|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Spor Eğitimi İçin Kinezyolojik Anatomi |
|
Dersin Kodu |
: |
BED-504 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kinezyolojinin genel kavramlarını ve tarihçesini açıklar. Vücuttaki düzlem ve eksenleri, vücudun hareketlerini, segmental ve intersegmental açıyı tanımlar. Kas-iskelet sistemindeki kaldıraçları ayırt eder. Vücuttaki eklemlerin yapısı ve kinezyolojisini ilişkilendirir. İskelet kaslarında lif ve kasılma tipleri, kas-sinir sistemi ilişkisi ve egzersiz (antrenmanlar) arasında bağlantı kurar. Kas kuvvetini etkileyen etmenleri özetler. Sürtünme etkilerini değerlendirir. Postürün kinezyolojisini açıklar. Kinezyolojik ilkeleri sportif aktivitelere uygular ve yürüme işlevini çözümler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sporda hareket analizi yöntem ve tekniklerini anatomik ve mekanik bilgiler ışığında irdelemektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İçerik özellikle kinezyolojiye vurgu yapılarak hareket analizi ilkeleri konularında yoğunlaşmıştır: Gros vücut hareketleri, kas-iskelet sisteminin makineleri, bir kaldıraç olarak insan vücudu, , vücuttaki eklemlerin kinezyolojileri, iskelet kaslarının görevleri, postürün kinezyolojisi, kinezyolojik ilkelerin günlük yaşamdaki aktivitelere uygulanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Anatomi Anabilim Dalı Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kinezyolojiye giriş (Genel kavramlar ve tarihçe)
|
Önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
2 |
İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
3 |
Sporda vücut hareketleri ve açılar |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
4 |
Vücuttaki kaldıraçlar |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
5 |
Sportif aktivitede vektörel ve skalar çözümleme |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
6 |
Sportif aktivite sırasında insan vücudundaki mekanik yükler |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
7 |
Kemiklerin mekanik işlevi |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
8 |
Sporda eklem kinezyolojisi, eklem kararlılığı ve hareketliliği
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
9 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
10 |
İskelet kaslarının yapısal özellikleri ve kas kuvvetini etkileyen etmenler
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
11 |
Kas lifi tipleri, kasılma tipleri ve antrenman ile ilişkisi
|
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
12 |
Sporda Sürtünme Etkileri |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
13 |
Sportif aktivitede postürün kinezyolojisi |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
14 |
Yürüme Analizi |
Konu ile ilgili kaynaklardan yararlanma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri |
|
15 |
Kinezyolojik İlkelerin Sportif Aktivitelere Uygulanması (PROJE SUNUMU) |
Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme eleştirel düşünme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, beyin fırtınası, proje, grup projesi, standart bilgi teknolojileri |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun. Kinezyolojik Anatomi Ders Notları (Ders Slaytlarının basılı materyali)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Konu ile ilgili olarak önerilen basılı veya online kaynaklar
İnternet ve kütüphane veri tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır |
5 |
|
2 |
Beden ve spora uygun temel bilimsel bilgi ve tutum geliştirir |
5 |
|
3 |
Beden Eğitimi ve sporla ilgili politikaları yorumlar
|
0 |
|
4 |
Örgütsel etik ilkeleri açıklar |
0 |
|
5 |
Beden eğitimi ve sporda farklı yaş gruplarındaki bireylerin fiziksel aktivite düzeylerini belirler |
5 |
|
6 |
Beden eğitimi ve sporda hareket gelişim dönemlerini ve modellerini yaş gruplarına göre oluşturur. |
5 |
|
7 |
Beden Eğitimi ve spor örgütlerinin örnek olay analizlerini yapar |
0 |
|
8 |
Beden eğitimi ve sporda bireylerin gelişimine yönelik test geliştirme ve ölçme sonuçlarını yorumlar |
0 |
|
9 |
Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve iletişim becerilerini geliştirir |
2 |
|
10 |
Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel yöntemleri açıklar ve istatistik tekniklerini kullanır |
3 |
|
11 |
Beden eğitimi ve spor örgütlerinin örgüt iklimi ve kültürünü tanımlar |
0 |
|
12 |
Özel eğitim çocuklarının gelişim ve eğitim sorunlarının farkında olur |
0 |
|
13 |
Engelli sporlarında fiziksel uygunluğun ölçülme ve değerlendirmesini yapar |
0 |
|
14 |
Sporda sakatlık rehabilitasyon ve ilkyardım tekniklerini uygular |
0 |
|
15 |
Alandaki ulusal ve uluslar arası gelişmeleri takip edebilme ve mesleki gelişimini sürdürür |
3 |
|
16 |
Spor organizasyonları planlayabilir ve yürütür |
0 |
|
17 |
Olimpizm ve olimpik hareket kültürünü yaşatır |
0 |
|
18 |
Rekreasyon etkinliklerini tanıyabilir ve uygular |
0 |
|
19 |
Spor ortamında psikolojik eğilimleri belirler ve psikolojinin yöntem tekniklerini uygular |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|