Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistik paket prog.SPSS ile uygulamalı analiz teknikleri

Dersin Kodu : BİS563

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimsel soru cümlesi kurar, Soruya uygun hipotez kurar,
Hipoteze uygun araştırma tasarımını seçer,
Araştırma tasarımına uygun veri toplama araçları geliştirir,
Soruna yönelik araştırma türlerinde kullanılan biyoistatistiksel parametreleri değerlendirir
Geçerli güvenilir veri toplar
SPSS programını kullanarak veri girişi yapar
Tanımlayıcı istatistikleri açıklar
Temel parametrik ve nonparametrik hipotez testlerini uygular
SPSS çıktılarını yorumlar, tablo ve grafikler ile özetler
Veriler arasındaki ilişkiyi değerlendirir, Şema ve grafik kullanarak rapor eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Öğrencinin yapmayı planladığı bir araştırmaya dair makaleler ile veya daha önce yapılmış olan bir araştırmanın verileri ile gelmesi uygulama bölümünden maksimum yararlanmasını sağlayacaktır.

Dersin Amacı : Bir araştırmaya dair toplanan verilerin SPSS paket programı aracılığı ile analiz edilerek sonuçların yorumlanması ve rapor edilebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Dönem süresince seçilen bir araştırmanın; Hipotezi oluşturulacak, tasarımı belirlenecek, Anket formu düzenlenecek, Veri girişi yapılacak, SPSS paket programı ile temel istatistiksel analizleri yapılacak, Sonuçları yorumlanarak tablo ve grafiklere dönüştürülecektir

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Biyoistatistik AD


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Araştırmalarda planlama ve projelendirme Yok Sunum, Beyin fırtınası, Soru-cevap
2 Araştırma konusunun, sorusunun ve hipotezinin belirlenmesi Örnek araştırma konusu, sorusu, hipotezi belirleme Sunum, Beyin fırtınası, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma
3 Araştırma Tasarımları Araştırma konularına uygun tasarım belirleme Sunum, Beyin fırtınası, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma
4 Geçerli güvenilir veri toplanması Anket hazırlama Sunum, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma
5 Geçerli güvenilir veri toplanması Anket hazırlama, Veri tabanı oluşturma Sunum, Soru-cevap, Web tabanlı araştırma
6 Veri girişi Verilerin bilgisayara girilmesi Sunum, Bağımsız öğrenme
7 Temel İstatistiksel Kavramlar Okuma Sunum, soru-cevap
8 Ödev Bir fikri araştırmaya dönüştürecek, hipotezini kuracak, tasarım ve yöntemi belirleyecek Bağımsız çalışma
9 Dağılımlar, Normale uygunluk testleri SPSS Paket program ile uygulama Sunum, Bağımsız öğrenme
10 Tanımlayıcı istatistikler SPSS Paket program ile uygulama Sunum, Bağımsız öğrenme
11 Hipotez testleri SPSS Paket program ile uygulama Sunum, Bağımsız öğrenme
12 Hipotez testleri Oranların karşılaştırılması- Ki Kare testi SPSS Paket program ile uygulama Sunum, Bağımsız öğrenme
13 Hipotez testleri Ortalamaların karşılaştırılması- t testleri SPSS Paket program ile uygulama Sunum, Bağımsız öğrenme
14 Sonuçların tablo, grafik ile özetlenmesi SPSS çıktılarını değerlendirerek uygun tablo ve grafik oluşturma Sunum, Bağımsız öğrenme
15 Sonuçların tablo, grafik ile özetlenmesi SPSS çıktılarını değerlendirerek uygun tablo ve grafik oluşturma Sunum, Bağımsız öğrenme
16/17 Ödev sınav Kurguladığı araştırmasını öğrendiği bilgiler ışığında, analiz ederek, grafiklere dönüştürme ve sonuçlarını özetleme


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rosner, B. Fundamentals of Biostatistics. 6thedition 2006, Duxbury
 Biyoistatistik Bilimsel Araştırma SPSS / Prof. Dr. M. Yusuf Çelik
 Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik Ve Geçerlik-Güvenirlik / Prof. Dr. Reha Alpar
 Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi Cilt 1 Prof. Dr. Kazım Özdamar
 Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi 2 /Prof. Dr. Kazım Özdamar
 Pasw ile Biyoistatistik / Prof. Dr. Kazım Özdamar
 Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler/ Prof. Dr. C. Reha Alpar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 30
    Ödev/Proje/Diğer 4 70
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 4
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur 4
3 Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 5
4 Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, 0
5 Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, 0
6 Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 5
7 Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 5
8 Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 5
9 Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 0
10 Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, 0
11 Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, 1
12 Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, 2
13 Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. 3
14 Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, 0
15 Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü: 145
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.8
Dersin AKTS Kredisi: 6