|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dilbilim I |
|
Dersin Kodu |
: |
YDI203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ABDURRAHMAN KİLİMCİ Dr.Öğr. ÜyesiDr. MERYEM MİRİOĞLU Dr.Öğr. ÜyesiDr. CEM CAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
dilbilimin farklı dalları ile ilişkili temel kavramları anlayacak ve açıklayabilecekler. sözcüklerin, öbeklerin, ve tümcelerin sesbilgisel özelliklerini tanıyabilecek ve ayırt edebilecekler. sözcüklerin yapılarını çözümleyebilecekler ve sözcük yapımı işlemlerini öğrenip değişik sözcüklere uygulayabilecekler. sözcüklerin yapılarını çözümleyebilecekler ve sözcük yapımı işlemlerini öğrenip değişik sözcüklere uygulayabilecekler. tümce öğelerini anlamsal rolleri açısından inceleyip, çözümleyebilecekler. sözcükleri, öbekleri, tümceleri IPA sistemi kullanarak çevriyazıya dönüştürebilecekler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı, öğrencilere dil ve dilbilim konusunda temel kavramlar, insan dilinin doğası ve genelceleri, ses yapısı, sözcük ve tümce yapısı ve sözcüklerin anlamları hakkında bilgi sahibi yapmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders, dilin doğası ve genelceleri, ses bilgisi, ses bilimi, biçim bilgisi, söz dizimi ve anlam bilimi gibi temel konuları ele alacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
R1 Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
GİRİŞ
Dilbilim Nedir?
Dil Bilgisi
Edinç/Edim
Dil Genelceleri |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
2 |
Hayvan Dilleri
Dil ve Düşünce
Dilin Çıkışı
|
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
3 |
BİÇİMBİLİM I
İçerikli Sözcükler ve İşlevsel Sözcükler
Biçimbirimler: En küçük Anlam Birimleri
Sözcük Yapım Kuralları |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
4 |
BİÇİMBİLİM II
Söcüklerin Aşamalı Yapısı
Biçimbirimleri Belirleme
Biçimbilgisel Çözümleme
|
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
5 |
SESBİLGİSİ I
Ses Parçaları
Bürünsel Özellikler
|
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
6 |
SESBİLGİSİ II
Sesçil Simgeler ve Karşılıkları |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
7 |
SESBİLİM I
Biçimbirimlerin Sesletimi
Sesbirimler |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
8 |
Arasınav |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
9 |
SESBİLİM II
Sesbirimlerin Dizimsel Sınırlamaları
Sesbilgisel Kuralların Varlık Sebebi |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
10 |
SÖZDİZİM I
Sözdizim kurallarının İşlevi
Sözdizim Edinçi
Sözdizim Ulamları
Tümce Kurucuları ve Kurucu Testleri
|
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
11 |
SÖZDİZİM II
Öbek Yapısı Kuralları ve Ağaçları
Başlar ve Tümleçler |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
12 |
SÖZDİZİM III
Yapısal belirsizlikler
Dönüşüm Kuralları
Evrensel Dilbilgisi İlke ve Parametreleri |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
13 |
ANLAMBİLİM I
Dilin Anlamı
Tümcelerin Anlamı
|
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
14 |
ANLAMBİLİM II
Birleşimsel anlambilim
Sözcüksel Anlambilim
Sözcük Anlamı Kuramları |
Okuma/Ev Ödevi |
Ders Anlatımı/Sunum |
|
15 |
Genel tekrar |
Okuma |
Tartışma |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Tekrar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yay.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Edebi terimleri tanımlar. |
0 |
|
2 |
Farklı yaş gruplarının karakteristik özelliklerini ayırt eder. |
0 |
|
3 |
Temel kavram ve ilkelerden uygulama sırasında yararlanır. |
4 |
|
4 |
Dil öğretiminin temel kavram ve ilkelerini ayırt eder. |
0 |
|
5 |
Yaş gruplarının karakteristik özellikleri doğrultusunda uygulamalar yapar. |
0 |
|
6 |
Ölçme ve değerlendirme yöntemlerini listeler. |
0 |
|
7 |
Verdiği eğitimin doğasına uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
0 |
|
8 |
Materyal geliştirme, kullanma ve uyarlama yöntemlerini ayırt eder. |
0 |
|
9 |
öğrencilerin ihtiyacına (yaş, çevre ve fiziksel koşulları) göre uygun yöntem ve materyaller arasından seçim yapar |
4 |
|
10 |
İhtiyaçlar doğrultusunda materyalleri uyarlar ve geliştirir. |
4 |
|
11 |
Ders kitaplarını öğrenci profiline uygunluğu bakımından değerlendirir. |
0 |
|
12 |
Ders kitaplarını farklı yönlerden eleştirir, seçim yapar. |
0 |
|
13 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
14 |
Edebi metinleri çözümler ve yorumlar. |
0 |
|
15 |
Anadilden yabancı dile ve yabancı dilden ana dile çeviri yapar. |
0 |
|
16 |
Çeviri ile ilgili kuramsal bilgiye sahiptir. |
0 |
|
17 |
Dil becerilerinin öğretimi ile ilgili kuramları uygulamalarına yansıtır. |
0 |
|
18 |
Dil bilimle ilgili alt alanları açıklar, temel terim ve kuramları ayırt eder. |
5 |
|
19 |
Çeşitli dillerde dilbilim kurallarının nasıl işlediğini yorumlar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
3 |
42 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|