Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hücre Kültürü

Dersin Kodu : VİR-502

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FÜGEN YARKIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hücre kültüründe virus izolasyonunu tanımlar.
Klinik örneklerin uygun şekilde alımını tanımlar.
Viral transport besiyerlerini listeler.
Viral izolasyon tekniklerini açıklar. .
Hücre kültürünün hazırlanışında kullanılan araç ve gereçleri listeler.
SHELL VIAL tekniğini tanımlar.
Hücre kültür tiplerini listeler.
Primer hücre kültürünü uygular.
Hücre kültürlerinin pasajını gösterir.
Virusların hücrelerde oluşturduğu sitopatik etkileri listeler.
Viral antijen ve genom tespiti için testleri tanımlar. Viral antijen ve genom tespiti için testleri tanımlar.
Embriyonlu yumurtada virus üreme belirtilerini tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Virusların izolasyonu için hücre kültürünün kullanımını anlamak, hücre kültürlerinin hazırlanma ve sonuçların yorumlanma yöntemleri hakkında temel bilgi ve becerileri kazanmaktır

Dersin İçeriği : Bu derste hücre kültürlerinin (primer, diploid, devamlı hücre dizileri) hazırlanmaları ve pasajı, hücrelerin kriyoprezervasyonu ve çözünmesi, virusların hücrelerde oluşturduğu sitopatik etkiler, hücre kültüründe virusların tanısı, viral antijen ve genom tespiti için testler, embriyonlu yumurtada virus üreme belirtileri ve SHELL VIAL tekniği teorik dersler ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu ve laboratuvarları Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Viroloji Bilim Dalı laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hücre kültüründe virus izolasyonunun önemi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim, tartışma
2 Klinik örneklerin uygun şekilde alınması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim, tartışma
3 Viral transport besiyerleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim, tartışma
4 Viral izolasyon teknikleri, hücre kültürü, embriyonlu tavuk yumurtası Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim, tartışma
5 Hücre kültürünün hazırlanışı, Hücre üretiminde kullanılan tüp, plak ve şişeler. Hücre üretiminde kullanılan besiyerleri Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
6 SHELL VIAL tekniği Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
7 Hücre kültürü tipleri (primer, diploid, devamlı hücre dizileri) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim, tartışma
8 Vize Sınava Hazırlık Yazılı sınav
9 Primer hücre kültürünün hazırlanması Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
10 Hücre kültürlerinin pasajı Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
11 Hücrelerin kriyoprezervasyonu Hücrelerin çözünmesi Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
12 Virusların hücrelerde oluşturduğu sitopatik etkiler (piknozis, sinsitya vs.) İnterferens, hemadsorbsiyon, hemaglütinasyon Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
13 Viral plak oluşumu, plak testi, virusların sayımı Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
14 Hücre kültüründe virusların tanısı, Nötralizasyon testi Laboratuvar hazırlığı Laboratuvar
15 Viral antijen ve genom tespiti için testler. Embriyonlu yumurtada virus üreme belirtileri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, gösterim, tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Genel Viroloji, Şemsettin ustaçelebi, Pelikan yayınları, 2008
 Moleküler klinik ve tanısal viroloji: Prof. Dr. Şemsettin USTAÇELEBİ, Güneş Tıp Kitabevi 2004
Diğer Kaynaklar  Cellular and Molecular Immunology, 6th Edition Authors: Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, & Shiv Pillai, 2007


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar. 4
2 Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar. 0
3 Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar. 0
4 Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar. 0
5 Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler. . 0
6 Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. 0
7 Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler. 4
8 Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. 4
9 Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. 4
10 Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular. 5
11 Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular. 4
12 Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder. 0
13 Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. 0
14 Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. 0
15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. 0
16 Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. 0
17 Etkili iletişim kurar. 0
18 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 0
19 Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 3 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 105
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.2
Dersin AKTS Kredisi: 4