Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Osmanlı Türkçesi Metinleri I

Dersin Kodu : TDE 739

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okuyur ve anlar
2. Metinleri dil ve edebiyat açısından öğrenir.
3. Farsça dilbilgisi ve yazım özelliklerini bilir.
4. Farsça sözcükleri ve filleri bilir.
5. Farsça fillerin geçmiş zaman ve emir kökleriyle sözcükler türetebilir.
6. Farsça isim, sıfat, atıf ve kalıplaşmış (maklûb) terkipleri bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okuyup anlamayı ve değerlendirmeyi öğretmek.

Dersin İçeriği : Arap harfleri ile yazılmış örnek metinler ve analiz çalışmaları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 01 Ahmedî - İskendername’den, Timurtaş, s. 551. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 02 Ahmed-i Dâ’î - Müstezâd, Özmen, s. 4-8. (Yeni Türk Harfli Metin) Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 03 Cemâlî - Nâ-tamâm gazel, Derdiyok, s. 104; 165, 166; Farsça gazel, s. 108; 168. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 04 Ahmed-i Dâ’î - Teressül, Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 05 Şeyhî - Methiye-i İbni Germiyan, İsen, Kurnaz, s. 91-93. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 06 Ahmed Paşa – Emir Sultan Methiyesi, Timurtaş, s. 502-504. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 07 Necâtî - Gül Kasidesi, Timurtaş, s. 491-492. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 09 Bâkî - Kanuni Mersiyesi, Timurtaş, s. 386-389. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 10 Nev’î - Kaldumsa nola ben şuarâ devrine âhir, Timurtaş, s. 473. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 11 Nâilî – Gazel, Timurtaş, s. 346-348. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 12 Şeyhülislâm Yahya, Gazel, Timurtaş, s. 343-346. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 13 Nef’î - Esdi nesîm-i nev-bahar, Timurtaş, s. 332-334. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 14 Nâbî - Tuhfetü’l-Haremeyn’den, Timurtaş, s. 327-328. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 14 Nâbî - Tuhfetü’l-Haremeyn’den, Timurtaş, s. 327-328. Okuma Sözlü Anlatım, Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  13. Tunca Kortantamer, Eski Türk Edebiyatı Makaleler, Akçağ Yayınları, Ankara 1993.
 01. Ahmet Ateş-Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB İstanbul 1973.
 02. F. Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, XV. Yüzyıl, Gramer-Metin-Sözlük, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul 1977.
 03. F. Kadri Timurtaş, II Osmanlı Türkçesi Metinleri, 7. baskı, İÜ Edebiyat Fak. Yay. İst. 1998.
 04. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın Matbaası, İstanbul 1967,
 05. İ.Çetin Derdiyok, Cemâlî, Hayatı, Eserleri ve Dîvânı, Harvard Üniversitesi 1994.
 06. İ.Çetin Derdiyok, Ahmed Dâî’nin Teressül’ü, Toplumsal Tarih, C.I, S.6, TETTV Yay. İst.1994, s.56-59
 07. Kenan Akyüz, S. Beken, S. Yüksel, M. Cunbur, Fuzûlî Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1990.
 8.İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara
 09. Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı, TDK Yayınları, Ankara 2001.
 10. Mustafa İsen, Cemal Kurnaz, Şeyhî Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1990.
 11. Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990.
 12. Ş. Sami - Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  1. Ahmet Ateş, Farsça Grameri, İstanbul 1994.
 2. Mürsel Öztürk, Farsça Dilbilgisi, İstanbul 1987
 3. Reh-nümâ-yı Fârisî


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 5
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 5
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 5
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 5
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 4
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5