|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Deney Hayvanlarında Ağrı ve Analjezinin Değerlendirilmesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FAR529 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FAZİLET AKSU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ağrı tanımı ve ağrı ile ilgili kavramları öğrenir Ağrı iletimini öğrenir Ağrıile ilgili kimyasal mediyatörleri bilir Ağrı tedavisinde kullanılan ilaçları ve analjezik etkilerinin mekanizmalarını bilir
Deneysel ağrı modellerini ve klinik ağrıyla uyumunu öğrenir Ağrı ve analjezi deneylerinde kullanılan istatistik yöntemleri bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ağrı tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanızmalarını ve yeni ilaçların etkilerini incelemek üzere geliştirilen deneysel ağrı modellerinin öğrenilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ağrı tanımı ve genel bilgi, ağrı ile ilgili terimler, ağrı mekanizmaları, ağrı tedavisinde kullanılan ilaçlar, ağrı ve analjezinin deney hayvanlarında ölçüm yöntemleri, alınan sonuçların değerlendirilmesi, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ağrı ve analjezi: Tanım ve tarihçe, ağrı hipotezleri ve kavramlar |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
2 |
Ağrı iletimi |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
3 |
Ağrı mediyatörleri |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
4 |
Ağrı yolakları |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
5 |
Ağrı farmakolojisi, ağrı tedavisinde prensipler ve kullanılan ilaçlar |
Önerilen kitaptan okuma |
Power Point sunum |
|
6 |
Deneysel ağrıda uyulması gerekli etik ve bilimsel kurallar, |
Önerilen kaynaktan okuma |
Power Point sunum |
|
7 |
Ağrı ve analjezinin değerlendirilmesinde kullanılan deneysel yöntemler: Genel değerlendirme |
Önerilen kaynaktan okuma |
Power Point sunum |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Sözlü sınav |
|
9 |
Termal uyaran testleri |
Önerilen makaleyi inceleme |
PP sunum, makale incelenmesi, uygulama |
|
10 |
Mekanik uyaran testleri |
Önerilen makaleyi inceleme |
PP sunum, makale incelenmesi, uygulama |
|
11 |
Kimyasal uyaran testleri |
Önerilen makaleyi inceleme |
PP sunum, makale incelenmesi, uygulama |
|
12 |
Elektriksel uyarı testleri |
Önerilen makaleyi inceleme |
PP sunum, makale incelenmesi, uygulama |
|
13 |
Davranışların gözlenmesi ve skorlama |
Önerilen makaleyi inceleme |
PP sunum, makale incelenmesi, uygulama |
|
14 |
% Analjezik etki hesaplanması, doz-yanıt grafiği çizilmesi |
Önerilen makaleyi inceleme |
Örnek deney sonuçları üzerinde çalışmalar |
|
15 |
Ağrı testlerinde istatistik |
Önerilen makaleyi inceleme |
Örnek deney sonuçları üzerinde çalışmalar |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Sözlü yoklama, derse ve tartışmaya katılım, ödev hazırlama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Goodman and Gilman´s The Pharmacologic Basis of Therapeutics
Wall & Melzack´s Textbook of Pain
Pain Research: Methods and Protocols (Z. David Luo)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
2 |
Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur |
4 |
|
3 |
Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir |
5 |
|
5 |
Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur |
5 |
|
6 |
Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
|
8 |
Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
9 |
İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur |
5 |
|
10 |
Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
11 |
Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
12 |
Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. |
3 |
|
13 |
Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
4 |
|
14 |
Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 106 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|