Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Temel İmmünoloji

Dersin Kodu : TİM-501

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AKGÜN YAMAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Doğal ve edinsel immünite kavramlarını, immün sistemde görevli hücre ve dokuları tanımlar.
Hücresel immünite tipleri, CD4+ T lenfositleri ve CD8+ sitolitik T lenfositlerin efektör fonksiyonlarını tanımlar.
Humoral immün yanıtın türleri ve evrelerini tanımlar.
Antikorların efektör fonksiyonları, kompleman sistemi ve işlevlerini tanımlar.
Otoimmünitenin prensiplerini ve infeksiyonların otoimmünitedeki yerini tanımlar.
Tümörlere ve transplantlara karşı immün yanıtları tanımlar.
Aşırı duyarlılık tipleri, ani aşırı duyarlılık, antikorlar, antijen-antikor kompleksleri tarafından oluşturulan ve T-lenfositlerin neden olduğu hastalıkları tanımlar.
Doğumsal (primer) ve edinsel (sekonder) immün yetersizlik, edinsel immün yetersizlik kavramlarını açıklar.
Pasif kazanılmış immünite, ölü aşılar, canlı aşılar, adjuvan kavramlarını tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İmmünoloji ile ilgili temel kavram ve mekanizmaların öğrenmek, immün sistemin yapısı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibi olmaktır.

Dersin İçeriği : Doğal ve kazanılmış immün yanıt mekanizmaları karşılaştırmalı olarak incelenmekte,antijeni tanıma,yakalama ve sunum aşamaları,immün yetersizlikler,aşırı duyarlılık reaksiyonları, laboratuvarda kullanılan immunolojik yöntemler ve aşılarla ilgili bilgiler verilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji toplantı salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İmmün sisteme giriş Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,tartışma
2 Doğal bağışıklık Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım
3 Antijen yakalanması ve T lenfositlere sunumu Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
4 Edinsel immün sistemede antijen tanıma Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
5 Hücre aracılı immün yanıtlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
6 Hücresel immünitenin efektör mekanizmaları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
7 Humoral immün yanıt Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Humoral immünitenin efektör mekanizmaları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
10 İmmünolojik tolerans ve otoimmünite Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
11 Tümörlere ve nakil dokulara karşı immün yanıtlar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,makale tarama Düz anlatım,gösterim
12 Aşırı duyarlılık hastalıkları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
13 Doğumsal ve edinsel immün yetersizlikler Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım
14 İmmünolojik metodlar ve uygulamaları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,makale tarama Düz anlatım,gösterim
15 Aşılar Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, makale tarama Düz anlatım
16/17 Final Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Abbas AK, Lichtman AH. Tercüme: Camcıoğlu Y. Deniz G., Temel İmmünoloji; Immün sistem işlev ve bozuklukları. İstanbul Medikal Yayıncılık. İstanbul Tıp Kitapevi. 2007
 Delves PJ, Martin SJ, Burton DR, Roitt IM, Çeviri editörü: Ilıman MN, Editör Yardımcısı: Yıldız M, Temel İmmünoloji. Atlas Kitapçılık. 2008
  Male D, Brostoff J, Roth DB, Roitt I, Immunology. seventh edition
Diğer Kaynaklar  Bristol Sorensen, Joanne E. Streib, Matthew Strand, Barry Make, Patricia C. Giclas, Monika Fleshner, and James F. Jones, Denver and Boulder, Colo. Complement activation in a model of chronic fatigue syndrome. J allergy Clın Immunol August 2003


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar. 2
2 Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar. 2
3 Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar. 4
4 Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar. 5
5 Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler. . 2
6 Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. 2
7 Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler. 1
8 Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. 2
9 Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. 4
10 Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular. 2
11 Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular. 2
12 Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder. 1
13 Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. 4
14 Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. 4
15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. 5
16 Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. 5
17 Etkili iletişim kurar. 5
18 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 3
19 Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 3 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 91
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.64
Dersin AKTS Kredisi: 4