Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çocuk Sağlığı I

Dersin Kodu : HAS533

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HAKAN DEMİRHİNDİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bu programı tamamlayan katılımcılar; Ülkemizde ve Dünya’da çocuk sağlığının önemini, çocuğun aile ve toplum içindeki değerini, anne ve bebek arasındaki sağlıklı ilişkiyi ve önemini bilir, hizmet öncelemesinde çocuk sağlığının yerini bilir (BİLGİ)
Çocuklukta sık görülen hastalıklar, kazalar ve yaralanmaların ortaya çıkmasını sağlayan sosyal faktörleri ve bu hastalıkların erken tanısını ve bu hastalıklara koruyucu hekimlik yaklaşımını bilir (BİLGİ)
Çocukluk dönemlerini, dönemlere göre önemli sağlık sorunlarının tanı ve erken tanısını bilir, bu dönemlere göre beslenmenin farkını bilir ve gerekli önerileri yapar (BİLGİ, BECERİ)
Çocukluk dönemlerine göre emzirme, ek gıda vb beslenme farklarını bilir, gerekli önerileri yapar, emzirme ve meme bakım teknikleri bilir, doğru beslenmenin uygulanmasını sağlar
Çocuk sağlığı göstergelerini, çocuk sağlığını etkileyen faktörleri, başlıca bebek ve çocuk sağlığı morbidite ve mortalite nedenlerini bilir; bu verilere ulaşır, ilgili hesaplamaları yapar
Ülkemizde 1.basamak hekimliği düzeyinde çocuk sağlığı hizmet modelini, sunumunu ve yürütülen ilgili kamu/özel programları ve kullanılan form vb basılı ve/veya dijital ortamları bilir ve bu formları doldurur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Katılımcıların çocuk sağlığının önemi, Dünya’da ve Türkiye´de çocuk sağlığı düzeyinin ölçümü, bu konudaki temel verilerin elde edilişi ve yorumu, 1.basamak hizmet modelinde çocuk sağlığı hizmet sunumu konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği : Tanımlar, çocukluk dönemleri, Türkiye’de ve Dünya’da çocuk sağlığının durumu, ilgili ölçütler, morbidite ve mortalite, 1.Basamak hizmet sunum modelinde çocuk sağlığı, çocuk döneminde sık görülen hastalıklar, kazalar ve yaralanmalar, bağımlılık sorunları, sağlıklı yaşam davranışı, bağışıklama,

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 01.Çocuk ve adolesan sağlığına giriş ve tanımlar, çocukluk dönemleri Literatür taraması Sunum
2 02.Çocuk ve adolesan sağlığı ile ilgili ölçütler, morbidite ve mortalite Literatür taraması Sunum
3 03.Türkiye’de ve Dünya’da çocuk sağlığının durumu Literatür taraması Sunum
4 04.1.Basamak hizmet sunum modelinde çocuk sağlığı ve adolesan sağlığı (sağlıklı çocuk-gelişimi) Literatür taraması Sunum
5 05.Çocukluktan adolesans döneminin sonuna kadar sık görülen hastalıklar Literatür taraması Sunum
6 06.Çocukluktan adolesans döneminin sonuna kadar kazalar, yaralanmalar ve olağandışı durumlar Literatür taraması Sunum
7 07.ARA SINAV
8 08.Çocukluk ve adolesan dönemi bağımlılık sorunları Literatür taraması Sunum
9 09.Çocukluk ve adolesan dönemde sağlıklı yaşam davranışı Literatür taraması Sunum
10 10.Çocuk hakları, çocuk ihmal ve istismarı Literatür taraması Sunum
11 11.Adolesans döneminin farklılığı, önemi Literatür taraması Sunum
12 12.Çocuk, adolesan ve okul çağında bağışıklama Literatür taraması Sunum
13 13.Okul dönemi ve çocuk sağlığı Literatür taraması Sunum
14 14.Çevre ve çocuk sağlığı Literatür taraması Sunum
15 15.Anne sütü, ek gıda ve beslenme Literatür taraması Sunum
16/17 16.Çocukluk dönemine psiko-sosyal yaklaşım Literatür taraması Sunum


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1.Halk Sağlığı-Temel Bilgiler. Genişletilmiş 2.Baskı, (Eds.Güler Ç, Akın L). Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2006.
Diğer Kaynaklar  Konu içeriğine göre internet kaynakları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Araştırma (sağlık, hizmet veya klinik araştırma) planlayıp uygular, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale (literatür) hazırlayıp sunar. 5
2 Toplumun sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, sağlık istatistiklerini toplayıp değerlendirir, sürveyans yönetimi yapar 5
3 Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakları yönetir 4
4 Salgın yönetiminin önemini açıklar 4
5 Bulaşıcı hastalıklarla ilgili görevler yürütür 5
6 Birincil, ikincil ve üçüncül koruma hizmetlerini organize edip yürütür 5
7 Toplum çocuk sağlığını değerlendirir ve yönetir 5
8 Kronik hastalıklarla ilgili görevleri yürütür 3
9 Kadın/üreme sağlığı ile ilgili görevleri yürütür 5
10 Çevre sağlığı ile ilgili görevleri yürütür 3
11 İş sağlığıyla ilgili görevleri yürütür 2
12 Beslenme ile ilgili görevleri yürütür 5
13 Bilimsel araştırma planlar ve uygular 0
14 Saha araştırması yapar 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 5 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 120
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.8
Dersin AKTS Kredisi: 5