Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkçe Dilbilim |
|
Dersin Kodu |
: |
YDI213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HATİCE SOFU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenciler Türkçe ve İngilizce´nin seslerini karşılaştırır, farklı sesleri ve farklı hece biçimlerinin dil öğrenmede yaratacağı sorunları nasıl çözeceğini tartışır Türkçe ve İngiizcenin lbiçimbirimlerini karşılaştırır, biçimbirimlerin işlevlerinin farkında olur. Türkçe ve İngilizce´nin sözdizimini karşılaştırarak öğrenme bağlamında yaşadıkları sorunların nedenlerine ilişkin çıkarımlar yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı Türkçenin yapısının dilbilimsel yaklaşımla incelenmesi ve İngilizce ile Türkçe arasındaki yapısal benzerlik ve farklılıkların tartışılmasıdır. Ayrıca, iki dil arasındaki farklılıkların öğrenme ve öğretme ortamında yaratacağı sorunlar üzerinde örneklerle durulması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkçe ve İngilizce seslerin, biçimbirimlerin ve sözdiziminin karaşılaştırılması. Dil öğretiminde önemli bir yeri olan edilgen, ettirgen, işteş, dönüşlü gibi çatıların karşılaştırılması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R1 derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dilin tanımı ve alt bileşenleri |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
2 |
dilin tanımı ve alt bileşenleri |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
3 |
Türkçe ve İngilizce´nin ses dağarcığı, parçalarüstü özellikler |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
4 |
Türkçe ve İngilizce´nin ses dağarcığı, parçalarüstü özellikler |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
5 |
Türkçe ve İngilizce´de hece yapısı |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
6 |
Türkçe ve İngilizce´de biçimbirimsel özellikler |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
7 |
Türkçe ve İngilizce´de biçimbirimsel özellikler |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
8 |
Arasınav |
ilk yedi haftada işlenen konuların okunması |
iki dilden verilen örnekler üzerinde kuramsal bilgilerin uygulaması |
|
9 |
Türkçe ve İngilzce´de söz dizimsel özellikler |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
10 |
Türkçe ve İngilzce´de söz dizimsel özellikler |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
11 |
Türkçe ve İngilze´de edilgen çatı |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
12 |
Türkçe ve İngilzce´de ettirgen çatı |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
13 |
Türkçe ve İngilizce´de işteş çatı |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
14 |
Türkçe ve İngilizce´de dönüşlü çatı |
kitaptan ilgili bölümü okuma |
konu anlatımı |
|
15 |
Genel tekrar |
dönem içinde işlenen konulara ilişkin temel kavramların tekrarı |
bölüm sonu alıştırmaları üzerinde tartışma |
|
16/17 |
final sınavı |
dönem süresince işlenen konuları tekrarlama |
iki dilden verilen örnekler üzerinde kuramsal bilgilerin uygulaması |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Edebi terimleri tanımlar. |
0 |
|
2 |
Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. |
0 |
|
3 |
Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. |
4 |
|
4 |
Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. |
3 |
|
5 |
Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. |
0 |
|
6 |
Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. |
0 |
|
7 |
Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
0 |
|
8 |
Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. |
0 |
|
9 |
öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar |
0 |
|
10 |
İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. |
0 |
|
11 |
Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. |
3 |
|
12 |
Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. |
0 |
|
13 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
14 |
Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. |
0 |
|
15 |
Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. |
0 |
|
16 |
Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
17 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. |
0 |
|
18 |
Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. |
5 |
|
19 |
Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|