Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tanzimat Döneminde Roman I

Dersin Kodu : TDE 729

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEDRİ AYDOĞAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Amaçlar kısmında belirtilen bilgileri öğrenir
Edindiği bilgileri romanlar üzerinde uygular
Roman incelemeleri yapar
İncelemeleri metin haline getirir
Osmanlıca ve Latin harfli metinler oluşturur
Osmanlıca bilgisini geliştirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Roman Kavramını, roman kaynakçasını, Batıda Romanın tarihsel gelişimini, Türkçede Roman, İlk Çeviriler, Türk edebiyatında romanın tarihsel gelişimini ve roman incelemelerini öğretmek.

Dersin İçeriği : Roman terimi ve kavramı, tanımlar, roman konusunda kaynakça oluşturma,Batıda roman türü ve tarihsel gelişimi,Batı´da roman türünün gelişimi, roman çeşitleri (Pikaro, Şövalye, Çoban ), Türk edebiyatında roman,İlk çeviri romanlar, Tanzimat romanlarından örnekler, Semsettin Sami, Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, Tanzimat romanının ana çizgileri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Roman terimi ve kavramı, tanımlar Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
2 Roman terimi ve kavramı, tanımlar Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
3 Roman konusunda kaynakça oluşturma Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
4 Batıda roman türü ve tarihsel gelişimi Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
5 Batı´da roman türünün gelişimi, roman çeşitleri (Pikaro, Şövalye, Çoban ( …) romanları Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
6 Türk edebiyatında roman Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
7 İlk çeviri romanlar Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
8 Ara Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Tanzimat romanının ana çizgileri Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
10 Tanziamat romanlarından örnekler, Semsettin Sami, Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
11 Namık Kemal, İntibah Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
12 İntibah Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
13 Sami Paşazade Sezai, Sergüeşt Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
14 Sergüzeşt Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
15 Sergüzeşt Okuma Sözlü Anlatım, tartışma değerlemdirme,Yazılı Anlatım ve Uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mustafa Nihat Özön, Türkçede Roman.
 Güzin Dino, Türk Romanının Doğuşu.
 Robert Finn, Türk Romanı.
 Berna Moran, Türk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış 3 cilt.
 Cevdet Kudret, Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman, 3 cilt.
 İsmail Parlatır vd, Tanzimat Edebiyatı.
 Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı.
 Türk Dili Roman Özel Sayısı
Diğer Kaynaklar  Hece Dergisi Roman Özel Sayısı
 Hece Dergisi Öykü Özel sayısı


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 4
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 4
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 5
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5