|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Plazma Lipidleri ve Metabolizması |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-532 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. KIYMET AKSOY Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Prof.Dr. NURTEN DİKMEN Prof.Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Lipitlerin sınıflandırılmasını yapabilir. Lipitlerin fizyolojik önemi tanımlayabilir. Lipitlerin sindirim ve emilimini açıklayabilir. Lipoprotein metabolizmasını kavrar. Değişik dokularda yağ metabolizmasını açıklayabilir. Lipoprotein metabolizmasını düzenleyici mekanizmaları söyleyebilir. Lipoprotein metabolizması bozukluklarını tanımlayan laboratuvar tekniklerini bilebilir. Aterosikleroz mekanizmasını anlatabilir. Dislipidemileri açıklayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin; lipitlerin yapı, fonksiyon ve metabolizmalarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Lipitlerin sınıflandırılması, Lipitlerin fizyolojik önemi, Lipitlerin sindirim ve emilimi, Lipoprotein metabolizması, Değişik dokularda yağ metabolizması, Aterosikleroz mekanizması, Dislipidemiler, Lipit metabolizmasında kullanılan laboratuvar teknikler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tıp Fakültesi Biyokimya Anabilim Dalı Seminer Odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Lipidlerin yapısı |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
2 |
Yağ asitlerinin oksidasyonu ve biyosentezi |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
3 |
Trigliseritlerin biyosentezi ve fizyolojik işlevi |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
4 |
Fosfolipitlerin biyosentezi ve fizyolojik işlevi |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
5 |
Sfingolipitlerin biyosentezi ve fizyolojik işlevi |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
6 |
Kolesterolün biyosentezi ve fizyolojik işlevi |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
7 |
Karaciğer dokusunda yağ metabolizması |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
8 |
Kalp ve adipoz dokusunda yağ metabolizması |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
9 |
Vize sınavı |
İşlenen konuların tekrarı |
Klasik sınav |
|
10 |
Lipoprotein metabolizması düzenlenmesi: Genetik düzenleme |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
11 |
Lipoprotein metabolizması düzenlenmesi: Enzimler |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
12 |
Lipoprotein metabolizması düzenlenmesi: Reseptörler |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
13 |
Lipoprotein metabolizmasında kullanılan laboratuvar teknikleri |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
14 |
Aterosikleroz |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
15 |
Dislipidemiler |
İlgili sayfaların okunması, sunular, makaleler, ödevler. |
Düz anlatım, gösterim, grup tartışması, interaktif çalışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
İşlenen konuların tekrarı |
Klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Betteridge DJ, Illingworth DR, Shepherd J. Lipoproteins in Health and Disease, Arnold, London, 1999.
Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry, 6th Ed., W. H. Freeman and Company, 2013.
Devlin TM. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, 5th Ed., Wiley-Liss, New York, 2002.
Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE. Tietz Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 5th Ed., Elsevier, 2012.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
1 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
0 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
1 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
0 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
3 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
5 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
5 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
1 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
0 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
0 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
3 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
3 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
3 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
2 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
3 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
3 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|