|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sporda Fonksiyonel Anatomi |
|
Dersin Kodu |
: |
BED-502 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Anatominin temel kavramlarını açıklar. İnsan vücudunda anatomik düzlem ve eksenleri tanımlar. İnsan vücudunu somatotipe göre sınflandırır. Antropometrik kavramlar ve ölçümleri tanımlar. Hareketin temel ögeleri (kemik, eklem ve kas) nin yapısı ve işlevlerini açıklar. Temel biyomekanik kavramlar hakkında bilgi sahibidir. Sportif hareketlerde rol alan kasları sayar. Anatomi ve biyomekanik bilgilerini bütünleştirir. Sportif hareket ve dolaşım sistemi arasında fonksiyonel ilişki kurar. Sportif hareket ve solunum sistemi arasında fonksiyonel ilişki kurar. Sportif hareketin nöromuskuler temellerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sportif hareket açısından, insanda yapı-fonksiyon ilişkisinin kurulabilmesi için gerekli temel bilgileri edinmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sportif hareketin anatomisi: İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler, somatotipi, antropometrik ölçümler, kemik, eklem ve kasların yapı ve işlevleri, temel biyomekanik kavramlar, esneklik ve kuvvetlendirme, hareketin nöromuskuler temelleri, hareket ve dolaşım sistemi, hareket ve solunum sistemi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Anatomi Anabilim Dalı derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Anatomiye giriş (terminoloji) |
Kaynak araştırma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri, |
|
2 |
İnsan vücudunda düzlemler ve eksenler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri |
|
3 |
Somatotipi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri |
|
4 |
Antropometrik ölçümler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri |
|
5 |
Kemiklerin yapı ve işlevi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri, maket |
|
6 |
Eklemlerin yapı ve işlevi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri, maket |
|
7 |
Kasların yapı ve şlevi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri, maket |
|
8 |
Temel biyomekanik kavramları |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri |
|
9 |
İskelet sistemi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri, maket |
|
10 |
Sportif harekette rol alan kaslar |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri, maket |
|
11 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
12 |
Sporda esneklik ve kuvvetlendirme |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri |
|
13 |
Sportif hareket ve dolaşım sistemi
|
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri |
|
14 |
Sportif hareket ve solunum sistemi
|
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri,maket |
|
15 |
Sportif hareketin nöromuskuler temelleri |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, grup çalışması; standart derslik teknolojileri,maket |
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI VE ÖDEV SUNUMU |
Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, eleştirel düşünme |
Yazılı sınav ve sözlü sunum |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
F Dere, B.Durgun: Spor Eğitimi için Fonksiyonel Anatomi. Okullar Pazarı Kitabevi, Adana,1994.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve kütüphane veri tabanları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır |
4 |
|
2 |
Beden ve spora uygun temel bilimsel bilgi ve tutum geliştirir |
5 |
|
3 |
Beden Eğitimi ve sporla ilgili politikaları yorumlar
|
0 |
|
4 |
Örgütsel etik ilkeleri açıklar |
0 |
|
5 |
Beden eğitimi ve sporda farklı yaş gruplarındaki bireylerin fiziksel aktivite düzeylerini belirler |
3 |
|
6 |
Beden eğitimi ve sporda hareket gelişim dönemlerini ve modellerini yaş gruplarına göre oluşturur. |
3 |
|
7 |
Beden Eğitimi ve spor örgütlerinin örnek olay analizlerini yapar |
0 |
|
8 |
Beden eğitimi ve sporda bireylerin gelişimine yönelik test geliştirme ve ölçme sonuçlarını yorumlar |
3 |
|
9 |
Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve iletişim becerilerini geliştirir |
2 |
|
10 |
Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel yöntemleri açıklar ve istatistik tekniklerini kullanır |
2 |
|
11 |
Beden eğitimi ve spor örgütlerinin örgüt iklimi ve kültürünü tanımlar |
0 |
|
12 |
Özel eğitim çocuklarının gelişim ve eğitim sorunlarının farkında olur |
0 |
|
13 |
Engelli sporlarında fiziksel uygunluğun ölçülme ve değerlendirmesini yapar |
0 |
|
14 |
Sporda sakatlık rehabilitasyon ve ilkyardım tekniklerini uygular |
0 |
|
15 |
Alandaki ulusal ve uluslar arası gelişmeleri takip edebilme ve mesleki gelişimini sürdürür |
3 |
|
16 |
Spor organizasyonları planlayabilir ve yürütür |
0 |
|
17 |
Olimpizm ve olimpik hareket kültürünü yaşatır |
0 |
|
18 |
Rekreasyon etkinliklerini tanıyabilir ve uygular |
0 |
|
19 |
Spor ortamında psikolojik eğilimleri belirler ve psikolojinin yöntem tekniklerini uygular |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|