Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eski Türk Edebiyatında Şerh I

Dersin Kodu : TDE 753

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM

Dersin Öğrenme Kazanımları : Şerhin tanımını, kapsamını ve tarihi gelişimini bilir
Şerhin sebeplerini ve işlevini bilir.
Şerh yöntemlerini bilir
Divan Edebiyatındaki şerhleri ve günümüzdeki şerhleri bilir
Geleneksel şerh yöntemini ve özelliklerini bilir
Modern şerh yöntemini ve özelliklerini bilir
Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımlarını yorumlayabilir.
Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarını değerlendirebilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eski Türk Edebiyatında şerh, şerhin tanımını, kapsamını, tarihi gelişimini, klasik ve modern şerh yöntemlerini, divan edebiyatı dönemine ait metin şerhlerini ve divan edebiyatı döneminden sonra yapılan şerhlerin özelliklerini öğretmek

Dersin İçeriği : Şerh, şerhin tanımı, kapsamı ve tarihi gelişimi. Şerhin sebepleri ve işlevi. Şerh yöntemleri. Şerh geleneğine genel bir bakış. Şerh kitapları. Şerh tasnifleri. Divan Edebiyatındaki şerhler. Günümüzdeki şerhler. Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri. Modern şerh yöntemi ve özellikleri. Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımları. Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar. Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Şerh, şerhin tanımı, kapsamı ve tarihi gelişimi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Şerhin sebepleri ve işlevi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Şerh yöntemleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Şerh geleneğine genel bir bakış. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Şerh kitapları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Şerh tasnifleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 Divan Edebiyatındaki şerhler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav. Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Günümüzdeki şerhler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Modern şerh yöntemi ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımları. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Metin şerhi konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Metin tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Sözlü Anlatım,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002.
 Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007.
 Şerh, Cem Dilçin Anısına, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/6, Fall 2009.
 Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988.
 Ahmet Atillâ Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999.
 Mertol Tulum, Tarihî Metin Çalışmalarında Usûl, Deniz Kitabevi, İst. 2000.
Diğer Kaynaklar  Abdulhakim Koçin, “Divan Şiirine Bir Yaklaşım Denemesi”, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, İst., s.60-66.
 Ahmet Atillâ Şentürk, “Ali Nihad Tarlan’ın Fuzûlî Dîvânı Şerhi’ne Dair”, Bir Dergisi, S.3, 1995, s.261-275.
 Ali Nihat Tarlan, “Metinler Şerhine Dair”, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İst. 1981, s. 191-202.
 Azmi Bilgin, “Eski Türk Edebiyatında Şerh”, Kayseri Yöresi, Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni(12-13 Nisan 2001), Bildiriler C.I, Kayseri 2001, s.169-173.
 M. A. Yekta Saraç, “Şerhler”, Türk Edebiyatı Tarihi, KB. Yay., C.II, İst., 2007, s. 121-132.
 Mustafa Erdoğan, “Edebiyatımızda Şerh Geleneğine Genel Bir Bakış”, Celâl Bayar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.I, Manisa 1997, s.286-293.
 Ömür Ceylan, “Edebî Şerh Geleneğimiz İçerisinde Tasavvufî Şiir Şerhleri”, Türkler Ansiklopedisi, C.V, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.891-895.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 4
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 5
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5