|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hücre Kültürü |
|
Dersin Kodu |
: |
VİR-502 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FÜGEN YARKIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hücre kültüründe virus izolasyonunu tanımlar.
Klinik örneklerin uygun şekilde alımını tanımlar.
Viral transport besiyerlerini listeler.
Viral izolasyon tekniklerini açıklar.
. Hücre kültürünün hazırlanışında kullanılan araç ve gereçleri listeler.
SHELL VIAL tekniğini tanımlar.
Hücre kültür tiplerini listeler.
Primer hücre kültürünü uygular.
Hücre kültürlerinin pasajını gösterir.
Virusların hücrelerde oluşturduğu sitopatik etkileri listeler.
Viral antijen ve genom tespiti için testleri tanımlar.
Viral antijen ve genom tespiti için testleri tanımlar. Embriyonlu yumurtada virus üreme belirtilerini tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Virusların izolasyonu için hücre kültürünün kullanımını anlamak, hücre kültürlerinin hazırlanma ve sonuçların yorumlanma yöntemleri hakkında temel bilgi ve becerileri kazanmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste hücre kültürlerinin (primer, diploid, devamlı hücre dizileri) hazırlanmaları ve pasajı, hücrelerin kriyoprezervasyonu ve çözünmesi, virusların hücrelerde oluşturduğu sitopatik etkiler, hücre kültüründe virusların tanısı, viral antijen ve genom tespiti için testler, embriyonlu yumurtada virus üreme belirtileri ve SHELL VIAL tekniği teorik dersler ve uygulamalar yoluyla öğretilmektedir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu ve laboratuvarları Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Viroloji Bilim Dalı laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hücre kültüründe virus izolasyonunun önemi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
2 |
Klinik örneklerin uygun şekilde alınması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
3 |
Viral transport besiyerleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
4 |
Viral izolasyon teknikleri, hücre kültürü, embriyonlu tavuk yumurtası |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
5 |
Hücre kültürünün hazırlanışı, Hücre üretiminde kullanılan tüp, plak ve şişeler. Hücre üretiminde kullanılan besiyerleri |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
6 |
SHELL VIAL tekniği |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
7 |
Hücre kültürü tipleri (primer, diploid, devamlı hücre dizileri) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
8 |
Vize |
Sınava Hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Primer hücre kültürünün hazırlanması |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
10 |
Hücre kültürlerinin pasajı |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
11 |
Hücrelerin kriyoprezervasyonu
Hücrelerin çözünmesi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
12 |
Virusların hücrelerde oluşturduğu sitopatik etkiler (piknozis, sinsitya vs.)
İnterferens, hemadsorbsiyon, hemaglütinasyon |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
13 |
Viral plak oluşumu, plak testi, virusların sayımı |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
14 |
Hücre kültüründe virusların tanısı,
Nötralizasyon testi |
Laboratuvar hazırlığı |
Laboratuvar |
|
15 |
Viral antijen ve genom tespiti için testler.
Embriyonlu yumurtada virus üreme belirtileri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, gösterim, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Genel Viroloji, Şemsettin ustaçelebi, Pelikan yayınları, 2008
Moleküler klinik ve tanısal viroloji: Prof. Dr. Şemsettin USTAÇELEBİ, Güneş Tıp Kitabevi 2004
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Cellular and Molecular Immunology, 6th Edition
Authors: Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, & Shiv Pillai, 2007
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
4 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
0 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
0 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
0 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
0 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
0 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
4 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
4 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
4 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
5 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
4 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
0 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
0 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
0 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
0 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
3 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 105 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|