|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk Sağlığı I |
|
Dersin Kodu |
: |
HAS533 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu programı tamamlayan katılımcılar; Ülkemizde ve Dünya’da çocuk sağlığının önemini, çocuğun aile ve toplum içindeki değerini, anne ve bebek arasındaki sağlıklı ilişkiyi ve önemini bilir, hizmet öncelemesinde çocuk sağlığının yerini bilir (BİLGİ) Çocuklukta sık görülen hastalıklar, kazalar ve yaralanmaların ortaya çıkmasını sağlayan sosyal faktörleri ve bu hastalıkların erken tanısını ve bu hastalıklara koruyucu hekimlik yaklaşımını bilir (BİLGİ) Çocukluk dönemlerini, dönemlere göre önemli sağlık sorunlarının tanı ve erken tanısını bilir, bu dönemlere göre beslenmenin farkını bilir ve gerekli önerileri yapar (BİLGİ, BECERİ) Çocukluk dönemlerine göre emzirme, ek gıda vb beslenme farklarını bilir, gerekli önerileri yapar, emzirme ve meme bakım teknikleri bilir, doğru beslenmenin uygulanmasını sağlar Çocuk sağlığı göstergelerini, çocuk sağlığını etkileyen faktörleri, başlıca bebek ve çocuk sağlığı morbidite ve mortalite nedenlerini bilir; bu verilere ulaşır, ilgili hesaplamaları yapar Ülkemizde 1.basamak hekimliği düzeyinde çocuk sağlığı hizmet modelini, sunumunu ve yürütülen ilgili kamu/özel programları ve kullanılan form vb basılı ve/veya dijital ortamları bilir ve bu formları doldurur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Katılımcıların çocuk sağlığının önemi, Dünya’da ve Türkiye´de çocuk sağlığı düzeyinin ölçümü, bu konudaki temel verilerin elde edilişi ve yorumu, 1.basamak hizmet modelinde çocuk sağlığı hizmet sunumu konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanımlar, çocukluk dönemleri, Türkiye’de ve Dünya’da çocuk sağlığının durumu, ilgili ölçütler, morbidite ve mortalite, 1.Basamak hizmet sunum modelinde çocuk sağlığı, çocuk döneminde sık görülen hastalıklar, kazalar ve yaralanmalar, bağımlılık sorunları, sağlıklı yaşam davranışı, bağışıklama, |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
01.Çocuk ve adolesan sağlığına giriş ve tanımlar, çocukluk dönemleri |
Literatür taraması |
Sunum |
|
2 |
02.Çocuk ve adolesan sağlığı ile ilgili ölçütler, morbidite ve mortalite |
Literatür taraması |
Sunum |
|
3 |
03.Türkiye’de ve Dünya’da çocuk sağlığının durumu |
Literatür taraması |
Sunum |
|
4 |
04.1.Basamak hizmet sunum modelinde çocuk sağlığı ve adolesan sağlığı (sağlıklı çocuk-gelişimi) |
Literatür taraması |
Sunum |
|
5 |
05.Çocukluktan adolesans döneminin sonuna kadar sık görülen hastalıklar |
Literatür taraması |
Sunum |
|
6 |
06.Çocukluktan adolesans döneminin sonuna kadar kazalar, yaralanmalar ve olağandışı durumlar |
Literatür taraması |
Sunum |
|
7 |
07.ARA SINAV |
|
|
|
8 |
08.Çocukluk ve adolesan dönemi bağımlılık sorunları |
Literatür taraması |
Sunum |
|
9 |
09.Çocukluk ve adolesan dönemde sağlıklı yaşam davranışı
|
Literatür taraması |
Sunum |
|
10 |
10.Çocuk hakları, çocuk ihmal ve istismarı |
Literatür taraması |
Sunum |
|
11 |
11.Adolesans döneminin farklılığı, önemi |
Literatür taraması |
Sunum |
|
12 |
12.Çocuk, adolesan ve okul çağında bağışıklama
|
Literatür taraması |
Sunum |
|
13 |
13.Okul dönemi ve çocuk sağlığı |
Literatür taraması |
Sunum |
|
14 |
14.Çevre ve çocuk sağlığı |
Literatür taraması |
Sunum |
|
15 |
15.Anne sütü, ek gıda ve beslenme |
Literatür taraması |
Sunum |
|
16/17 |
16.Çocukluk dönemine psiko-sosyal yaklaşım |
Literatür taraması |
Sunum |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.Halk Sağlığı-Temel Bilgiler. Genişletilmiş 2.Baskı, (Eds.Güler Ç, Akın L). Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2006.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Konu içeriğine göre internet kaynakları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Araştırma (sağlık, hizmet veya klinik araştırma) planlayıp uygular, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale (literatür) hazırlayıp sunar. |
5 |
|
2 |
Toplumun sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, sağlık istatistiklerini toplayıp değerlendirir, sürveyans yönetimi yapar |
5 |
|
3 |
Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakları yönetir |
4 |
|
4 |
Salgın yönetiminin önemini açıklar |
4 |
|
5 |
Bulaşıcı hastalıklarla ilgili görevler yürütür |
5 |
|
6 |
Birincil, ikincil ve üçüncül koruma hizmetlerini organize edip yürütür |
5 |
|
7 |
Toplum çocuk sağlığını değerlendirir ve yönetir |
5 |
|
8 |
Kronik hastalıklarla ilgili görevleri yürütür |
3 |
|
9 |
Kadın/üreme sağlığı ile ilgili görevleri yürütür |
5 |
|
10 |
Çevre sağlığı ile ilgili görevleri yürütür |
3 |
|
11 |
İş sağlığıyla ilgili görevleri yürütür |
2 |
|
12 |
Beslenme ile ilgili görevleri yürütür |
5 |
|
13 |
Bilimsel araştırma planlar ve uygular |
0 |
|
14 |
Saha araştırması yapar |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|