Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Aile Planlaması I

Dersin Kodu : HAS531

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BANU ELÇİN YOLDAŞCAN AVŞAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Aile Planlaması (AP) hizmet sunumununda uygulanan yasaları bilir
Türkiye’de AP hizmetinin örgütlenmesini ve düzeyini bilir
AP hizmetinde olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır
AP ve üreme sağlığı hizmetlerinde öncelikli grupları sayar
AP eğitimi (Yetişkin eğitimi) tekniklerini bilir
AP Yöntemlerini gruplandırır
AP danışmanlık hizmetleri için gerekli olacak iletişim teknikleri uygulama becerisine sahiptir
Yöntemlerin içeriklerini, nasıl koruduğunu, endikasyonlarını, yan etki ve komplikasyonlarını sıralar
Yöntem kullanıcılarının sık karşılaştıkları sağlık sorunlarını çözer
AP polikliniklerinde kullanılan araç-gerecin sterilizasyonu ve yüksek düzeyde dezenfeksiyonu bilir
AP hizmetinde kayıt tutmayı ve bildirimlerin nerelere yapıldığını bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türkiye’de aile planlamasının düzeyi, öncelikli gruplar, yasal yönü, amacı, düzeyi, hizmetin organizyonu ve özellikleri, Aile Planlaması yöntemlerinin danışmanlığında kullanılacak iletişim teknikleri, Aile Planlaması eğitimi ve yöntem kullanımı konusunda bilgi sahibi yapmak

Dersin İçeriği : Doğurganlığın düzenlenmesi, aile planlaması konusunda Türkiye´de ve Dünyada durum, Aile Planlaması yöntemleri, Aile Planlaması danışmanlığı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türkiyede Aile Planlaması Düzeyi Literatür Taraması İnteraktif
2 Türkiyede Aile Planlaması Düzeyi Literatür Taraması İnteraktif
3 Türkiyede Aile Planlaması Hizmetleri Literatür Taraması İnteraktif
4 Türkiyede Aile Planlaması Hizmetleri Literatür Taraması İnteraktif
5 Aile Planlamasında Yeni Yaklaşımlar Literatür Taraması İnteraktif
6 Aile Planlamasında Yeni Yaklaşımlar Literatür Taraması İnteraktif
7 Ara Sınav Ara Sınav Ara Sınav
8 Aile Planlaması Danışmanlığı Literatür Taraması İnteraktif
9 Aile Planlaması Danışmanlığı Literatür Taraması İnteraktif
10 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Literatür Taraması İnteraktif
11 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Literatür Taraması İnteraktif
12 Aile Planlaması Yöntemleri Literatür Taraması İnteraktif
13 Aile Planlaması Yöntemleri Literatür Taraması İnteraktif
14 Aile Planlaması Yöntemleri Literatür Taraması İnteraktif
15 Kullanılan Aletlerin Sterilizasyonu Literatür Taraması İnteraktif
16/17 Kullanılan Aletlerin Sterilizasyonu Literatür Taraması İnteraktif


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Türk Silahlı Kuvvetleri, UNFPA Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Eğitim Rehberi, Hazırlayanlar: Bebiş, H., Gül, R., Edi: Güngör, S., Kılıç, S., Temiz Tugay, A., Ankara, 2003.
 S. B. Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, ULUSAL Aile Planlaması Rehberi, Cilt 1. Ankara, 2005.
 Üreme Sağlığına Giriş Hizmet İçi Eğitim Modülü, SB, AB, 2005.
 Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Eğitim Rehberi, SB, UNFPA, TSK, 2005.
 S.B. Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar Hizmet-İçi Eğitim Modülü, Eğitici Rehberi
Diğer Kaynaklar  MEB, IKGV, UNFPA., Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın-Dağıtım, İstanbul, 2003.
 Akın, A., Özvarış, Ş. B., Adölesanların/Gençlerin Cinsel Üreme Sağlığını Etkileyen Faktörler Projesi (Özet Rapor), Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Proje Sorumluları: Akın, A., Özvarış, Ş. B., Ankara, 2004.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Araştırma (sağlık, hizmet veya klinik araştırma) planlayıp uygular, analiz edip değerlendirir, rapor ve makale (literatür) hazırlayıp sunar. 2
2 Toplumun sağlık düzeyini ölçüp değerlendirir, sağlık istatistiklerini toplayıp değerlendirir, sürveyans yönetimi yapar 2
3 Sağlık insan gücü ve finansman gibi kaynakları yönetir 0
4 Salgın yönetiminin önemini açıklar 0
5 Bulaşıcı hastalıklarla ilgili görevler yürütür 0
6 Birincil, ikincil ve üçüncül koruma hizmetlerini organize edip yürütür 1
7 Toplum çocuk sağlığını değerlendirir ve yönetir 3
8 Kronik hastalıklarla ilgili görevleri yürütür 0
9 Kadın/üreme sağlığı ile ilgili görevleri yürütür 5
10 Çevre sağlığı ile ilgili görevleri yürütür 0
11 İş sağlığıyla ilgili görevleri yürütür 0
12 Beslenme ile ilgili görevleri yürütür 4
13 Bilimsel araştırma planlar ve uygular 0
14 Saha araştırması yapar 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 2 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 108
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.32
Dersin AKTS Kredisi: 4