|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hücre İnce Yapısı ve Fonksiyonları |
|
Dersin Kodu |
: |
HİS 501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SAİT POLAT Prof.Dr. UFUK ÖZGÜ METE |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnce yapı düzeyinde hücre membranını tanır. İnce yapı düzeyinde çekirdek ve içeriğini ayırt edebilir. İnce yapı düzeyinde hücre organellerini tanır. İnce yapı düzeyinde inklüzyonları tanır. İnce yapı fonksiyon ilişkisini kurar. Normal ince yapıdan sapmaları ayırt eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HİS511 Elektron Mikroskobi Teknikleri I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnce yapı düzeyinde hücre ve hücresel elemanları inceleme ve değerlendirme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hücre zarı, çekirdek, çekirdekçik, mitokondria, ribozom, Golgi apparatus, lizozom, granüler endoplazmik retikulum, agranüler endoplazmik retikulum, peroksizom, Annulate lamella, sitoiskelet ve inklüzyonların ince yapı özelliklerini ve fonksiyonlarını içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hücre membranı ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
2 |
Çekirdek ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
3 |
Çekirdekçik ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
4 |
Mitokondriyon ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
5 |
Ribozom ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
6 |
Golgi kompleksi ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
7 |
Lizozom ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
8 |
Ara sınav |
Bireysel çalışma |
Sözlü sınav |
|
9 |
Granüler Endoplazmik Retikülüm ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
10 |
Agranüler Endoplazmik Retikülüm ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
11 |
Peroksizom ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
12 |
Annulate lamella ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
13 |
Hücre iskeleti ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
14 |
İnklüzyon ince yapısı |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
Sunum, soru-cevap, tartışma, mikrograf değerlendirme |
|
15 |
Seminer |
Bireysel çalışma, literatür tarama, makale inceleme |
Sunum, rapor hazırlama |
|
16/17 |
Final |
Bireysel çalışma |
Yazılı sınav, mikrograf değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders sunumları
Bozzola JJ, Russell LD. Electron Microscopy, Second edition.1998.
Pavelka M, Roth J. Functional Ultrastructure: atlas of tissue biology and pathology. 2005.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Organ yapılarını mikroskopta tanıyabilir |
0 |
|
2 |
Hücre ve dokuları ışık mikroskobunda ayırd edebilir.
|
0 |
|
3 |
Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. |
5 |
|
4 |
Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. |
5 |
|
5 |
Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
7 |
Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. |
5 |
|
8 |
Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
9 |
Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için gerekli olan solüsyonları ve dokuları hazırlayabilir. |
0 |
|
10 |
Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. |
0 |
|
11 |
Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. |
0 |
|
12 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
13 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. |
0 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
15 |
Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
0 |
|
16 |
Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. |
0 |
|
17 |
Etkili iletişim kurabilir. |
0 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. |
0 |
|
20 |
Farklı boyama yöntemlerini ayırt edebilir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|