|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematiksel İstatistik I |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 732 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel olasılık kavramlarını açıklar. Kesikli ve sürekli rasgele değişkenlerin matematiksel ve istatistiksel özelliklerini bilir. Kesikli ve sürekli rasgele değişkenleri kullanarak gerçek hayattaki verileri modeller. Tahmin teorisinin temellerini ve gerçek hayattaki uygulamalarını kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı olasılık ve matematiksel istatistikte kullanılan teknik ve temel sonuçların kavranmasıdır. Olasılık ve uygulamalarının rasgele değişkenler aracılığı ile gerçek hayattaki uygulamaları açıklanmaktadır. Kesikli ve sürekli rasgele değişkenlerin matematiksel ve istatistiksel özellikleri incelenmektedir. Tahmin yöntemleri de kısaca açıklanmaktadır. Derste moment çıkaran fonksiyonlar da açıklanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dersin içeriği olasılık, kesikli rasgele değişkenler, sürekli rasgele değişkenler ile bu kavramların matematiksel ve istatistiksel özellikleri, en çok olabilirlik tahmin yöntemidir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Saymanın temel prensipleri |
Bölüm 1, s.1-18 |
Düz anlatım |
|
2 |
Koşullu olasılık, bağımsız olaylar, Bayes teoremi |
Bölüm 1, s. 18-39 |
Düz anlatım |
|
3 |
Kesikli olasılık dağılımları ve beklenen değerleri |
Bölüm 2, s. 40-59 |
Düz anlatım |
|
4 |
Bazı kesikli dağılımlar ve tahmin |
Bölüm 2, s. 59-79 |
Düz anlatım, paket program |
|
5 |
Bazı kesikli dağılımlar ve tahmin |
Bölüm 2, s. 59-79 |
Düz anlatım, paket program |
|
6 |
Bağımsız rasgele değişkenlerin doğrusal fonksiyonları, çok değişkenli kesikli dağılımlar |
Bölüm 2, s. 79-96 |
Düz anlatım |
|
7 |
Genel tekrar |
Bölüm 1 ve Bölüm 2’nin tekrarı |
Problem çözümü, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Sürekli dağılımlar: Betimsel istatistikler ve veri analizi |
Bölüm 3, s. 97-112 |
Düz anlatım, paket program |
|
10 |
Sürekli dağılımlar: Betimsel istatistikler ve veri analizi |
Bölüm 3, s. 97-112 |
Düz anlatım, paket program |
|
11 |
Sürekli dağılımlar ve bazı özel sürekli dağılımlar |
Bölüm 3, s. 112-126 |
Düz anlatım |
|
12 |
Sürekli dağılımlar ve bazı özel sürekli dağılımlar |
Bölüm 3, s. 112-126 |
Düz anlatım |
|
13 |
Normal dağılım ve sürekli dağılımlarda tahmin |
Bölüm 3, s. 126-142 |
Düz anlatım, paket program |
|
14 |
Merkezi limit teoremi ve kesikli dağılımlar için yakınsamalar |
Bölüm 3, s. 142-154 |
Düz anlatım |
|
15 |
Momentler ve moment çıkaran fonksiyonları |
Bölüm 6.1, s.295-306 |
Düz anlatım |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
A Brief Course in Mathematical Statistics", Elliot A. Tanis ve Robert V. Hogg, Pearson, 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
3 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
3 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
5 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
3 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
0 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
4 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
1 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
0 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
5 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
4 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
1 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|