Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dilbilim I

Dersin Kodu : YDI203

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ABDURRAHMAN KİLİMCİ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MERYEM MİRİOĞLU
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEM CAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : dilbilimin farklı dalları ile ilişkili temel kavramları anlayacak ve açıklayabilecekler.
sözcüklerin, öbeklerin, ve tümcelerin sesbilgisel özelliklerini tanıyabilecek ve ayırt edebilecekler.
sözcüklerin yapılarını çözümleyebilecekler ve sözcük yapımı işlemlerini öğrenip değişik sözcüklere uygulayabilecekler.
sözcüklerin yapılarını çözümleyebilecekler ve sözcük yapımı işlemlerini öğrenip değişik sözcüklere uygulayabilecekler.
tümce öğelerini anlamsal rolleri açısından inceleyip, çözümleyebilecekler.
sözcükleri, öbekleri, tümceleri IPA sistemi kullanarak çevriyazıya dönüştürebilecekler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı, öğrencilere dil ve dilbilim konusunda temel kavramlar, insan dilinin doğası ve genelceleri, ses yapısı, sözcük ve tümce yapısı ve sözcüklerin anlamları hakkında bilgi sahibi yapmaktır.

Dersin İçeriği : Ders, dilin doğası ve genelceleri, ses bilgisi, ses bilimi, biçim bilgisi, söz dizimi ve anlam bilimi gibi temel konuları ele alacaktır.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : R1 Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 GİRİŞ Dilbilim Nedir? Dil Bilgisi Edinç/Edim Dil Genelceleri Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
2 Hayvan Dilleri Dil ve Düşünce Dilin Çıkışı Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
3 BİÇİMBİLİM I İçerikli Sözcükler ve İşlevsel Sözcükler Biçimbirimler: En küçük Anlam Birimleri Sözcük Yapım Kuralları Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
4 BİÇİMBİLİM II Söcüklerin Aşamalı Yapısı Biçimbirimleri Belirleme Biçimbilgisel Çözümleme Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
5 SESBİLGİSİ I Ses Parçaları Bürünsel Özellikler Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
6 SESBİLGİSİ II Sesçil Simgeler ve Karşılıkları Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
7 SESBİLİM I Biçimbirimlerin Sesletimi Sesbirimler Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
8 Arasınav Tekrar Yazılı sınav
9 SESBİLİM II Sesbirimlerin Dizimsel Sınırlamaları Sesbilgisel Kuralların Varlık Sebebi Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
10 SÖZDİZİM I Sözdizim kurallarının İşlevi Sözdizim Edinçi Sözdizim Ulamları Tümce Kurucuları ve Kurucu Testleri Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
11 SÖZDİZİM II Öbek Yapısı Kuralları ve Ağaçları Başlar ve Tümleçler Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
12 SÖZDİZİM III Yapısal belirsizlikler Dönüşüm Kuralları Evrensel Dilbilgisi İlke ve Parametreleri Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
13 ANLAMBİLİM I Dilin Anlamı Tümcelerin Anlamı Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
14 ANLAMBİLİM II Birleşimsel anlambilim Sözcüksel Anlambilim Sözcük Anlamı Kuramları Okuma/Ev Ödevi Ders Anlatımı/Sunum
15 Genel tekrar Okuma Tartışma
16/17 YILSONU SINAVI Tekrar Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yay.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 14 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Edebi terimleri tanımlar. 0
2 Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. 0
3 Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. 4
4 Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. 0
5 Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. 0
6 Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. 0
7 Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. 0
8 Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. 0
9 öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar 4
10 İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. 4
11 Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. 0
12 Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. 0
13 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
14 Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. 0
15 Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. 0
16 Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. 0
17 Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. 0
18 Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. 5
19 Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 3 42
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 130
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.2
Dersin AKTS Kredisi: 5