|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik paket prog.SPSS ile uygulamalı analiz teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
BİS563 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel soru cümlesi kurar, Soruya uygun hipotez kurar, Hipoteze uygun araştırma tasarımını seçer, Araştırma tasarımına uygun veri toplama araçları geliştirir, Soruna yönelik araştırma türlerinde kullanılan biyoistatistiksel parametreleri değerlendirir Geçerli güvenilir veri toplar SPSS programını kullanarak veri girişi yapar Tanımlayıcı istatistikleri açıklar Temel parametrik ve nonparametrik hipotez testlerini uygular SPSS çıktılarını yorumlar, tablo ve grafikler ile özetler Veriler arasındaki ilişkiyi değerlendirir, Şema ve grafik kullanarak rapor eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Öğrencinin yapmayı planladığı bir araştırmaya dair makaleler ile veya daha önce yapılmış olan bir araştırmanın verileri ile gelmesi uygulama bölümünden maksimum yararlanmasını sağlayacaktır. |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir araştırmaya dair toplanan verilerin SPSS paket programı aracılığı ile analiz edilerek sonuçların yorumlanması ve rapor edilebilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dönem süresince seçilen bir araştırmanın; Hipotezi oluşturulacak, tasarımı belirlenecek, Anket formu düzenlenecek, Veri girişi yapılacak, SPSS paket programı ile temel istatistiksel analizleri yapılacak, Sonuçları yorumlanarak tablo ve grafiklere dönüştürülecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Biyoistatistik AD |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Araştırmalarda planlama ve projelendirme |
Yok |
Sunum, Beyin fırtınası, Soru-cevap |
|
2 |
Araştırma konusunun, sorusunun ve hipotezinin belirlenmesi |
Örnek araştırma konusu, sorusu, hipotezi belirleme |
Sunum, Beyin fırtınası, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma |
|
3 |
Araştırma Tasarımları |
Araştırma konularına uygun tasarım belirleme |
Sunum, Beyin fırtınası, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma |
|
4 |
Geçerli güvenilir veri toplanması |
Anket hazırlama |
Sunum, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma |
|
5 |
Geçerli güvenilir veri toplanması |
Anket hazırlama, Veri tabanı oluşturma |
Sunum, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma |
|
6 |
Veri girişi |
Verilerin bilgisayara girilmesi |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
7 |
Temel İstatistiksel Kavramlar |
Okuma |
Sunum, soru-cevap |
|
8 |
Ödev |
Bir fikri araştırmaya dönüştürecek, hipotezini kuracak, tasarım ve yöntemi belirleyecek |
Bağımsız çalışma |
|
9 |
Dağılımlar, Normale uygunluk testleri |
SPSS Paket program ile uygulama |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
10 |
Tanımlayıcı istatistikler |
SPSS Paket program ile uygulama |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
11 |
Hipotez testleri |
SPSS Paket program ile uygulama |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
12 |
Hipotez testleri
Oranların karşılaştırılması- Ki Kare testi
|
SPSS Paket program ile uygulama |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
13 |
Hipotez testleri Ortalamaların karşılaştırılması- t testleri |
SPSS Paket program ile uygulama |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
14 |
Sonuçların tablo, grafik ile özetlenmesi |
SPSS çıktılarını değerlendirerek uygun tablo ve grafik oluşturma |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
15 |
Sonuçların tablo, grafik ile özetlenmesi |
SPSS çıktılarını değerlendirerek uygun tablo ve grafik oluşturma |
Sunum, Bağımsız öğrenme |
|
16/17 |
Ödev sınav |
Kurguladığı araştırmasını öğrendiği bilgiler ışığında, analiz ederek, grafiklere dönüştürme ve sonuçlarını özetleme |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rosner, B. Fundamentals of Biostatistics. 6thedition 2006, Duxbury
Biyoistatistik Bilimsel Araştırma SPSS / Prof. Dr. M. Yusuf Çelik
Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik Ve Geçerlik-Güvenirlik / Prof. Dr. Reha Alpar
Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi Cilt 1 Prof. Dr. Kazım Özdamar
Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi 2 /Prof. Dr. Kazım Özdamar
Pasw ile Biyoistatistik / Prof. Dr. Kazım Özdamar
Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler/ Prof. Dr. C. Reha Alpar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
30 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
70 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, |
4 |
|
2 |
Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur |
4 |
|
3 |
Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, |
5 |
|
4 |
Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, |
0 |
|
5 |
Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, |
0 |
|
6 |
Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, |
5 |
|
7 |
Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, |
5 |
|
8 |
Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, |
5 |
|
9 |
Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, |
0 |
|
10 |
Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, |
0 |
|
11 |
Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, |
1 |
|
12 |
Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, |
2 |
|
13 |
Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. |
3 |
|
14 |
Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, |
0 |
|
15 |
Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
10 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 145 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|