Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dil Edinimi |
|
Dersin Kodu |
: |
YDI208 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HATİCE SOFU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler dil edinim kuramları ve bu kuramların tarihsel süreci hakkında tartışır. Çocukların anadili edinim sürecinde sesleri edinirken izledikleri sıra, biçimbirimler, tümce içinde sözcüklerin dizilimi ile fiziksel ve bilişsel gelişimleri arasındaki ilişkiyi yorumlar. Sözcük edinimi sürecini inceleyerek ikinci dilde sözcük edinimi ile karşılaştırır. Çok dilli edinim ile tek dilli edinimi karşılaştırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çocukların anadil edinim süreçlerinin incelenmesi hem genel olarak dilin doğası ve beyinde gerçekleşen işlemler konusunda bilgi edinilmesini sağlar. Bu konudaki olgu ve araştırmaların
incelenmesi ikinci dil edinim ve öğrenimi hakkında çıkarımlar yapmayı sağlar. Bu nedenle bu derste dil edinim kuramlarıını incelenmesi ve bu konuda yapılmış çalışmalardan yola çıkılarak
dilin doğası ve çeşitli koşullarda ediniminin incelenmesi amaçlanmaktadır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dil edinimi hakkında dil kuramlarına koşut olarak gelişen görüşler
dilin alt alanlarının edinimi: sesbilgisi, biçimbilim, sözdizimi ve sözcük edinimi
ikinci dil edinimi
çok dillilik
normal olmayan koşullarda dil edinimi |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
R1 Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dilin genel tanımı ve alt alanlarına ilişkin bilginin tekrarı |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma |
konu anlatımı
|
|
2 |
Dil edinimine ilşkin kuramların tartışılması |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma |
konu anlatımı
|
|
3 |
Dil edinimine ilşkin kuramların tartışılması |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma |
konu anlatımı
|
|
4 |
Seslerin edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
5 |
biçimbirimlerin edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
|
öğrenilen kuramsal bilginin örnekler üzerinde tartışılmasına yönelik soruları yanıtlama |
|
6 |
biçimbirimlerin edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
7 |
sözcük edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
8 |
Arasınav |
birinci ve ikinci dil edinimi konularının tekrarı |
birinci ve ikinci dil ediniminin özellikleri ve karşılaştırılması konusunda sorulan açık uçlu soruların yanıtlanması |
|
9 |
sözcük edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
10 |
sözdiziminin edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
11 |
ietişim becerilerinin edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
12 |
çok dilli ediinim |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
13 |
normal olmayan koşullarda dil edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
doğal konuşma örnekleri toplama |
konu anlatımı
öğrencilerin örnekleri sunması ve örnekler üzerinde tartışma |
|
14 |
ikinci dil edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma
|
konu anlatımı
|
|
15 |
ikinci dil edinimi |
kitaptan ilgili bölümü ve makaleleri okuma |
konu anlatımı |
|
16/17 |
final sınavı |
birinci ve ikinci dil edinimi konularının tekrarı |
birinci ve ikinci dil ediniminin özellikleri ve karşılaştırılması konusunda sorulan açık uçlu soruların yanıtlanması |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Edebi terimleri tanımlar. |
0 |
|
2 |
Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. |
5 |
|
3 |
Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. |
5 |
|
4 |
Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. |
5 |
|
5 |
Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. |
5 |
|
6 |
Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. |
0 |
|
7 |
Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
0 |
|
8 |
Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. |
0 |
|
9 |
öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar |
0 |
|
10 |
İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. |
0 |
|
11 |
Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. |
0 |
|
12 |
Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. |
0 |
|
13 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
14 |
Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. |
0 |
|
15 |
Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. |
0 |
|
16 |
Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
17 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. |
0 |
|
18 |
Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. |
0 |
|
19 |
Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|