|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Antikorlar |
|
Dersin Kodu |
: |
TİM-504 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AKGÜN YAMAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İmmünoglobulinlerin yapısını tanımlar,beş immünglobulin (IgG, IgM, IgA, IgD ve IgA) sınıfının özelliklerini listeler.
IgG molekülünün yapı ve fonksiyonunu tanımlar ve diğer antikor sınıfları ile ilişkisini açıklar.
Fab ve Fc parçalarını, antikor bağlanma bölgesini ve menteşe bölgesini ayırt eder.
Antikor ve kompleman ilişkisini açıklar.
İnsan Fc reseptörlerinin yapısını tanımlar
Somatik rekombinasyon kavramını açıklar.
İmmünglobulin hafif ve ağır zincir lokusları ile V, D, J rekombinasyonlarını açıklar.
Rekombinasyon sinyal dizisi ve 12/23 kuralını açıklar.
Gen konversiyonu ile immünglobulin çeşitliliği arasındaki ilişkiyi açıklar.
Sınıf değiştirici rekombinasyon mekanizmasını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TİM-501 Temel İmmünoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İmmünoglobulinlerin yapısı, fonksiyonları, immün savunmadaki görevleri hakkında temel bilgileri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İmmunoglobulin sınıfları yapısal ve fonksiyonel yönlerden incelenerek,sınıflar arasındaki farklılıklar ve bunların nedenleri genetik mekanizmalar yardımıyla açıklanmakta; immunoglobulinlerin savunma sistemindeki rolleri tartışılmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp fakültesi Tıbbi mikrobiyoloji Anabilim dalı toplantı salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İmmünglobulinlerin yapısı |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
2 |
İmmünglobulin sınıflarının fonksiyonları |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
3 |
IgG molekülü |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
4 |
Fab, Fc parçalarının yapısı, antikor bağlanma bölgesi |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
5 |
Menteşe bölgesi ve IgG alt sınıfları |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
6 |
Antikorlar ve kompleman |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
7 |
Antikorlar ve insan lökosit Fc reseptörleri |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması,makale tarama |
Düz anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Antikor çeşitliliğinin genetiği ve fonksiyonu |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,tartışma |
|
10 |
İmmunglobulin değişken gen segment ve lokusları |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
11 |
Rekombinasyon sinyal dizileri |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
12 |
Rekombinaz mekanizması |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
13 |
Gen konversiyonu ve repertuvar çeşitliliği |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
14 |
Sınıf değiştirici rekombinasyonlar |
Konuyla ilgili kaynak kitap ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
15 |
Ders döneminin değerlendirilmesi |
yok |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Delves PJ, Martin SJ, Burton DR, Roitt IM, Çeviri editörü: Ilıman MN, Editör Yardımcısı: Yıldız M, Temel İmmünoloji. Atlas Kitapçılık. 2008.
Levinson W, Jawetz E, Çeviri editörü: Özgünen T, Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmünoloji. Güneş Kitabevi.
Male D, Brostoff J, Roth DB, Roitt I, Immunology. seventh edition
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
2 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
2 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
2 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
5 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
2 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
2 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
1 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
0 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
3 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
1 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
1 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
1 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
4 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
4 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
5 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
5 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
5 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
3 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 107 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|