Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türkçe Dilbilim

Dersin Kodu : YDI213

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HATİCE SOFU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenciler Türkçe ve İngilizce´nin seslerini karşılaştırır, farklı sesleri ve farklı hece biçimlerinin dil öğrenmede yaratacağı sorunları nasıl çözeceğini tartışır
Türkçe ve İngiizcenin lbiçimbirimlerini karşılaştırır, biçimbirimlerin işlevlerinin farkında olur.
Türkçe ve İngilizce´nin sözdizimini karşılaştırarak öğrenme bağlamında yaşadıkları sorunların nedenlerine ilişkin çıkarımlar yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı Türkçenin yapısının dilbilimsel yaklaşımla incelenmesi ve İngilizce ile Türkçe arasındaki yapısal benzerlik ve farklılıkların tartışılmasıdır. Ayrıca, iki dil arasındaki farklılıkların öğrenme ve öğretme ortamında yaratacağı sorunlar üzerinde örneklerle durulması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Türkçe ve İngilizce seslerin, biçimbirimlerin ve sözdiziminin karaşılaştırılması. Dil öğretiminde önemli bir yeri olan edilgen, ettirgen, işteş, dönüşlü gibi çatıların karşılaştırılması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R1 derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dilin tanımı ve alt bileşenleri kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
2 dilin tanımı ve alt bileşenleri kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
3 Türkçe ve İngilizce´nin ses dağarcığı, parçalarüstü özellikler kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
4 Türkçe ve İngilizce´nin ses dağarcığı, parçalarüstü özellikler kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
5 Türkçe ve İngilizce´de hece yapısı kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
6 Türkçe ve İngilizce´de biçimbirimsel özellikler kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
7 Türkçe ve İngilizce´de biçimbirimsel özellikler kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
8 Arasınav ilk yedi haftada işlenen konuların okunması iki dilden verilen örnekler üzerinde kuramsal bilgilerin uygulaması
9 Türkçe ve İngilzce´de söz dizimsel özellikler kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
10 Türkçe ve İngilzce´de söz dizimsel özellikler kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
11 Türkçe ve İngilze´de edilgen çatı kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
12 Türkçe ve İngilzce´de ettirgen çatı kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
13 Türkçe ve İngilizce´de işteş çatı kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
14 Türkçe ve İngilizce´de dönüşlü çatı kitaptan ilgili bölümü okuma konu anlatımı
15 Genel tekrar dönem içinde işlenen konulara ilişkin temel kavramların tekrarı bölüm sonu alıştırmaları üzerinde tartışma
16/17 final sınavı dönem süresince işlenen konuları tekrarlama iki dilden verilen örnekler üzerinde kuramsal bilgilerin uygulaması


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aksan, D. (2007), Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim), TDK: Ankara.
 Demircan, Ö. (1996), Türkçenin Sesdizimi, Der Yayınevi: İstanbul.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Edebi terimleri tanımlar. 0
2 Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. 0
3 Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. 4
4 Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. 3
5 Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. 0
6 Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. 0
7 Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. 0
8 Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. 0
9 öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar 0
10 İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. 0
11 Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. 3
12 Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. 0
13 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
14 Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. 0
15 Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. 0
16 Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
17 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. 0
18 Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. 5
19 Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 14 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 87
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.48
Dersin AKTS Kredisi: 3