Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatında Şerh II

Dersin Kodu : TDE 754

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Modern şerh yöntemlerini ve özelliklerini bilir, modern şerh yöntemiyle ilgili çalışmaları değerlendirir
Modern şerh yöntemlerinin divan şiirine uygulanabilirliğini yorumlayabilir
Yapısalcılık ve ontolojik analiz metoduyla yapılan şerhlerden örnekleri tanır
Göstergebilim vb. modern yöntemlerle yapılan gazel şerhlerinden örnekler verir.
Geleneksel şerh yöntemini ve özelliklerini, bu tür metin şerhine yönelik yayınları bilr
Geleneksel ve modern yöntemlerle yapılan şerhleri karşılaştırabilir.
Tasavvufî şiir şerhlerini ve özelliklerini tanır
Tercüme şerh ilişkisini yorumlayabilir.
Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerini tanır
Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki anlam ve yorum farklarını değerlendirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Klasik ve modern şerh yöntemlerini,bu yöntemlere ait metin şerhi örnekleriyle tasavvufî şerhlerin özelliklerinin örnek şerhlerden yararlanılarak öğretilmesi

Dersin İçeriği : Modern şerh yöntemleri ve özellikleri, modern şerh yöntemiyle ilgili çalışmaların değerlendirilmesi. Yapısalcılık ve ontolojik analiz metoduyla yapılan şerhlerden örnekler. Geleneksel şerh yöntemiyle şerh edilmiş örnekler. Geleneksel ve modern yöntemlerle yapılan şerhlerin karşılaştırılması. Tasavvufî şiir şerhleri ve özellikleri. Şerhle ilgili makalelerin ve diğer çalışmaların okunması.Şerh çalışmaları kaynakçası. Şerhle ilgili diğer yayınlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Modern şerh yöntemleri ve özellikleri, modern şerh yöntemiyle ilgili çalışmaların değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Modern şerh yöntemlerinin divan şiirine uygulanabilirliği. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Yapısalcılık ve ontolojik analiz metoduyla yapılan şerhlerden örnekler. Örnek metinleri okuma açıklama. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Göstergebilim vb. modern yöntemlerle yapılan gazel şerhlerinden örnekler. Örnek metinleri okuma açıklama. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Modern yöntemlerle yapılan diğer gazel şerhi örnekleri. Örnek metinleri okuma açıklama. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri bu tür metin şerhine yönelik yayınlar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Geleneksel şerh yöntemiyle yapılmış gazel şerhleri. Örnek metinleri okuma açıklama. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav. Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Geleneksel ve modern yöntemlerle yapılan şerhlerin karşılaştırılması. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Tasavvufî şiir şerhleri ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Tasavvufî şiir şerhlerinden örnekler. Örnek metinleri okuma açıklama. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Tercüme şerh ilişkisi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki anlam farkları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Mesnevinin ilk 18 beyti ile ilgili şerhlerdeki yorum farkları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988.
 Ahmet Atillâ Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Mertol Tulum, Tarihî Metin Çalışmalarında Usûl, Deniz Kitabevi, İst. 2000.
 Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002.
 Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.
Diğer Kaynaklar   Ziya AVŞAR, “Rûhu’l-Mesnevî’de Mesnevî’nin İlk 18 Beytinin Şerh Yöntemi”, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2/3, Summer 2007, s. 59-72.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 4
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5