|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Solunum Sistemi Farmakolojisi II |
|
Dersin Kodu |
: |
FAR541 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. CEMİL GÖÇMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
hava yolu düz kas farmakolojisini bilir Astma tedavisini akılcı ilaç kullanımı kurallarına göre uygular KOAH tedavisini akılcı ilaç kullanımı kurallarına göre uygular Solunum yolları hastalıklarında kullanılan ilaçların temel ve klinik farmakolojisini bilir hava yolu düz kasında yapılan deneysel farmakoloji yöntemlerini bilir ve uygular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hava yolu düz kasların kasılma ve gevşeme mekanizmalarını farmakolojik olarak incelemek; solunum sistemi hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları tanımak ve astım-KOAH gibi önemli hastalıkların akılcı ilaç kullanımı prensiplerine göre yönetilmesi amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bronkodilatasyon ve bronkokonstriksiyon mekanizmlarının farmakolojisi; Antitusifler; Bronkodilatör ilaçlar; Bronkokonstriktör ilaçlar; Astım tedavisinin klinik farmakolojisi; KOAH tedavisinin klinik farmakolojisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bronşiyal Astmanın Patogenezi ve Farmakolojik yönü |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
2 |
Antiasmatik İlaçların uygulama ile ilgili temel özellikleri |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
3 |
Astim Tedavisinde kullanılan ilaçların sınıflandırılması |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
4 |
Beta adrenerjik reseptör agonistleri-I |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
5 |
Beta adrenerjik reseptör agonistleri-II |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
6 |
Teofilin: etki mekanizması, farmakokinetik özellikleri, yan tesirleri. |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
7 |
Teofilin zehirlenmesi |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
9 |
Mast hücre Stabilitazörleri |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
10 |
Glukkokortikoidler ve kullanılışları |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
11 |
Lipoksijenaz inhibitörleri ve Sisteinil-lökotrien reseptör blokörleri |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
12 |
Astım tedavisi ve nöbet ağırlığının değerlendirilmesi |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
13 |
Aerosol inhalasyonu ve teknikleri |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
14 |
Asmatik ilaçların Klinik farmakolojisi I |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
15 |
Asmatik ilaçların Klinik farmakolojisi II |
Kitap ve literatür okuma |
Sunum, soru cevap |
|
16/17 |
FİNAL DEĞERLENDİRMESİ |
Kitap ve literatür okuma |
Sözlü-yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP
Katzung and Trevor’s Pharmacology
Goodman &Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
2 |
Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur |
5 |
|
3 |
Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir |
1 |
|
5 |
Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur |
4 |
|
6 |
Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
|
8 |
Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur |
1 |
|
10 |
Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. |
2 |
|
11 |
Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
12 |
Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
13 |
Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
5 |
|
14 |
Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|