Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Virüs Enfeksiyonlarının Laboratuvar Tanısı |
|
Dersin Kodu |
: |
VİR-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FÜGEN YARKIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Virusların tanısı için uygun klinik örnek toplanmayı tanımlar.
Viral infeksiyonların direk ve indirek tanısını açıklar.
Virus izolasyonunda kullanılan kültür yöntemlerini listeler Virusların tanısında kullanılan mikroskobik yöntemleri tanımlar.
Virusların tanısında kullanılan immunolojik ve serolojik yöntemleri tanımlar. İmmunfloresan assay (IFA) testini uygular. Lateks aglütinasyon testini uygular. Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) testini uygular. Viral tanıda kullanılan serolojik test sonuçlarını yorumlar. Nükleik asit temelli tanı yöntemlerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Viral infeksiyonların laboratuvar tanısında kullanılan testlerin temel prensipleri, kullanım ve değerlendirme kriterleri hakkında bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında, klinik örnekte virusun saptanmasına dayanan direkt yöntemler olan; virusun izolasyonu-üretilmesi (kültür), viral antijenlerin gösterilmesi (serolojik), viral nükleik asidin gösterilmesi (moleküler), virus partikülünün gösterilmesi (mikroskobi) ve viral inklüzyon cisimciğinin gösterilmesine (histolojik) dayanan testler ile virusa özgül immun yanıtın gösterildiği indirekt yöntemler ve yeni tanısal yöntemlerin temel özellikleri ve uygulanma şekilleri teorik ders ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu ve laboratuvarları
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Viroloji Bilim Dalı laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Klinik örnek seçimi ve toplama yöntemleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması
|
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
2 |
Viral infeksiyonların direk ve indirek tanısı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
3 |
Hücre kültüründe virus izolasyonu ve tespiti |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim,
Tartışma |
|
4 |
Elektron mikroskobi ile virusların tespiti |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
5 |
Sitoloji,
Histoloji,
İnklüzyon cisimcikleri,
Tzanck testi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
6 |
Nötralizasyon testi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
7 |
Hemaglütinasyon inhibisyon testi,
Hemadsorbsiyon inhibisyon testi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Laboratuvar hazırlığı |
Düz anlatım, Gösterim
Laboratuvar |
|
8 |
Vize |
Sınava Hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Aglütinasyon testi,
Lateks aglütinasyon testi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Laboratuvar hazırlığı |
Düz anlatım, Gösterim Laboratuvar |
|
10 |
Kompleman birleşmesi deneyi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması
|
Düz anlatım, Gösterim Laboratuvar |
|
11 |
Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Laboratuvar hazırlığı |
Düz anlatım, Gösterim
Laboratuvar |
|
12 |
İmmunofloresan assay (IFA) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunası,
Laboratuvar hazırlığı |
Düz anlatım, Gösterim
Laboratuvar |
|
13 |
Western Blot (WB),
İmmunperoksidase testi ve İmmun elektroferozis,
IgG Avidite testi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, |
Düz anlatım, Gösterim
Tartışma |
|
14 |
Serolojik test sonuçlarının yorumu |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Örnek soru hazırlama |
Tartışması |
|
15 |
Viral nükleik asitlerin tanısı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim, Laboratuvar |
|
16/17 |
Final sınavı |
Kaynakların ve ders notlarının okunması,
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
4 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
0 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
0 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
0 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
0 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
0 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
5 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
5 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
5 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
5 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
5 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
0 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
0 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
0 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
0 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|