Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : 17.yy. Mesnevileri

Dersin Kodu : TDE 724

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Metinleri dil ve edebiyat açısından inceler.
2. Türk edebiyatında mesnevinin XVII. Yüzyıla kadar olan tarihi gelişimini bilir.
3. Mesnevi çeşitlerini bilir.
4. XVII. yüzyıl mesnevilerinin konularını bilir.
5. XVII. Yüzyıl mesnevileriyle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Eski Türk edebiyatının XVII. yüzyıla ait mesnevilerini dönemin tarihi, coğrafi, sosyolojik özellikleri bakımından tanımayı, metinleri incelemeyi öğretmek.

Dersin İçeriği : 17. yüzyılın özellikleri, 17. yüzyıl mesnevileri, metinlerin incelernmesi,

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 1.Hakanî (ölm. 1606-07) Hilye-i Şerîfe, Okuma Sözlü Anlatım
2 2.Ganî-zâde Nâdirî (ölm. 1626-27) Şeh-nâme Okuma Sözlü Anlatım
3 3.Nev’î-zâde Atâyî (ölm. 1654) Okuma Sözlü Anlatım
4 a)Sâkî-nâme veya Âlem-nümâ Okuma Sözlü Anlatım
5 b)Heft-hân Okuma Sözlü Anlatım
6 4.Fuzûnî- (?-1657-58) Gül-i Sad-berg Okuma Sözlü Anlatım
7 5.Neşâtî Ahmet Dede (ölm. 1674) Okuma Sözlü Anlatım
8 Vize Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 a)Şehrengîz b)Mirâciyye Okuma Sözlü Anlatım
10 c)Der-Medh-i Hazret-i Mevlânâ Okuma Sözlü Anlatım
11 6.Güftî (ölm. 1677-78) Teşrifâtü’ş-Şu’arâ Okuma Sözlü Anlatım
12 7.Nâbî (ölm. 1712) Okuma Sözlü Anlatım
13 a)Hayriyye, Okuma Sözlü Anlatım
14 b)Hayrâbât Okuma Sözlü Anlatım
15 b)Hayrâbât Okuma Sözlü Anlatım
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  3.Dr. Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi Cilt I ve II, Aktif Yayınevi, Erzurum 1999,
 4.Dr. Numan Külekçi, Ganî-zâde Nâdirî ve Dîvânı’ndan Seçmeler, KB Yayınları, Ankara 1989.
 5.Tunca Kortantamer, Nev’îzâde Atayî ve Hamsesi, İzmir 1997.
 6.Turgut Karacan, Nev’îzâde Atâ’î, Heft-hân Mesnevisi İnceleme-Metin, Ankara 1974.
 7.Agâh Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi I, AKDTYK TTK Yayınları, Ankara 1984,
 8.Yrd.Doç.Dr.Mahmut Kaplan, Hayriyye-i Nâbî(İnceleme-Metin) AKDTYK AKM Yay.Ank.1995
 9. Agâh Sırrı Levend, Atâ’î’nin Hilyetü’l-Efkâr’ı Ankara 1948, 73 s.
 10.Doç.Dr.İsmail Ünver, Neşâtî, KTB Yayınları, Ankara 1986,
 11.Büyük Türk Klâsikleri, C.5., Ötüken Yayınları, İstanbul 1987, Teşrifâtü’ş-şu’arâ’dan 241, Zafer-nâme’den 242.
 12.Prof.Dr.Abdülkadir Karahan, Hakani Mehmed Bey’in Hilye-i Şerife’si, Sabah, İstanbul 1992.
 13.Doç Dr. İ.Çetin Derdiyok, “Füzúní ve Gül-i Sad-berg’i”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensttüsü Dergisi”, C. XIV, Sayı: 2, Adana 2005.
 1.Prof. Dr. Fahir İz, Eski Türk Edebiy Nazım, Küçükaydın Mat, İst. 1967
 2.Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1983,
Diğer Kaynaklar  1.Doç. Dr.İsmail Ünver, “Mesnevi”, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463.
 2.Ali Cânip Yöntem, Tarihi Aydınlatacak Edebî Eserlerden Hayriye-Lütfiye, (Prof.Dr.Ali Câni Yöntem’in Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, Hazırlayanlar: Doç.Dr.Ahmet Sevgi Yrd.Doç.Dr.Mustafa Özcan), Sözler Yayınları, İstanbul 1996.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 5
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 4
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 5
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 5
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 4
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 5
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 5
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 5
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 4
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 5
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 5
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 4
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 5
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5