|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Temel Biyokimya I |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Prof.Dr. KIYMET AKSOY Prof.Dr. NURTEN DİKMEN Prof.Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Organizmadaki organik bileşiklerin temel yapısı. Gazlar. Eriyikler pH Tampon asit-baz. Karbonhidratlar, lipidler, Amino asitler. Proteinler (özel proteinler hemoglobin, myoglobin, kollogen), Nükleik asitler. Vitaminler ve koenzimler. Enzimler, enzim kinetiği. Metabolizmanın genel olarak incelenmesi. Enerji metabolizması. Glikoliz, glikoliz kontrolu, pentoz fosfat yolu, TCA döngüsü. Oksidasyon reduksiyon, elektron transport, oksidatif fosforilasyon, ATP sentezi. Yağ asitlerinin yıkımı, yağ asitlerinin sentezi. Fosfolipid sentezi ve trigliserid, kolesterol ve prostoglandinler hakkında genel bilgi birikimine sahip olacaklardır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı; öğrencilerin organizmaları oluşturan önemli makro moleküllerinin yapılarını ve fonksiyonlarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Organizmadaki organik bileşiklerin temel yapısı. Gazlar. Eriyikler pH Tampon asit-baz. Karbonhidratlar, lipidler, Amino asitler. Proteinler (özel proteinler hemoglobin, myoglobin, kollogen), Nükleik asitler. Vitaminler ve koenzimler. Enzimler, enzim kinetiği. Metabolizmanın genel olarak incelenmesi. Enerji metabolizması. Glikoliz, glikoliz kontrolu, pentoz fosfat yolu, TCA döngüsü. Oksidasyon reduksiyon, elektron transport, oksidatif fosforilasyon, ATP sentezi. Yağ asitlerinin yıkımı, yağ asitlerinin sentezi. Fosfolipid sentezi ve trigliserid, kolesterol ve prostoglandinler hakkında genel bilgi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tıp Fakültesi Biyokimya Anabilim dalı seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyokimyada Kimyasal Yapılar, Eriyikler
|
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
2 |
Asit- Bazlar, Tamponlar
|
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
3 |
Karbohidrat Biyokimyası
|
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
4 |
Amino Asit Biyokimyası |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
5 |
Protein Biyokimyası,
Hemoglobin ve Miyoglobin |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
6 |
Lipit Biyokimyası |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
7 |
Nükleik Asit Biyokimyası
|
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
8 |
Vitaminler |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
9 |
Vize Sınavı
|
İşlenmiş konuların tekrarı |
Klasik soru cevap, ytazılı |
|
10 |
Enzimler ve Enzim Kinetiği |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
11 |
Metabolizmaya Giriş |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
12 |
Beslenme ve Eser Elementler
|
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
13 |
Glikoliz ve pirüvatın yükseltgenmesi |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
14 |
Glikoneogenez, Kan Glukozunun Düzenlenmesi, Pentoz Fosfat Şantı |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
15 |
Krebs döngüsü, Elektron Transportu Zinciri, ATP Sentezi |
Okunacak sayfalar, incelenecek web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Düz Anlatım, gösterim, grup tartışması, beyin fırtınası, seminer |
|
16/17 |
Final Sınavı |
İşlenmiş konuların tekrarı |
Klasik soru cevap, ytazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Murray RK, Bender DA, Botham KM, Kennelly PJ, Rodwell VW, Weil PA. Harper’s Illustrated Biochemistry, 29th Ed., Mc Graw Hill and Lange, 2012.
Boynes JW, Dominiczak MH. Medical Biochemistry, 3rd Ed., Mosby Elsevier, 2009.
Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry, 6th Ed., W. H. Freeman and Company, 2013.
Mathews CK, van Holde KE. Biochemistry, The Benjamin/Cumming Pub, 1990.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
1 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
4 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
2 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
0 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
5 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
5 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
3 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
0 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
0 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
0 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
4 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
3 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
0 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
0 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
0 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
7 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|