Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Dili Tarihi II

Dersin Kodu : TDE 722

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Karahanlı Türkçesinden sonra z/ş kolunda gelişen yeni islami Türk yazı dillerini tanır
r/l kolundaki lehçeleri tanıması, tarihi lehçeler ile çağdaş lehçeleri karşılaştırabilmesi
Tarihi ve günümüz lehçelerinin yayılım alanlarını, verimlerini tanır
Lehçeler arası ilişkileri ve diller arası ilişkileri anlar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk dili tarihini 13. yüzyıl sonrasından 21. yüzyılı da içine alacak şekilde bütün lehçeleri ve özelliklerini öğretmek

Dersin İçeriği : Türk lehçelerinin sınıflandırılması ve Türk ses sistemi tarihine genel bir bakış ile ilgili Eski ve Yeni Türk, günümüz lehçelerine genel bir bakış

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Karahanlı Türkçesi eserlerinin sesbilgisi, biçimbilgisi, sözvarlığı bakımından değerlendirilerek bu yazı dilinden sonra z/ş kolundaki gelişmeleri takip etmek Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
2 Harezm Türkçesini eserleri ve dönemin özellikleri ile inceleme, tanıtma. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
3 Kıpçak Türkçesini eserleri ve dönemin özellikleri ile inceleme, tanıtma. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
4 Eski Anadolu Türkçesi eserleri ve dönemin özellikleri ile inceleme, tanıtma. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
5 Osmanlı Türkçesini eserleri ve dönemin özellikleri ile inceleme, tanıtma. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
6 Çağataycayı eserleri ve dönemin özellikleri ile inceleme, tanıtma. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
7 Anadolu Türkçesinde sadeleşme çalışmaları, Tanzimat, Servet-i Fünun, Milli Edebiyat döneminde dil anlayışları ve arayışlar. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
8 Ara sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Cumhuriyet Dönemi Türkiye Türkçesi Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
10 Dil devrimi, yazı devrimi Türk Dil Kurumu Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
11 Kaynak eserler, Derleme Sözlüğü, Tarama Sözlüğü, Türkçe Sözlük, terim sözlükleri , süreli yayınlar vb. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
12 Türk lehçelerini tasnif çalışmaları Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
13 Talat Tekin tasnifi, çağdaş Türk lehçelerin tanıtılması Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
14 Çağdaş Türk lehçelerin tanıtılması. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
15 Çağdaş Türk lehçelerin tanıtılması. Okuma Sözlü Anlatım ve Uygulama
16/17 Bitirme sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Caferoğlu, Ahmet, Türk Dili Tarihi, İstanbul
 Tekin, Talat- Ölmez Mehmet, Türk Dilleri Giriş
 Ercilasun , Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004
 Yılmaz, Emine- Demir, Nurettin, Türk Dili El Kitabı, Ankara,
 Arat, Reşit Rahmeti, “Türk lehçe ve Şivelerinin Tasnifi, Türkiyat Mecmuası C.X
 Tekin, Talat, “Türk Dili Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi, Erdem, C.5, S.13, Ocak 1989, 141-168
 Sırrı Levend, Agah, Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Ankara, 1972.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 1 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder. 4
2 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. 5
3 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 3
4 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur. 3
5 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. 3
6 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 2
7 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir. 4
8 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur. 5
9 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur. 2
10 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir. 3
11 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir. 4
12 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır. 4
13 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir. 5
14 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kuabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 1
15 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir. 1
16 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 134
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.36
Dersin AKTS Kredisi: 5