Depolama teknolojisi |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
|
15 |
Etilen |
ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış sunusu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1) Karaçalı, İ., 2006, Bahçe Ürünlerinin Muhafazası ve Pazarlanması, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi, No: 494
2) Kader, A. A., 1985. Postharvest Technology of Horticultural Crops. ISBN: 0-931876-72-9 Cooperative Extension Univ. Of California, Division of Agri. and Natural Resources. California, USA.
3) Ryall, A. L., Pentzer, W. T., 1982. Handling, Transportation and Storage of Fruits and Vegetables. ISBN 0-870 55-401-7. AVI Publishing Company, INC.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
4 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
3 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
3 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
2 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
4 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
3 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
2 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
4 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|